ormeynglet Skrevet 24. mars 2012 #1 Skrevet 24. mars 2012 Minstemor har vært plaget av atopisk eksem siden hun var nyfødt. I vinter har det vært veldig ille, og vi har vært innlagt nå på sykehus i over en uke for infeksjon i eksemet som vi ikke får bukt med. I går fikk vi vite at hun også har fått sopp i eksemet, så har begynt såvidt med Canesten i tillegg til de andre kremene. En annen ting var at hun hadde ganske stort utslag av allergi mot eggehvite. (blodprøve). Vet egentlig ikke hva jeg lurer på, er ganske fortvilet over at denne infeksjonen ikke går bort. Legene får det heller tydeligvis ikke til. Det er hovedsaklig rundt ene øyet, og ansikt samt hender. Kan noen anbefale meg en bok, eller annet lesestoff rundt eggallergi? Er helt grønn på dette, men skjønner jo at vi må kutte ut all melk i kosten framover. Kommer hun til å bli mye bedre av eksemet når vi kutter ut egg? Skulle så gjerne hørt andres erfaringer rundt dette. Ble rotete innlegg, men har mange spørsmål, og skulle så gjerne hatt en løsning (som jeg vet ingen kan gi;)). Hun er 2.5 år, og har vært plaget av dette hele tiden. I tillegg fant vi nylig ut at hun ser ekstremt dårlig, med + 9.5 og +8.5 syn. Brillene brånekter hun å bruke, så må gjøre noe der også. Startet med +9 - glass, noe jeg syntes var voldsomt. Trodde de startet med noe svakere, for så å gradvis øke styrken. Huff, jaja.....bær over med meg;)
Gjest akpa-KNUST Skrevet 24. mars 2012 #2 Skrevet 24. mars 2012 Jeg har psoriasis( nesten det samme som atopsik eksem) og sitter i styret for psoriasisforbundet. Jeg vil anbefale dere å melde dere inn der, dere får mange tips å råd og kommer i kontakt med andre med atopisk eksem og som er i samme båt som dere ! :-) Det heter psoriasis forbundet, men dekker alt av hudproblemer. Jeg er laktoseintolerans og merke det veldig på psoriasisen om jeg spiser noe med melk i. Prøv med laktosefrie produkter. Den blåe soften er uten melk !:-) I forhold til egg kan jeg ikke svare på, håper dere finner ut av det :-)
MrsMilla Skrevet 24. mars 2012 #3 Skrevet 24. mars 2012 Jeg har eggallergi med store utslag på tester. Om du ammer henne eller hun spiser "selv"? For om du ammer, så må du droppe egg totalt siden det går over i melka... Når jeg har vært utsatt for egg får jeg store "byller" på kroppen, og lenge etter kan huden være irritert, rød etc. Tar gjerne flere uker til den normaliserer seg igjen etter å vært i kontakt med egg... og i denne perioden er jeg veldig utsatt for å typisk bli syk, sliten, slapp, infeksjoner av alle slag etc. Altså nedsatt immunforsvar. For å unngå egg må du sjekke absolutt alle ingredienser i alt du spiser og drikker - det er egg i veldig mye rart. Lecitin kan være egg, soya eller melk, så den må du passe opp for. Husk det er egg i de merkeligste ting, fra drinker på byen (egg i sourmix.......) til ferdigmat, krydderblandinger, gratenger etcetc.... vær obs på at hun kan kryssreagere med andre ting også, og siden hun er så plaget akkurat nå er det lett å få intoleranse mot ting hun normalt sett kommer til å tåle senere - immunforsvaret er helt ute og kjører... derfor får dere også dette utslettet som ikke vil bort - og kremer hjelper veldig lite siden problemet kommer innenifra........ Vær også obs på at hun faktisk kan ha aldre allergener dere ikke har påvist enda, og at ikke alt slår ut på tester...... jeg tester negativt på mel, men om jeg spiser mel så ser jeg ut som en tenåring i ansiktet etter 6 timer, samt klør intenst i en uke etterpå.... allergier er altså temmelig vanskelige og lite håndfaste saker, og mange leger stoler blindt på prøvene uansett hva dere ser fysisk på barnet.. men når hun først får utslett kan jo dette også få infeksjoner, sopp etc så det kan være flere ting på en gang her. Smør gjerne med krem på huden, siden hun vil ha sensitiv hud, men vær obs på å bruke en bra krem!! Sykehusene og apotek anbefaler ofte slike fete kremer som skal være bra, men min erfaring er at disse er noe "crap" Jeg bader mine unger i badekar med esktra virgin olivenolje - det smører huden veldig bra og er temmelig skånsomt. Bit tennene sammen - dette krever tid,ressurser og egne erfaringer. Lykke til!
Tordensky Skrevet 24. mars 2012 #4 Skrevet 24. mars 2012 Jeg har utviklet egg- og melkeintoleranse etter puberteten og har ikke noe som helst problemer med å tilpasse maten min. Det er letter enn du tror! Så og si alle matbutikker selger nå soyamelk og havremelk, samt soyayoghurter, rømme, kremfløte osv. Og på nett florerer det av oppskrifter på egg- og melkefrie matretter og bakster. Dette klarer du (sjekk bl.a. veganeren.no, hun har bare veganoppskrifter, men du kan hvertfall få litt inspirasjon til eggerstattere, knallgod mat!) Både jeg og nesten alle mine fem søsken hadde atopisk eksem som baby, en har nå psoriasis og selv har jeg sensitiv hud som lett får noe eksem. Men alle vokste dette av seg i.l.a de to første årene ca, minstemann husker jeg mamma tok med til homeopat og ble slik kvitt det på én behandling. Lykke til!
ormeynglet Skrevet 25. mars 2012 Forfatter #5 Skrevet 25. mars 2012 Minstemor har vært plaget av atopisk eksem siden hun var nyfødt. I vinter har det vært veldig ille, og vi har vært innlagt nå på sykehus i over en uke for infeksjon i eksemet som vi ikke får bukt med. I går fikk vi vite at hun også har fått sopp i eksemet, så har begynt såvidt med Canesten i tillegg til de andre kremene. En annen ting var at hun hadde ganske stort utslag av allergi mot eggehvite. (blodprøve). Vet egentlig ikke hva jeg lurer på, er ganske fortvilet over at denne infeksjonen ikke går bort. Legene får det heller tydeligvis ikke til. Det er hovedsaklig rundt ene øyet, og ansikt samt hender. Kan noen anbefale meg en bok, eller annet lesestoff rundt eggallergi? Er helt grønn på dette, men skjønner jo at vi må kutte ut all melk i kosten framover. Kommer hun til å bli mye bedre av eksemet når vi kutter ut egg? Skulle så gjerne hørt andres erfaringer rundt dette. Ble rotete innlegg, men har mange spørsmål, og skulle så gjerne hatt en løsning (som jeg vet ingen kan gi;)). Hun er 2.5 år, og har vært plaget av dette hele tiden. I tillegg fant vi nylig ut at hun ser ekstremt dårlig, med + 9.5 og +8.5 syn. Brillene brånekter hun å bruke, så må gjøre noe der også. Startet med +9 - glass, noe jeg syntes var voldsomt. Trodde de startet med noe svakere, for så å gradvis øke styrken. Huff, jaja.....bær over med meg;) Kutte ut all egg i maten mente jeg..
ormeynglet Skrevet 25. mars 2012 Forfatter #6 Skrevet 25. mars 2012 Tusen takk for svar jenter. Litt sen å svare her, vi er hjemme på perm i helga, med en tur på sykehuset daglig for behandling av eksemet. Det går liksom ikke framover, blir bedre/værre annenhver dag. Skal absolutt sjekke ut psoriasisforbundet. Kjenner ingen andre som er såpass plaget av eksem, så godt å få andres erfaringer. Ser at jeg skrev litt feil i innlegget, hun er allergisk mot egg, ikke melk. Blodprøven ga et liiite utslag på melk og nøtter også, men legen sa at det var i grenseland og ikke noe å bry seg med?? Føler meg litt usikker på den jeg. Burde jeg kutte ut det også selv om de sier noe annet? Ser av innlegget over her at kanskje hun er enda mer sensitiv mot andre allergier også nå. Hun var innlagt forrige vinter med pusteproblemer og rs-virus, og bruker å puste tungt ved forkjølelse. Håper inderlig ikke hun utvikler astma også... Skal ta opp det med legen i morgen, om hun burde testes for det også. (hvis det finnes en test for det). Herlighet, føler meg litt grønn her. Men allergi mot egg er heldigvis ikke det værste, så det skal vi få til. å få bukt med denne infeksjonen ser ut til å bli vanskeligere. Vi prøvde homeopat med min største når hun var lita, men det hjalp ingenting. Mulig vi får gi det en sjans til med minstemor. Tar gjerne imot flere erfaringer med eksem og allergi, og hva som har funket for dere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå