Gå til innhold

Er det noen som ikke skal amme og hvorfor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er usikker på hva jeg vil..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke noe å være usikker på, amming er best både for deg og barnet. Det er lettvint å alltid ha med seg maten ferdig oppvarmet, man slipper flaske vask og koking, for ikke å snakke om hvor mye penger du sparer. Morsmelk erstatning er dyrt, det er det å kjøpe inn masse flasker å.

Alle får ikke til amming, og det har jeg forståelse for. Men man skylder barnet sitt å ihvertfall gjøre et veldig godt forsøk :)

Ta en titt på www.ammehjelpen.no hvis du lurer på noe!

Skrevet

Jeg har i hvertfall er stort ønske om å amme :) Har innlegg i begge bryst, men de er lagt godt under melkekjertlene ( lovte nå kirurgen). Har hatt godt med råmelk lenge nå, så tar det som ett godt tegn :) Vill virkelig amme :) Men lar det seg ikke gjøre, så kommer jo babyen til å få det fint uansett<3

Flere med silikon innlegg som vill prøve å amme?

Skrevet

Amming er så kos, og de problemene man hører om skjer virkelig ikke alle, de blir bare blåst opp akkurat som mange andre svangerskaps- og babyrelaterte ting.

Hvis du kan velge (og ikke er forhindret) ville jeg definitivt gitt det en go... da slipper du også å tenke på den uhorvelige melkesprengen som bare et diende barn kan lindre <3

Skrevet

Har flere venner som sluttet tidlig med å amme. De syntes det var slitsomt!

Selv vil jeg gjøre alt for å kunne amme. Jeg vil også pompe meg så andre kan mate babyen med flaske. Har også fått tips om å begynne å gi vann så tidlig som mulig. Så da må han bare lære seg til å ta flaske ;)

Hva tenker du selv at du vil gjøre?

Skrevet

med nr 1 var eg og usikker pga var veldi ung og synnest det virka rart og slippe puppen ut over alt. men eg bynnte og amme og det gikk kjempe fint.

mye mer lettvint og barre gi puppen på natt slippe og lage flasker hele tiden. spess vis du skal bort noen timer og hele tiden må lete etter plasser og varme flaska. blir ganske låst av flaske barn.

så om du får det til vil eg annbefale det på det sterkeste :)

og ikkje minst alle helsefordelene for både deg og baby :)

veldi mye kos me amminga og :)

Skrevet

Jeg har store planer om å amme, og håper virkelig jeg får det til, siden jeg har hørt at mange mister melka, eller som bare ikke får til amminga.

har foreberedt meg veldig, kjøpt masse ammeklær, ammepumpe osv osv.

synes man får en spesiell tilknytning til barnet hvis man ammer det :)

Skrevet

Jeg skal ikke amme. Kommer til å be om tablett for å stoppe produksjonen innen et døgn etter fødsel,sånn som sist gang.

Skrevet

Jeg skal ikke amme. Kommer til å be om tablett for å stoppe produksjonen innen et døgn etter fødsel,sånn som sist gang.

Hva er grunn til at du ikke vil amme? :)

Skrevet

Jeg har ammet mine to, og skal også amme den som kommer nå. Jeg anser meg som heldig som kan, og kunne derfor ikke tenke meg å velge det bort. Jeg har stor forståelse og respekt for de som ikke får det til, har hatt vondt i forb betennelser el - men jeg har mindre forståelse for de som velger det bort. Fikk barn samtidig som en venninne sist - hun ga det et halvhjertet forsøk før hun ba om piller for å stoppe melken. årsaken var hovedsaklig fordi hun syntes det var slitsomt og være "alene" om ansvaret for mat, og ville ha friheten til å være borte fra babyen. Jeg opplevde det som ganske lite moderige årsaker til å velge bort amming, og det var nesten så jeg syntes det var vondt å se hun spiste pillene for å stanse naturen og frarøve den nyfødte morsmelken. Men, jeg måtte respektere at vi er forskjellige, og antok at det også lå andre psykiske årsaker bak valget. Hun som meg var godt oppi 30-åra, og det var hennes andre - så det var ikke usikkerhet som jeg kan forstå. Kan du amme, er min anbefaling å gjøre nettopp det. Det er så mye mer lettvint, du har alltid ferdig mat med deg, slipper oppvarming/vasking av flasker osv. Og da har jeg ikke en gang begynt på den viktigste argumentasjonen om næring, immunforsvar, tilknytning osv.

Skrevet

Jeg skal definitivt amme! Håper at det går like bra som sist - med massevis av melk :) Vi ammet til hun var nesten to. Jeg hadde satt en grense ved 2 år uansett, men sluttet hovedsaklig da fordi jeg oppdaget at jeg var gravid.

Jeg skjønner ikke at noen orker stresset med å vaske, koke og sterilisere flasker, blande ut, temperere osv. Og som noen andre nevner; det koster penger også. Så lettvindt som det er å amme! Og så naturlig og ikke minst er det best for barnet. Det er en type kos man aldri får igjen senere!

...og ikke minst hjelper det meg til å gå ned i vekt etter fødsel, det er lov til å ha selviske grunner også..;)

Skrevet

Gro Nylander har skrevet veldig mye bra om fordelene ved amming i bøkene sine. Anbefaler dem på det varmeste. Hadde forsåvidt bestemt meg for å amme uansett, men fikk 100 gode grunner til etter å ha lest det hun skrev. I tillegg må jeg støtte det som ble skrevet i forrige innlegg. Jeg har ikke lett for å gå ned i vekt. La på meg 14 kg i forrige svangerskap, og de første 10 raste av bare i løpet av noen uker med amming.

Skrevet

Plundret med ammingen med begge to i ca 4-5 uker før det gikk seg til. Hadde ikke trodd at det ville bli så ille med nr to siden jeg mente jeg kunne det da, men gjorde sikkert noe feil. Det ble mye mating ved at jeg pumpa meg og matet med skje/kopp, men heldigvis løsnet det til slutt og da ammet jeg i over ett år med begge. Det var bra og koselig når det ikke gjorde vond lengre, men ikke noe stas i begynnelsen. Håper jeg slipper de vonde første ukene denne gangen, men skal uansett stålsette meg for nå vet jeg jo at det vil gå seg til etter hvert.

Skrevet

Jeg skal hvertfall ikke amme. Alle miljøgifter vi har i kroppen får babyen i seg gjennom brystmelken, og det i mye større doser i forhold til mengde melk, enn det vi har i oss.

Undersøkelser viser at mengden miljøgifter i mor går drastisk ned når hun gir brystmelk. Dette er ikke spesielt bra for baby, og mange som har forsket på dette sier at dette kan være grunnen til at fruktbarheten blandt folk minker slik den gjør, og også gi disse bokstavsykdommene og være kreftframkallende.

Jeg sluker ikke rått de rådene som kommer fra øverste hold, se bare på hvordan det gikk med svineinfluensavaksinen.

Jeg vurderer selv hva jeg vil gjøre, og det får andre også gjøre. Jeg vet jo ikke sikkert hva som er best av amming/ikke amming, men det jeg har lest gjør at jeg går for ikke amming, så får andre gjøre det de vil.

Skrevet

Jeg la på meg hele 23 kg i forrige svangerskap! De var borte alle sammen innen 6 mnd :) (Dog, jeg var en litt mer kvapsete utgave av meg selv) Selv om jeg spiste 200 gram sjokolade HVER dag i 6 mnd. Jeg følte meg helt innhul hehe, selv om jeg ikke var det, men merket godt at ammingen tæret på lagrene ja.

Så håper at det blir det samme denne gangen, at alt forsvinner. Gjør det det så blir det Grete Roede på nyåret 2013 for å ta de siste 10 kg som jeg vil bli kvitt, ikke babykg, og stramme opp kroppen;)

(digresjon ja, vet det...)

Skrevet

Jeg skal hvertfall ikke amme. Alle miljøgifter vi har i kroppen får babyen i seg gjennom brystmelken, og det i mye større doser i forhold til mengde melk, enn det vi har i oss.

Undersøkelser viser at mengden miljøgifter i mor går drastisk ned når hun gir brystmelk. Dette er ikke spesielt bra for baby, og mange som har forsket på dette sier at dette kan være grunnen til at fruktbarheten blandt folk minker slik den gjør, og også gi disse bokstavsykdommene og være kreftframkallende.

Jeg sluker ikke rått de rådene som kommer fra øverste hold, se bare på hvordan det gikk med svineinfluensavaksinen.

Jeg vurderer selv hva jeg vil gjøre, og det får andre også gjøre. Jeg vet jo ikke sikkert hva som er best av amming/ikke amming, men det jeg har lest gjør at jeg går for ikke amming, så får andre gjøre det de vil.

Yeah, raight. Da må du nesten begynne å tenke på ganske mye annet også; faktisk må du flytte til en annen planet der ikke stråling, forurensing og annen drit eksisterer.

Skrevet

Jeg har i hvertfall er stort ønske om å amme :) Har innlegg i begge bryst, men de er lagt godt under melkekjertlene ( lovte nå kirurgen). Har hatt godt med råmelk lenge nå, så tar det som ett godt tegn :) Vill virkelig amme :) Men lar det seg ikke gjøre, så kommer jo babyen til å få det fint uansett<3

Jeg ammet num to fint med silikon og kommer til å gjøre det igjen:) ei venninne har også ammet begge sine med silikon. Null problem:))

Skrevet

Plundret med ammingen med begge to i ca 4-5 uker før det gikk seg til. Hadde ikke trodd at det ville bli så ille med nr to siden jeg mente jeg kunne det da, men gjorde sikkert noe feil. Det ble mye mating ved at jeg pumpa meg og matet med skje/kopp, men heldigvis løsnet det til slutt og da ammet jeg i over ett år med begge. Det var bra og koselig når det ikke gjorde vond lengre, men ikke noe stas i begynnelsen. Håper jeg slipper de vonde første ukene denne gangen, men skal uansett stålsette meg for nå vet jeg jo at det vil gå seg til etter hvert.

Ja! Amming var er sant helvete i for min del rundt 2 uker tror jeg det var. Ingen måtte snakke til meg mens hun ammet, fordi jeg måtte bare knipe øynene igjen, bite tenna sammen og holde ut! Husker brystvortene blødde:/ Og det var driiiiitvondt. Så skal ha Purelan for hånden fra dag en denne gangen. Håper at det blir lettere denne gangen, siden vi ammet helt til september 2011, men jeg er også forberedt på at det kan være helt grusomt i starten. Jeg tror de aller fleste sliter i starten, i hvertfall mange jeg har snakket med; selv om vi ikke gjør noe "galt".

Skrevet

Yeah, raight. Da må du nesten begynne å tenke på ganske mye annet også; faktisk må du flytte til en annen planet der ikke stråling, forurensing og annen drit eksisterer.

Vel... En del matvarer inneholder også miljøgifter. F.eks fiskelever. Jeg trenger ikke å flytte til en annen planet for å unngå å spise det, Jeg bare velger å la vær. Og det jeg ikke har mulighet for å velge bort, må jeg bare godta og la være å bekymre meg for.

Skrevet

Hei:) Jeg fikk også innlegg lagt godt under melkekjertelen( i 2000) og var kjempe innstillt på å amme når jeg fødte høsten 2009. Men den gang ei. Det kom knapt en dråpe ut. Fikk en nesespray på sykehuset som skulle hjelpe men det kom lite. Brukte nesten en time på å få ut 40 ml. Etter å ha pumpet og styrt med det en mnd uten bedring gav jeg opp. Har ammet to barn i godt over 9 mnd før silikon innleggene uten problemer. Synes det var synd jeg ikke fikk det til denne gangen, men når det ble slik opplevde jeg igrunn større frihet og lengre tid mellom måltidene den siste gangen. På helsestasjonen fikk jeg også høre at barn på mme sov lengre om natten. Det stemte for oss også :) Denne gangen er jeg innstilt på mme fra første stund og gleder meg til å få kroppen min for meg selv etter fødselen.

Skrevet

Hvor har du disse opplysningene fra? Du sier du ikke sluker rått de rådene som kommer fra øverste hold (Gro Nylander er forresten ikke øverste hold, men en høyst respektert og annerkjent lege som har forsket på amming i mange 10-år), men den forskningen du selv siterer må jo også komme fra et sted. Hvorfor er den mer troverdig enn den forskningen som sier at barnet får i seg flere miljøgifter ved bruk av flaske, morsmelkerstatning, mm? Ellers er jeg helt enig med deg i at alle må ta det valget som er rett for dem. Og at det valget bør være informert og reflektert at man ikke bare sluker rått det andre sier er sant...

Skrevet

Gro Nylander har skrevet veldig mye bra om fordelene ved amming i bøkene sine. Anbefaler dem på det varmeste. Hadde forsåvidt bestemt meg for å amme uansett, men fikk 100 gode grunner til etter å ha lest det hun skrev. I tillegg må jeg støtte det som ble skrevet i forrige innlegg. Jeg har ikke lett for å gå ned i vekt. La på meg 14 kg i forrige svangerskap, og de første 10 raste av bare i løpet av noen uker med amming.

Jeg la på meg 33 kg i mitt siste svangerskap.Er 174 høy og veide 58 kg før jeg ble gravid. Alt sammen forsvant i løpet av det første året og jeg ammet ikke et sekund.

Så det er ikke et godt argument for amming. Har ei venninne som fullammet i 10 mnd, gikk opp 21 kg i svangerskapet og har kun gått ned syv kg. Barnet er nå 2,5 år !!!

Skrevet

Det var dessuten nettopp et program om dette med miljøgifter på NRK, men husker ikke hva det het. En forsker mente også at dette med miljøgifter var en mye større trussel mot menneskeheten enn klimaendringene.

Skrevet

Vel... En del matvarer inneholder også miljøgifter. F.eks fiskelever. Jeg trenger ikke å flytte til en annen planet for å unngå å spise det, Jeg bare velger å la vær. Og det jeg ikke har mulighet for å velge bort, må jeg bare godta og la være å bekymre meg for.

Jeg vil tro at fordelene ved å amme vil veie opp for de evt ulempene amming medfører. For meg virker det fiffig å henge seg opp i akkurat amming, som faktisk blir anbefalt av norske helsemyndigheter. Da ville jeg heller hengt meg opp i hvor farlig det er å kjøre bil eller hvor farlig luft vi puster inn for eksempel. Og for ikke snakke om alle tilsetningsstoffer som finnes i en hel haug av matvarer og kosmetikk. Det er utrolig vanskelig/umulig å unngå alt som er potesielt farlig.

Jeg er også 100% for vaksinering, selv om det ble bommet stygt ifht svineinfluensavaksinen. I de aller fleste tilfeller er vaksinasjon et gode.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...