Anonym bruker Skrevet 25. mars 2012 #1 Skrevet 25. mars 2012 Barnas bestefar ligger for døden, og jeg lurer på hvor store barna bør være før de tas med i begravelse. De er fire og seks år gamle, og spesielt elsdte er knyttet til sin bestefar. Bør de få være med? De er begge opptatt av døden, hva som skjer når man dør og "hvor man drar". Jeg heller mest imot å ta dem med, for å gi dem en forståelse av hva som skjer og en avsluttning på det hele. Ser for meg at de kommer til å sitte igjen med mange flere spørsmål om jeg ikke tar dem med, og at det er fint for dem å ta farvel sammen med resten av familien. Men er de for små? Erfaringer? Takknemlig for svar.
PRobert Skrevet 25. mars 2012 #2 Skrevet 25. mars 2012 Ville tatt dem med ja. Da får de vertfall en skikkelig avslutning som du sier, og tapet blir lettere å prate om/forklare.
It's all about me Skrevet 25. mars 2012 #3 Skrevet 25. mars 2012 De bør absolutt få bli med. Selv små barn har behov for å sørge og de har nok mange spørsmål rundt hva en begravelse går ut på og hva som skjer etterpå.
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2012 #4 Skrevet 25. mars 2012 Barnas bestefar ligger for døden, og jeg lurer på hvor store barna bør være før de tas med i begravelse. De er fire og seks år gamle, og spesielt elsdte er knyttet til sin bestefar. Bør de få være med? De er begge opptatt av døden, hva som skjer når man dør og "hvor man drar". Jeg heller mest imot å ta dem med, for å gi dem en forståelse av hva som skjer og en avsluttning på det hele. Ser for meg at de kommer til å sitte igjen med mange flere spørsmål om jeg ikke tar dem med, og at det er fint for dem å ta farvel sammen med resten av familien. Men er de for små? Erfaringer? Takknemlig for svar. Ta dem med begge to. Det viser seg at det kan være verre for barn å ikke få en skikkelig avsluttning, å ikke se hva som skjer med den døde. De fantasiene og bildene barna klarer å skape på egenhånd er ofte mye verre en den virkelige verden! Døden er en naturlig del av livet, og det er viktig at man får et naturlig forhold til dem. Og at man lærer seg at det er ok å sørge, være lei seg når noen dør.
Bentix Skrevet 25. mars 2012 #5 Skrevet 25. mars 2012 Ta de med deg du. Barn har også behov for å ta farvel, selv om det kanskje ikke forstår det som skjer.
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2012 #7 Skrevet 25. mars 2012 Jeg ville ha tatt dem med. Det er vanskeligere for dem å "godta" at han er død, om han bare plutselig en dag er borte, og aldri kommer igjen. Det er også lurt og kalle ham for død som jo er det han er enn f.eks sovnet inn, gått bort o.l da barna ofte kan bli forvirret og redd for at dette skal skje med dem/dere når dere legger dere eller drar bort.
Serepta Skrevet 25. mars 2012 #8 Skrevet 25. mars 2012 Når det er så nært som en bestefar, ja da bør de få være med.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå