Gå til innhold

Idealisering av slanke folk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er per idag en slank kvinne, har vært overvektig, normalvektig og nå veldig slank. Har opplevd mye stress siste tiden og tror mange kilo har forsvunnet pga det. Det jeg opplever nå er en overveldende beundring fra venniner og kollegaer, utseendet kommenteres daglig og alle vil ha slanketips. En del av meg nyter oppmerksomheten, men samtidig synes jeg det blir for mye. Nesten så det oppleves som et press å alltid se bra ut. Synes også det er skremmende hvor viktig det er å være slank. Ville bare dele mine tanker rundt det, er vi blitt hjernevasket hele gjengen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er helt enig med deg i at det er alt for mye fokus på å være slank, pent sminket, pent kledd osv. Fokuset burde heller ligge på å være sunn, sterk og smart.

Skrevet

Du har helt klart et poeng. Jeg hadde en kollega som var frisk, sporty, sprek men ganske rund. Hun fikk stadige stikk om at det ville være bra for henne om hun slanket seg, og at hun var jo egentlig pen, underforstått at hun ville bli pen om hun var tynn. Kommentarene kom fra familie og venner, men også fra fremmede. Så fikk hun kreft. Hun gikk ned mange kilo, slet med dårlig matlyst, ble deprimert, hadde smerter...men hun var slank. Da opplevde hun at hun fikk kommentarer på hvor godt hun så ut, at hun så mye flottere ut enn før osv. Sykt.

Gjest <3gutt11&?2012+engler<3
Skrevet

Vet hva du mener, får selv høre; "du er jo egentlig pen, bare du går ned i vekt", svir godt å få høre det fra egen familie og vennekrets kan man si.

Greit nok jeg er noe overvektig, og jeg har planer om å gå ned noe i vekt, men ikke fordi de sier slikt, men for min egen helse og for ungene sin del.

Det er alt for stor fokus på det å være slank, slankere, slankest.

Er glad jeg har samboeren min, han liker meg for den jeg er, synes jeg er pen som jeg er, og han sier at om jeg skal ned i vekt pga andres komentarer, så bør jeg gå i terapi først, men om det er for helsa og ungene, så støtter han meg, så lenge jeg ikke går for langt med slankingen, som han selv sier, om jeg ikke har former han kan holde i lenger, så kommer han til å vurdere forholdet vårt, han liker ikke at jentene skal slanke seg ned til beina for å være "bra nok" for omverdenen.

Skrevet

Jeg er litt både og her. Sunnhet og trening burde vært fokuset, men jeg synes samtidig ikke det bare er negativt å ha et fokus på å være slank.

Grunnen er at mennesker i i-land i snitt blir stadig feitere. Bare fra jeg var tenåring (er 31 år nå) og til i dag har normen for begrepet "slank" endret seg drastisk. Og det er ikke bare voksne, men også barn som har problemer med vekten. Synes det er skremmende mange lubne barn nå for tiden. Mellomstegutten begynte på turn nylig (6-9 år), og jeg fulgte ham der første gangen. Det var 14 andre barn der, 13 jenter og 1 gutt, og 5 av dem var overvektige! Ser det i klassene til guttene også, det er en 3-5 stykk i hver klasse som er overvektige. Og i det fleste tilfellene står det til foreldrene, altså enten mor eller far (eller begge) er overvektige også. Jeg ser de sliter med det selv også, blir mye fortere sliten og andpusten enn de andre barna.

Og overvekt går utover helsen og livskvaliteten. Man øker risikoen for mange sykdommer ved å være overvektig, og ting blir ofte tyngre når man har ekstra kilo å drasse på. Det å være slank bør altså gjerne få fokus fordi det er større sannsynlighet for god helse og mindre risiko for sykdom dersom man legger litt tid og energi ned i å holde seg slank.

På den annen side så blir det galt å ha fokus på å være slank. For man kan godt være slank og ha et elendig kosthold og være i dårlig form, eller være lett overvektig men i super form og med et sunt kosthold. Derfor burde fokuset vært på å ha en trent/sterk kropp, og et sunt kosthold i stede, men dette er jo ikke alltid like enkelt å se bare ved å se på noen. Likevel er det vel ofte slik at det er større sannsynlighet for at de som er slanke er de som er aktive og har et ok kosthold, mens de som er overvektige er de som er mer stillesittende og oftere "unner seg" mer i matveien.

Så oppsummert så synes jeg ikke det er utelukkende negativt at det er blitt mye fokus på å være slank, men det er viktig å skille mellom normalt slank, sunn og trent, og for tynn og usunn. Og det er viktig å ha fokus på det helsemessige ved å være slank, og IKKE utseende!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...