Gå til innhold

Barn som "rotter seg sammen" mot en voksen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har to gutter på 6 år og 8 år som jeg ofte er endel alene med pga mannens jobb. De har en tendens til å rotte seg sammen mot meg, og ignorere hva jeg sier... Den ene svarer frekt, mens den andre ler. Utrolig fortvilende. Noen råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Konsevent streng.

Hva skjer når de gjør dette da?

Jeg og søsteren min rottet oss også ofte sammen mot foreldrene våre om vi ville oppnå noe og vi tok hverandre i forsvar om en av oss ble uretferdig behandlet, men hvis de ikke hører på deg og ikke gjør som de får beskjed om må du bli mer konsekvent. Ikke finn deg i det. Oppføre rde seg pøblete sender du dem på rommet umidelbart for eksempel. Nekter de å rydde opp sakene sine kaster du dem. Gjennomfør det fult ut. Ikke diskuter med dem eller kjeft. Gi en advarsel og så reaksjon. Ingen protester.

Skrevet

Konsevent streng.

Hva skjer når de gjør dette da?

Jeg og søsteren min rottet oss også ofte sammen mot foreldrene våre om vi ville oppnå noe og vi tok hverandre i forsvar om en av oss ble uretferdig behandlet, men hvis de ikke hører på deg og ikke gjør som de får beskjed om må du bli mer konsekvent. Ikke finn deg i det. Oppføre rde seg pøblete sender du dem på rommet umidelbart for eksempel. Nekter de å rydde opp sakene sine kaster du dem. Gjennomfør det fult ut. Ikke diskuter med dem eller kjeft. Gi en advarsel og så reaksjon. Ingen protester.

Problemet er at de begynner å bli store og tunge. Ikke lett å tvinge de på rommet... Prøver å være konsekvent, men får mest lyst å bare kjefte og skrike :( Blir helt deppa av situasjonen.

Skrevet

Da skiller du dem, en på hvert rom!

Om de ikke adlyder når du sier de skal gå på rommet har du allerede gjort noe alvorlig galt, for da har de ingen respekt for deg.

Sønnene mine er 11 og 8 år, jeg har ikke sjangs å løfte på 11-åringen, men om han hadde motsatt seg mine ordre hadde det blitt månelyst så det gjør han rett og slett ikke. Han kan bli sint, han kan sverte og mumle i protest, slenge med døren også, men han går på rommet sitt om han får beskjed om det.

Her er det krangling mellom guttene som er største utfordringen om dagen, og jeg skiller dem.. Noe krangling må en neste forvente, er den del av oppveksten med søsken de, men jeg finner meg ikke at de forsurer heler huset med kranglingen sin i lag tid så da må de bare gå hvert til sitt. Ferdig med det!

Skrevet

De er 6 og 8, ikke 16 og 18! Det er da bare å ta tak i en arm og trekke dem etter deg, en av gangen, om de ikke går frivillig. Så sterke kan de ikke være.

Om du virklig ikke klarer å håndtere dem og fysisk de er så utagerende at du ikke får dem inn på romme eller et annet sted bør du kontakte fagfolk for å få hjelp. Det er ikke normalt. Da trenger barna hjelp.

Skrevet

De begynner å bli såpass store at de forstår dette med konsekvenser og inndragning av goder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...