Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Forsto det er noen hagekunnskapfolk her. Har noen spørsmål.

1. Trær som er kuttet kraftig ned, hvordan får man de opp igjen raskt (syriner og noen trær med dyprosarøde blomster, husker ikke hva de het)?

Mannen gikk besærk med motorsaga i høst, de var pinglete i bunn og flotte på topp. Han kuttet alt ned, så de kunne få en ny start.

Disse trærne har fungert som hekk og hindret innsyn fra vei til hage, i år kan alle beundre min dvaske selvlysende kropp i solsengen, alle kan tom se når jeg sniker meg til et glass hvitvin før anstendig tid på dagen. Hvordan få trærne til å skyte fart superfort?

2. Klatreroser, hvor mye kutter man av disse på våren? Andre roser kutter jeg nesten helt ned og de kommer strålende tilbake, men mener å ha hørt at klatreroser bør kuttes mindre?

3. Kan jeg kutte epletrær og roser nå?

4. Har en skråning med div busker (rosa små blomster og div andre busker). Har noen grusomme dvergfuru jeg hater, hva plante i stedet? Skråningen er mange meter lang og bygget opp med store fantastiske kantestener. Det er klare adskilte busker og jeg må ha noe som ser ryddig ut.

5. Finnes det fine rosebusker el lignende jeg kan plante under gangvinduet mitt? Har noe vintergrønt der nå, som ikke ser bra ut. Buskene/blomstene bør ikke bli særlig høyere enn 1 meter, men de bør også ha ca den høyden. Hva evt med kristtorn? Den er vel vintergrønn og har pene røde bær. Dette er ved inngangspartiet og bør se bra ut.

6. Krokus. Kjøpte huset for 6 år siden og har aldri plantet krokus, hver vår kommer det opp herlige krokus. Jeg elsker de og livredd for den dagen de plutselig ikke skulle komme igjen. Er det noe jeg bør gjøre for å ivareta de eller vil de bare komme igjen og igjen?

7. Markjordbær. Var plaget av liberiasnegler for noen år siden og de eeeelsket markjordbærene mine. Jeg ble så lei at jeg fjernet alle plantene. Angrer litt nå og er heller ikke lengre så plaget av liberiasnegler. Hvis jeg planter nye nå vil de: a) formere seg fort? liberiasneglene komme tilbake?

Takker og bukker for all hjelp :-)

Endret av Marry Christmas
Videoannonse
Annonse
Gjest sug lut
Skrevet

Krokus kommer av seg sjøl, så snart de er i jorda. Resten veit jeg ikke noe om, dessverre.

• 1 måned senere...
Skrevet

Kan svare meg selv nå på spørsmål 1 og 3, tilfelle andre lurer.

1. Trærne kommer strålende opp igjen, selv om de ble meiet ned til ingenting på høsten. Ingen grunn til bekymring

3. Epletær er i blomst og rosene ser ut til å ha overlevet kutting i mars

Skrevet

1) De kommer og blir finere enn før!

4) hva med Fairy? Villig snil rose, som går som bunndekker.

7) Markjordvbær er villige, planter du nå ordner det seg nok til sommeren

Sorry, er ikke god på roser

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...