Gå til innhold

Hva ville dere valgt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Visst dere måtte velge mellom disse to alternativene hva ville dere valgt og hvorfor?

Alt 1: To barn. Annen hver uke hos mor og far.

Alt 2. Et barn hos hver og da et barn hos mor sammen med det andre barnet i uken og en dag hos far samme uke og hver helg sammen.

Hva blir best for barna?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Må si hæ jeg også, det var merkelig formulert.

Men uansett hvordal fordelingen med barn blir, så har barna det best sammen!! Uansett hvem de bor til, hvor mye de bor, og hvordan dere bytter. Så bør barna være sammen 100%

Skrevet

Hva hæ?

Ved brudd. Hvilket alt. ville du valgt av disse?

HI

Gjest eelis+kian ♥
Skrevet

Hva hæ?

HI

"Alt 2. Et barn hos hver og da et barn hos mor sammen med det andre barnet i uken og en dag hos far samme uke og hver helg sammen."

What.

Kan dere ikke ha en vanlig samværsordning, uten krusseduller?

Skrevet

Hva hæ?

HI

"Alt 2. Et barn hos hver og da et barn hos mor sammen med det andre barnet i uken og en dag hos far samme uke og hver helg sammen."

What.

Hva hæ?

HI

What.

Hva er vanlig samværsordning uten krusseduller da?

HI

Skrevet

Jeg skjønte heller ingenting av nr. 2 :P Det må være noen skrivefeil inni der! Kan du ikke prøve å formulere litt annerledes HI? :)

Skrevet

Skal prøve igjen. :) Et barn fast hos mor og et fast hos far. Begge ungene har en dag hos den andre foresatte. Så de får to dager sammen i uken og hver helg sammen hos en av de. F.eks barn som bor hos far er hos mor mandag da sammen med søsken. Og det barnet som bor hos mor er onsdag hos far da sammen med søsken.

Var dette bedre forklart?

Skrevet

Jeg skjønte heller ikke alternativ 2, merkelig formulering.

Uansett har barna det best sammen, derfor vill jeg valgt alternativ 1 ved samlivsbrudd!

Skrevet

Selv med den nye forklaringen synes jeg alternativ 2 er dårlig.

Mye frem og tilbake for ungene sin del, så jeg synes det høres ut som det blir en hverdag med mye stress og lite stabilt samvær for barnas del.

Skrevet

Takker for svar. Håper gjerne på flere synspunkter.

Skrevet

Syns uansett 50:50 ofte er en dårlig løsning. Men så lite fram og tilbake som mulig bør være et mål.

De jeg kjenner med 50:50 er 3 uker hos mor, så 3 uker hos far. Mor og far bor ganske så rett ved siden av hverandre, så de er stadig innom den av foreldren de ikke bor hos også. Store barn, da... Tenåringer. Men barna ønsker det sånn.

Skrevet

Alternativ 1. Jeg synes ikke man skal skille søsken, de lider nok som det er i en skilsmisse.

Nå vet ikke jeg hvor gamle barn det er snakk om, men når de blir gamle nok til å si fra selv så blir nok ordningen forandret/ tilpasset etter deres eget ønske.

Skrevet

Spørs litt hvor gamle barna er, og hvor langt fra hverandre mor og far bor. Jeg vil nok tro at 2-3 uker hos hver er bedre, så sant det er kort vei og de kan stikke innom den andre forelderen de andre ukene.

Skrevet

Selv om vi er godt gift og har null planer om å skille oss så er vi begge enig om at vi skal ha alle 4 ungene annen hver uke. Dette for å ikke skille ungene å for å få like mye samvær. Vi blir ikke å flytte langt fra hverandre så hvis man vil ha alene tid med en av ungene, som er veldig viktig. Som vi også har i dag så hentes den ungen i "fri uka"... Da blir det litt avlastning for den andre... Dette har vi vært enig om før vi ble gravid med første.

Skrevet

Ungene er 5 og 12 år. Håper vi kan komme til enighet om noe. Flere synspunkter?

Skrevet

Jeg ville også valgt alternativ 1. Søsken bør ikke skilles i en så vanskelig situasjon med mindre de ønsker det selv. (Men en 5-åring er vel litt liten til å ta et slikt valg.)

Skrevet

Ungene er 5 og 12 år. Håper vi kan komme til enighet om noe. Flere synspunkter?

Helt klart alternativ 1, hvis de ikke vil bo fast hos deg og ha vanlig samvær med far da? Dvs annenhver helg og en dag i uka. Kan ikke barn over 12 år bestemme selv hvem de vil bo hos?

Eksperter anbefaler absolutt IKKE å dele opp barna, da de allerede har det vanskelig nok. Det viktigste er å ha det så stabilt som mulig for barna, ikke tenk på hva som er best for dere voksne..

Skrevet

Leste en artikkel om et dansk par som skulle skilles. De var innstilt på å gjøre det best mulig for barna. Derfor kjøpte de en felles leilighet som barna bodde i og som foreldrene flyttet inn og ut av, annen hver uke. Dette for at barna skulle slippe en uke hos mor og en uke hos far.

Det gikk ikke mange ukene før foreldrene ikke orket denne løsningen. Sier vel litt om belastningen disse stakkars barna må igjennom ved skilsmisser og delt samværsrett.

Synd det ikke er noe alternativ 3) mor og far finner ut av tingene og "lever lykkelige alle sine dager" ... :o/

Skrevet

Mange barn må bo fra hverandre av ulike årsaker, f.eks. at de er halvsøsken. Men dette forstår jeg som at er søsken som er vokst opp sammen, og da når foreldrene ikke holder sammen så er det et tap i seg selv for barnet, men om barnet skal skilles fra et søsken er det også et tap. Det synes jeg bør unngås. Barna bør ha hverandre, og det er ikke noe i veien for at de har samvær med hver forelder samtidig. Ellers vokser de fra hverandre, og mister søskenfølelsen. Dessuten vil jeg tro det skal være vanskelig å velge hvilket barn som skal bo hos hvilken forelder, forstår det jo slik at barna er så små at de ikke kan bestemme selv enda, kanksje barnet da etter hvert vil tro at den andre foreldren er mindre glad i en siden det ikke bor hos den foreldren når det andre barnet får bo der. Altså hver forelder har valgt hvert sitt barn. Blir litt feil i mine ører. Dessuten så ser jeg for meg at valget for foreldrene er veldig vanskelig, å kun ha helge/ukesamvær innimellom med ett av barna. Da ville jeg nok heller valgt å se begge barna "bare" halve tiden.

Tror det er svært få som splitter søsken i samværsordning/omsorgsfordeling. Og det er heldigvis av hensyn til barnets beste. Så tror det er bred enighet om at barnets beste er å holde søsken sammen selv om foreldrene splittes.

Skrevet

Sistemann som svarte igjen her. Ser du nå sier alderen til barna. Jeg synes tolvåringen må få mulighet til å bestemme selv hvis barnet ønsker å bestemme. Du kan jo "tilby" de ulike alternativene. Hvis barnet ikke ønsker å velge så synes jeg fortsatt at femti femti deling er bedre enn å splitte søsken.

Også femåringen bør få bestemme litt selv hvis h*n er moden nok til å forstå situasjonen. Er jo litt ulikt hvor modne femåringer er, men noen mener jeg kan være modne nok til å ytre sine ønsker iallfall. Er ikke din femåring det så velger dere ente samme som eldstemann velger, eller 50 50 deling synes nå jeg...

Skrevet

Ungene deres er skilsmissebarn. Ikke gjør dem til skilsmissesøsken også. De to er hverandres "konstant" oppi det hele. Det den ene opplever gjør også den andre. De er de eneste som på mange måter lever det samme livet, har de samme rutinene, drar på de samme feriene, osv. Uansett om de er hos deg en uke og pappaen den andre, så vil de to alltid være sammen. å gjøre det du beskriver i alt 2 mener jeg er med på å gjøre det mye verre for dem i en situasjon som allerede ikke er ideell.

Skrevet

Takker så mye for seriøse og gode svar. Ja, dette er vanskelig og vil ikke gjøre det vanskligere enn det er for ungene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...