Anonym bruker Skrevet 24. mars 2012 #1 Skrevet 24. mars 2012 Hei, Sakens kjernen, jeg er gift med en mann som har et barn fra et tidlig forhold, og gutten er nå i tenåring (utrolig snill og grei . Og vi har et felles barn i lag. Hun eksen hans har i ettertid funnet seg en mann, er nå samboer og fått nå nylig et barn i lag. Pga dette har hun mistet alle goder som alenemor har, har hun i ettertid truet min kjære om å søke endring av barnebidrag pga han har begynt å kreve at hun betaler det hun skylder han den tida de var ilag. Siden han var grei, hadde de en skriftlig avtale at hun skulle betale det igjen når hun finner seg en ny mann. Er det noen der ute som kan svare meg på disse spørsmålene: 1) Hvis hun søker om endring på underholdningsbidrag, hvordan beregner NAV det? Hva de trenger av opplysninger der? Beregner de KUN han og hennes inntekt? Er det noe annet NAV tar hensyn til? Mener å lese et eller annet sted på nettet at NAV tar også høyden for kapitalinntekt og utgifter, vil det si rente inntekt og utgifter?!! Og spiller min inntekt inn også på beregningen? Isåfall gjør de det også det samma med samboeren hennes? De har nemlig langt mer i samlet inntekt og mindre boliglån enn oss.Og hun tjener mye mer enn min mann. 2) Når gutten er 18 år, kan hun søker om utvidet barnebidrag da? Isåfall tar også NAV hensyn til min inntekt? Hvordan foregår dette her? Håper å få konstrutiv tilbakemeldinger
anonym91 Skrevet 24. mars 2012 #2 Skrevet 24. mars 2012 går på hans og hennes inntekt. du kan gå inn på nav sine sider på barnebidrags kalulatoren. der ser du opplysningene nav bruker og etter han er fyllt 18 år kan hu søke om barnebidrag lenger vis gutten går på skole( vidergående kunn dette gjelder for) om gutten jobber eller er kommt så langt at han tar høyere utdanning får hun ikke det
Ane Elise Skrevet 24. mars 2012 #3 Skrevet 24. mars 2012 Ja, på barnebidrags kalkulator ja, men det blir ikke det samma som når NAV beregner hos dem.... Når det gjelder pkt 2, er det ikke ungen selv som avgjør om han vil søke det eller ikke?! Om han gjør det, kan han krever bidrag fra både mor og far?! HI
Gutta er ute og puppene henger Skrevet 24. mars 2012 #4 Skrevet 24. mars 2012 Kan dere ikke bare la henne søke endring da? Går ut i fra at det er nav som har fastsatt bidraget i utgangspunktet og da har de alerede gått utifra fars og mors inntekt og hvor mye samvær far har når de fatsatte bidrages så det er vel faktisk mulig at din mann faktisk skal betale midre bidrag siden mor har fått en samboer, nytt barn og dermed sikkert sitter bedre i det økonomisk siden hun ikke er alenemor lengre.. Dette er vel sikkert noe hun også vet men bare truer med slik at hun skal slippe og betale gammel gjeld.
Ane Elise Skrevet 24. mars 2012 #5 Skrevet 24. mars 2012 Ja, på barnebidrags kalkulator ja, men det blir ikke det samma som når NAV beregner hos dem.... Når det gjelder pkt 2, er det ikke ungen selv som avgjør om han vil søke det eller ikke?! Om han gjør det, kan han krever bidrag fra både mor og far?! HI Hehe, innlegget var mer rettet mot anonym91 og ikke HI
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2012 #6 Skrevet 24. mars 2012 Kan dere ikke bare la henne søke endring da? Går ut i fra at det er nav som har fastsatt bidraget i utgangspunktet og da har de alerede gått utifra fars og mors inntekt og hvor mye samvær far har når de fatsatte bidrages så det er vel faktisk mulig at din mann faktisk skal betale midre bidrag siden mor har fått en samboer, nytt barn og dermed sikkert sitter bedre i det økonomisk siden hun ikke er alenemor lengre.. Dette er vel sikkert noe hun også vet men bare truer med slik at hun skal slippe og betale gammel gjeld. Hva hennes nye samboer har eller ikke har har ingen ting med utregning av barnebidraget. Etter "ungen" er 18 år er det den som må søke om bidrag og ja den kan søke fra både mor og far.
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2012 #7 Skrevet 24. mars 2012 Ja, på barnebidrags kalkulator ja, men det blir ikke det samma som når NAV beregner hos dem.... Når det gjelder pkt 2, er det ikke ungen selv som avgjør om han vil søke det eller ikke?! Om han gjør det, kan han krever bidrag fra både mor og far?! HI Kan dere ikke bare la henne søke endring da? Går ut i fra at det er nav som har fastsatt bidraget i utgangspunktet og da har de alerede gått utifra fars og mors inntekt og hvor mye samvær far har når de fatsatte bidrages så det er vel faktisk mulig at din mann faktisk skal betale midre bidrag siden mor har fått en samboer, nytt barn og dermed sikkert sitter bedre i det økonomisk siden hun ikke er alenemor lengre.. Dette er vel sikkert noe hun også vet men bare truer med slik at hun skal slippe og betale gammel gjeld. Hva hennes nye samboer har eller ikke har har ingen ting med utregning av barnebidraget. Etter "ungen" er 18 år er det den som må søke om bidrag og ja den kan søke fra både mor og far. Ja, men har MIN inntekt med utregning av barnebidraget å gjøre!?! Det er det store spørsmålet. Står jo ingen steder på NAV sin side om dette...
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2012 #8 Skrevet 24. mars 2012 Ja, på barnebidrags kalkulator ja, men det blir ikke det samma som når NAV beregner hos dem.... Når det gjelder pkt 2, er det ikke ungen selv som avgjør om han vil søke det eller ikke?! Om han gjør det, kan han krever bidrag fra både mor og far?! HI Kan dere ikke bare la henne søke endring da? Går ut i fra at det er nav som har fastsatt bidraget i utgangspunktet og da har de alerede gått utifra fars og mors inntekt og hvor mye samvær far har når de fatsatte bidrages så det er vel faktisk mulig at din mann faktisk skal betale midre bidrag siden mor har fått en samboer, nytt barn og dermed sikkert sitter bedre i det økonomisk siden hun ikke er alenemor lengre.. Dette er vel sikkert noe hun også vet men bare truer med slik at hun skal slippe og betale gammel gjeld. Hva hennes nye samboer har eller ikke har har ingen ting med utregning av barnebidraget. Etter "ungen" er 18 år er det den som må søke om bidrag og ja den kan søke fra både mor og far. Ja, men har MIN inntekt med utregning av barnebidraget å gjøre!?! Det er det store spørsmålet. Står jo ingen steder på NAV sin side om dette... Ja på en måte siden han da deler utgifter til hus, strøm osv med en annen. Det samme gjelder ikke for mor og hennes samboer. Der legges kun mors lønn til grunn.
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2012 #9 Skrevet 24. mars 2012 Ja, men har MIN inntekt med utregning av barnebidraget å gjøre!?! Det er det store spørsmålet. Står jo ingen steder på NAV sin side om dette... Ja på en måte siden han da deler utgifter til hus, strøm osv med en annen. Det samme gjelder ikke for mor og hennes samboer. Der legges kun mors lønn til grunn. Det er jo helt utrolig at loven tillater dette, er det noe rart at alenemødre der ute kan ta far på mange ting (jeg skjærer ikke alle alenemødre i en kam her, for det fins utrolige mange oppegående der ute som tenker på deres unge sin beste..) HORRIBELT!!!!
prøver1991 Skrevet 24. mars 2012 #10 Skrevet 24. mars 2012 mannen din må betale barnebidrag helt til den dagen sønnen hans fyller 18 år! eneste grunn til at han skal slutte å betale er hvis moren til sønnen hans og den nye samboeren gifter seg og han adopterer sønnen
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2012 #11 Skrevet 24. mars 2012 mannen din må betale barnebidrag helt til den dagen sønnen hans fyller 18 år! eneste grunn til at han skal slutte å betale er hvis moren til sønnen hans og den nye samboeren gifter seg og han adopterer sønnen Hadde hun oppførte seg normalt så hadde det ikke gjort meg noe om min kjære betaler barnebidrag til ungen fyller 18 år. FOr det koster å ha unge, men når hun begynner å true med det ene og det andre, da begynner man å bli temmelig forbanna.....
prøver1991 Skrevet 24. mars 2012 #12 Skrevet 24. mars 2012 mannen din må betale barnebidrag helt til den dagen sønnen hans fyller 18 år! eneste grunn til at han skal slutte å betale er hvis moren til sønnen hans og den nye samboeren gifter seg og han adopterer sønnen Hadde hun oppførte seg normalt så hadde det ikke gjort meg noe om min kjære betaler barnebidrag til ungen fyller 18 år. FOr det koster å ha unge, men når hun begynner å true med det ene og det andre, da begynner man å bli temmelig forbanna..... jeg fårstår at man blir forbanna! Det hadde jeg også blitt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå