Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har to barn, eldste er nettopp fylt fire og yngste blir to i sommer. Hadde i utgangspunktet tenkt å få barn nr tre når yngste er ca fire år, altså om et par år.

Den siste tiden er jeg imidlertid blitt så klar for barn nr tre. Mannen har vært klar en god stund, så tidspunktet blir min avgjørelse. Synes det var relativt stor overgang fra en til to, men man venner seg til et høyere tempo og jeg synes det går veldig greit med de to vi har. Føler meg ikke sliten og vi har veldig mye glede av de små:)

Er det noen tre (eller fler) barnsmødre som kan komme med anbefalinger i forhold til aldersforskjell mellom nr to og tre? Er overgangen fra to til tre stor, eller er man så rutinert at det meste går på skinner?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sorry , men måtte bare skrive hehe. har nr 3 på vei, og mine er ala samme alder som dine.

Jeg har fått høre at overgangen fra en til to er større enn overgangen fra to til tre.

For som du skriver selv, ting kommer jo av seg selv og tempoet kan liksom ikke bli høyere.

Det eneste jeg er skikkelig lei meg for, er at dette svangerskapet har kostet alt jeg har av energi. Da bekkenet har takket for seg, og kan ikke være med guttene mine på noen aktiviteter. Så har vært skikkeøig tøft å sitte inne og se på mens de er ute og aker og leker.

Tror barna får mer glede av hverandre, da de vokser opp samtidig hvis du skjønner. Også slipper mor og far bleiebarn sammenhengende i flere tiår.

Skrevet

Hei:) Vi har tre barn og venter vårt 4. De er 18, 16 og 2,5 år. Hadde egentlig bestemt oss for ikke å få fler enn de to eldste men lysten meldte seg igjen og siden vi er under 40 tenkte vi hvorfor ikke? Vi var 20 når eldste ble født. Vi har kun positive opplevelser og erfaringer med dette....Det er helt klart stor aldersforskjell mellom disse. Blir jo som to kull. Men det er virkelig kos for oss alle sammen. Er mange ulike ting å holde på med samtidig da, Eldste skal i militæret til høsten, 16 åringen begynner på vgs og øvelseskjører, 2-3 år trassen:) og en nyfødt. Men det er kun en glede

Skrevet

Takk for svar! Jeg tenker litt som deg, Snia, at det blir hyggelig for barna å være i omtrent samme alder. Litt kjedelig for nr tre om han/ hun er veldig mye yngre enn de to eldste som er veldig sammensveiset. Da må vi jo få et fjerde barn ganske tett på nr tre, slik som deg Annonym;) Og det vet jeg ikke om jeg har kapasitet til.. Artig at dere er i gang med ny småbarnsperiode så lenge etter de to første, lykke til med nr fire!

Skrevet

Min plan var at nr 3 skulle komme da eldste begynte på skole og minste var 4. Men mannen min var ikke klar for nr 3 da, så jeg ventet tålmodig et par år til ;) Nå kommer i stedet tredjemann når nr 2 begynner på skolen og eldste er 8. Litt stort mellomrom, og kanskje litt ensomt for minstemann i løpet av oppveksten. Men vi får bare tilrettelegge best mulig for ham også, og så er det positive sider ved alt. Nå viser det seg nok at nr 2s skolestart vil være mer krevende enn det var for førstemann, og kanskje en mening med at jeg skal være hjemme i hennes første skoleår :) Og for min del, med dårlig bekken, har det nok vært fint at det gikk lenger mellom 2-3 enn mellom 1-2, hvor jeg bare såvidt rakk å bli litt bra i bekkenet før jeg ble gravid igjen...

Når det er sagt, kan jeg jo samtidig fortelle at vi dessverre opplevde å miste 3 babyer på vei før denne siste prinsen endelig "satt". Så det er ikke så lett å planlegge alt her i livet...

Lykke til! Baby på vei er en lykke enten den kommer nå eller senere!

Gjest Baby♡Lykke
Skrevet

Jeg tror du kan få en hektisk tid om du får nr.3 nå. Mange ganger syns jeg man finner positive og negative ting med det meste man velger.

Jeg syns ikke det er så mye mer jobb med nr. 3 nå når han er liten. Etterhvert blir det mer, men det jeg velger å tro at det kommer til å gå greit.

I permisjonen er vel ganske rolig tid for de fleste. Men det blir hektisk når man går tilbake på jobb og alle 3 skal i barnehage/skole.

Man klarer det, og blir vant til den ekstra jobben det er med et barn til.

Et tips: Skriv ned fordeler og ulemper på et ark, med å vente og få et til barn nå. Så kan du ser hva som frister mest.

Skrevet

Jeg har 3 barn med 4år mellom 1 og 2, og 3år imellom 2 og 3...jeg synes ikke det utgjør noe stor forskjell mellom dem. Så hvis minste er 3år når et nytt familiemedlem blir født skulle jeg tro det går helt fint.

Skrevet

Jeg venter nummer tre nå, så vet jo ikke helt hva jeg går til...Men nå er det ingen vei tilbake. Eldste her blir 3 år i mai og jeg har en på 17 mnd. Er forbredt på at det blir travelt framover,men det er det igrunn med de to vi har også..Så det vil vel gå bra med en til :)

tror de får stor glede av hverandre når de er så tett i alder!:)

Med tanke på svangerskapene så har de blitt alt for tette! Første svangerskap hadde jeg bekkenplager og fikk svangerskapsforgiftning, med nummer to hadde jeg vanvittige plager med bekkenet og det har vel aldri blitt helt bra igjen...

Så nå er jeg 100% sykmeldt...

Gjest Baby♡Lykke
Skrevet

Mange tenker på travelt som noe negativt. Det trenger det ikke være. Noen liker at det skjer noe hele tiden, og ha mye å gjøre. Jeg trives med å barn rundt meg og blir ikke sliten av "bråket".

Jeg syns det blir kjedelig når de store barna er ute å leker med venner i timevis, da er jeg glad jeg har mini og kose med.

De fleste venner seg til situasjonen med flere barn. Jeg ser ingen grunn til å vente hvis jeg var deg.

Skrevet

Jeg er 3 barnsmor. Alder på barna er 2, 5 og 8. Det synes jeg har vært en perfekt aldersforskjell mellom de. De har alle tre veldig glede av hverandre uten at aldersforskjellen blir for stor. Synes 3 barn har vært et fullstendig herlig kaos. Med 2 barn har alle alltid et fang å gå til, men med 3 barn er det alltid en som ikke har et fang. Det er sånn det skal være :). Lykke til. Hadde jeg vært deg hadde jeg helt klart ventet til august og fått et mai barn ;)

Skrevet

Takk igjen for svar. Morsomt det du skriver om maibarn, gunnthesunshine, for det er akkurat det som er planen hvis vi velger å sette i gang i år. Prøvde hhv 9 og 6 mnd på

de to første, så i hvilken grad vi kan planlegge tidspunktet er dog usikkert..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...