Anonym bruker Skrevet 25. mars 2012 #1 Skrevet 25. mars 2012 Jeg tenkte på det igår, og med noen innlegg her inne idag føler jeg det er et veldig aktuelt spørsmål. Ser og treffer dere mange overvektige barn i hverdagen? For jeg ser veldig få. Når jeg leverer barna i bhg og på skole så ser jeg bare noen ytterst få barn som er kraftige og store (antagelig overvektige). Jeg har lurt på hvor alle disse overvektige barna gjemmer seg.
Gjest Filifjonka Skrevet 25. mars 2012 #2 Skrevet 25. mars 2012 Jeg lurer litt på det samme. Ungene rundt her ser ut som min generasjon gjorde stort sett- tynne som streker. De fleste barn jeg kjenner går i bukser med regulerbar midje og har dem snurpet maksimalt sammen for at de skal henge på. Men vi vet jo at det er en fedmeepidemi på vei, og det er bare et tidsspørsmål før den kommer hit også. Jeg ser jo også det at svært mange foreldre velger å kjøre og hente sine barn på skolen, når de utmerket godt kunne gå. De kjøres til fritidsaktiviteter de kunne gått til, eller syklet. Jeg tror at bilen har like mye, om ikke mer, skyld i vektøkningen enn maten.
Iselilja Skrevet 25. mars 2012 #3 Skrevet 25. mars 2012 Jeg treffer egentlig svært få store barn, men jeg lurer litt på om grensen for hva som er normalt har flyttet seg de siste årene. Husker Christian Drevon sa på en forelesning at på en normal 6-åring skal man kunne telle ribbena på 50 meters avstand. Selvfølgelig satt på spissen. Mellomste her i huset er det mange som karakteriserer som mager, men når jeg tenker meg om ser han ut som 90% av gutta jeg vokste opp med på 80-tallet.
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 25. mars 2012 #4 Skrevet 25. mars 2012 Ikke mange, men flere enn jeg vil se. Flere i skolealder enn bhg-alder. Noen i klassene til guttene, noen på treningene de går på, noen på butikker osv. Og da tenker jeg på de som bare er litt ekstra lubben også, ikke bare de som er veldig synlig overvektige. Altså barn som ikke er "feite", men såpass lubben at det ser ut for å være tungt for dem. Ser det jo også på skolen der jeg jobber (ungdomsskolen), men da er de jo tenåringer siden jeg jobber på ungdomsskole. Og det er jammen ikke rart at de som er der er runde når jeg ser hva (og hvor mye!) de spiser og drikker! Ser også en del skolebarn (ca 10-12 år?) som tydeligvis har fått penger av foreldrene og bruker dem til å kjøpe brus og snop, midt i uken. Det er slett ikke uvanlig at barn på den alderen kjøper med seg en 1,5 l brus og en 200g sjokolade.
Musemorbr / Skrevet 25. mars 2012 #5 Skrevet 25. mars 2012 Joda, jeg har da sett noen. De er i skolealder da. I barnehagen her tror jeg samtlige er tynne. Det er vel en kombinasjon av lite aktivitet, dårlig kosthold og foreldre som ikke makter å aktivisere barna.
Selja Skrevet 25. mars 2012 #6 Skrevet 25. mars 2012 Nei, i farta kan jeg huske å ha sett bare et par stykker i løpet av hele barnehage/skoletiden til gutten min på syv. Og det er egentlig litt rart, for vi bor i en stor by og ser barn over alt. Samtidig kan det jo hende at disse barna ikke er så mye på lekeland/ut på skøytetur osv. og at det er derfor jeg ikke har sett så mange..
Himmel og hav Skrevet 25. mars 2012 #7 Skrevet 25. mars 2012 (endret) Jeg har tenkt på akkurat det samme. Da jeg sto og så på 17.mai-toget i fjor så kikket jeg spesifikt etter "alle" disse overvektige barna. Av ca 400 barn i toget så så jeg 1 barn jeg tenkte at var altfor stor og tung. De aller aller fleste var tynne, noen var direkte magre og noen få var litt lubne. Jeg vet ikke hvor de overvektige barna er, men det er iallefall ikke mange av dem her... Barn vokser og forandrer seg så fort også. Nabogutten her var en liten, tett og litt trulten 12-åring da jeg ble kjent med han. Nå er han 15, 185 på sokkelesten og har ikke et gram fett mer enn han burde. Om han hadde blitt slanket som 12-åring, så vet jeg ikke helt hvordan han skulle ha sett ut i dag. Endret 25. mars 2012 av "Himmel og hav"
Musemorbr / Skrevet 25. mars 2012 #8 Skrevet 25. mars 2012 Her ligger lokalbutikken ca 5 meter fra skolegården. Det kjøpes en del sukker og fett daglig, og det er ofte på butikken jeg ofte legger merke til hvor kraftige mange barn er.
optimist77 Skrevet 25. mars 2012 #9 Skrevet 25. mars 2012 Har kun registrert noen få overvektige eller "lubne jeg kan se har anlegg" for å bli overvektige i hverdagen, og det er barn i skolealder, for da jeg leverer barnet mitt i barnehagen, passerer vi skolegården og det er som regel rett før det "ringes inn til første time". Et par/tre av disse elvene kjenner jeg foreldrene eller vet hvem foreldrene er, og kan vel si at det er vanene hjemmefra som nok er skyld i dette. Mye er nok kosten også, som jeg har observert og blitt fortalt om fra foreldrene selv, men, aller helst så tror jeg det er aktivitetsnivået det skorter på. Syns det blir helt feil at barna som ikke bor 1 km fra skolen engang blir kjørt !! Da jeg vokste opp, så var det over to mil til skolen, så jeg var avhengig av buss, og jeg misunte ALLE andre som bodde så nærme at dem kunne gå ! Dette var på et lite tettsted, og jeg kan aldri huske noen barn ble kjørt av foreldrene sine på skolen ! Bestemora mi bodde i nærheten av skolen, dvs tre km gange til skolen og lykken sto i taket de gangene jeg var der å kunne Gå til skolen. Jeg går helt bevist med toåringen min til og fra barnehagen (ca 700 meter da...), for bevegelse og aktivitet er viktig ! Nå er hverken jeg eller sambo tynne som spaghetti, men, aktiviet og idrett er noe vi har holdt på begge fra barnsben av, så det er nok noe med interesse å gjøre også. Samtidig så gjorde vi noen grep i kosten for fire år siden, noe som gav særdeles positive resultater og her kommer planlegging inn i bildet. Vi handler kun en gang i uka, hvor middagene er bestemt og det følger vi stort sett slavisk. Da får vi et variert kosthold og unngår "sjokoladen på vei hjem"
Gjest Sekretøsa Skrevet 25. mars 2012 #10 Skrevet 25. mars 2012 Jeg har sett en, på en cup på andre siden av fylket. Han var ca 5 og feit. Klarte nesten ikke gå..... Utover det har jeg ikke sett noen hverken på skolen eller i bhg som er overvektig..
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2012 #11 Skrevet 25. mars 2012 Har kun registrert noen få overvektige eller "lubne jeg kan se har anlegg" for å bli overvektige i hverdagen, og det er barn i skolealder, for da jeg leverer barnet mitt i barnehagen, passerer vi skolegården og det er som regel rett før det "ringes inn til første time". Et par/tre av disse elvene kjenner jeg foreldrene eller vet hvem foreldrene er, og kan vel si at det er vanene hjemmefra som nok er skyld i dette. Mye er nok kosten også, som jeg har observert og blitt fortalt om fra foreldrene selv, men, aller helst så tror jeg det er aktivitetsnivået det skorter på. Syns det blir helt feil at barna som ikke bor 1 km fra skolen engang blir kjørt !! Da jeg vokste opp, så var det over to mil til skolen, så jeg var avhengig av buss, og jeg misunte ALLE andre som bodde så nærme at dem kunne gå ! Dette var på et lite tettsted, og jeg kan aldri huske noen barn ble kjørt av foreldrene sine på skolen ! Bestemora mi bodde i nærheten av skolen, dvs tre km gange til skolen og lykken sto i taket de gangene jeg var der å kunne Gå til skolen. Jeg går helt bevist med toåringen min til og fra barnehagen (ca 700 meter da...), for bevegelse og aktivitet er viktig ! Nå er hverken jeg eller sambo tynne som spaghetti, men, aktiviet og idrett er noe vi har holdt på begge fra barnsben av, så det er nok noe med interesse å gjøre også. Samtidig så gjorde vi noen grep i kosten for fire år siden, noe som gav særdeles positive resultater og her kommer planlegging inn i bildet. Vi handler kun en gang i uka, hvor middagene er bestemt og det følger vi stort sett slavisk. Da får vi et variert kosthold og unngår "sjokoladen på vei hjem" AVSNITT!!! Vær så snill!
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2012 #12 Skrevet 25. mars 2012 Svært få faktisk....har vel ikke sett noen overvektige barn i barnehagen faktisk!!
bobbelfru Skrevet 25. mars 2012 #13 Skrevet 25. mars 2012 Jeg har jobbet på skole i mange mange år nå og jeg har kun jobbet med 2 barn som er overvektige-
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2012 #14 Skrevet 25. mars 2012 Ei som går i klassen til datteren min er overvektig, der ligger det hormonsykdom bak. Sønnen min er et år større enn alderen hans i følge kurvene, han blir vel aldri en strek ei heller overvektig.
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2012 #15 Skrevet 25. mars 2012 Her hvor jeg bor (liten bygd) finnes det to overvektige barn. Det er jo noen som sikkert veier en kg eller to mer en det de skulle men av kraftig/tydelige overvektige er det to. Fra ungdomskoletrinnet jeg ikke peil da. Disse to er søsken og det er trist å se at de har blitt så store. Jeg et det er en familie som får mye hjelp, pga veldig syk mamma blant annet så er nok sånn at sunne matvaner og fysisk aktivitet er det som står høyest på lista over ting å konsentrere seg om akkurat nå. Heldigvis er barna ikke plaget/mobbet selv om de er store. Og det er tydelig at de har masse venner. Overvekt er mer og mer vanlig, jeg er ikke tynn selv er sikkert 10 kg overvektig men alikevel legger jeg merke til når jeg reiser inn til nærmeste by at jeg faktisk føler meg ganske så tynn når jeg går langs gatene der. Det er skremmende mange veldig overvektige, da tenker jeg folk som har 40+kg overvekt som de bærer på, Men dette er voksene mennesker, ser sjelden overvektige barn.
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2012 #16 Skrevet 25. mars 2012 Jeg jobber i matbutikk og jeg ser desverre mange overvektige barn. Men i klassene til ungene mine og i barnehagen ser jeg ikke mange overvektige barn. I den ene klassen er det vel ingen, mens i den andre er det noen som er veldig i grenseland. De er venner av barnet mitt og når de er på besøk her eller der så skjønner jeg litt hvorfor de er gode og runde. Vi her i huset er ikke hysteriske over sukker og sunn mat, men jeg vil si vi har ett normalt kosthold. Men når unger som er besøk klager på mangel på godt, nugatti og andre slike ting skjønner jeg hvorfor de er som de er, og det er ikke barnas feil bare. For når ungene er der så komenterer de at de bare har fått godt å spise. Mine barn liker godt de, og vi er ikke hysteriske på slikt så vi kan ha godt utenom lørdag men tilbyr ikke unger som er her på besøk bare godt å spise.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå