Anonym bruker Skrevet 24. mars 2012 #1 Skrevet 24. mars 2012 Noen som er lærere her, som kan fortelle meg litt om yrket? Tenker da i utgangspunktet på utdanningen for 1-7 trinn, men vil gjerne høre fra andre og Når det kommer til lønn, lurer jeg på hvordan det fungerer i praksis mtp alle ekstra feriene lærerene har? Om alle disse timene skal jobbes inn, og feriene fungere som avspasering, blir vel en "vanlig" arbeidsuke temmelig lang/mange timer? For regner med man får vanlig lønn selv om det har vært høstferie, eller?
ulydia Skrevet 24. mars 2012 #2 Skrevet 24. mars 2012 Nå er eg lektor på vgs, men kan svare litt generelt likevel. Lærarar av ulike slag skal jobbe ei veke på 42,5t. Dvs. at vi jobber 5 timer mer enn vanlig arbeidsveke, utan å få overtidsbetaling. Desse ekstra timane blir samla, og vi må ta dei ut kva haustferie, vinterferie, nokre veker i sommarferien osv. Nokre av desse 42,5 timane går med til undervisning og bunden arbeidstid på skulen. Vi har bunden tid frå halv 10 til 14 (om eg hugsar rett), men om undervisningstimane begynner før, må vi sjølvsagt møte før. Ulike skular har ulik bindingstid, trur eg. Dei timane du ikkje har brukt på undervisning og arbeid på skulen, bruker du lett opp i føre- og etterarbeid heime på kveldane og i helgene, og til og med i dei avspaseringsvekene, som ein allereie har jobba inn. I realiteten jobbar eg meir enn dei 42,5 timane... Vi har vanleg lønn alle mnd, utanom juni, når vi får feriepengar. Dette er helt likt som i alle andre yrker.
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2012 #3 Skrevet 24. mars 2012 Takk for svar, Ulydia. Da var hvertfall det klart for meg! Jeg lurer på en ting til igrunnen, om noen har noen ideer om dette. Om man etter noen år ikke ønsker å jobbe som lærer lenger, hva annet kan man bruke utdannelsen til? Om det er etterutdanninger eller andre arenaer man kan gå over til?
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2012 #4 Skrevet 24. mars 2012 Ingen flere? Hadde vært fint å høre erfaringer fra dere
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2012 #5 Skrevet 24. mars 2012 Hvor mye lærerene faktisk jobber varierer enormt. En undersøkelse viste at i ungdomskolen jobbet for eksempel lærerene i snitt 6 timer minde enn de fikk betalt for pr uke. Samtidig var det enkeltlærere som jobbet 14 timer mer enn de fikk betalt for i uka. I følge min søste som var med i undersøkelsen, er det veldig tor variasjon i hva lærerene teller med som "arbeidstid". Noen norsklærere førte for eksempel opp all tid de brukte på å lese skjønnliteratur som arbeid. Samfunnsfagslærerene førte ofte all avislesing og tiden de så nyheter som arbeidstid. Disse kunne da fort få et veldig høyt timetall i uka. Andre var strenge på hva de telte med og fikk at lavt timetall. Selv anslo hun at det nok var sjelden lærerene faktisk brukte så mye som de skulle, men spessielt norsklærerene hadde mye retting og kunne få høye timetall, i hvertfal opp mot det de fikk betalt for, uansett hvordan de regnet. http://www.aftenposten.no/jobb/article4022671.ece#.T23Emtno5Yk
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2012 #6 Skrevet 24. mars 2012 Tusen takk for linken, anonym over her Interessant!
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2012 #7 Skrevet 24. mars 2012 Jeg jobber i barneskolen. Vi har bundet arbeidstid fra 08.00 om morgenen til skolen er slutt, 14.30. I tillegg har vi pålagt fellestid til møter til kl 16.15 to dager i uka. Så lenge elevene er på skolen har vi ikke mye "pusterom" - da har vi undervisning og ofte inspeksjon. Friminuttene går til inspeksjon, rydding, finne fram ting, kopiere og "tørke snørr og tårer". Alt av retting og forberedelser må tas utenom skoletid. Jeg velger noen ganger å ta med meg arbeidet hjem, andre ganger sitter jeg på skolen og jobber. Jeg er kontaktlærer, så jeg har også foreldresamtaler og foreldremøter, og selvsagt elevsamtaler. I tillegg til møter med PPT og BUP og ansvarsgruppemøter rundt enkeltelever. Det hender ofte at foreldre ringer og lurer på noe, eller vil ta opp noe. Dette skjer både hverdager og helg, som oftest på ettermiddag/kveld. Rett som det er får jeg også sms som må besvares. Jeg har aldri følt at jeg har jobbet for lite til å fortjene avspaseringen i "de lange feriene". Faktisk er dette en viktig ting for meg til å orke å holde ut i yrket. Det er intenst og krevende, men utrolig givende.
ulydia Skrevet 24. mars 2012 #8 Skrevet 24. mars 2012 Den undersøkinga har eg og lese, anonym nr. 5. Eg vil tru at det varierer veldig etter kva skuleslag og kva fag ein underviser i. Eg er som sagt lektor og jobbar på ein vidaregåande, der eg underviser i norsk og historie, og vil understreke at eg absolutt jobbar meir enn dei 42,5 timane eg skal. Eg har 2 norsklassar i år. Desse to klassane har 30 elevar. Desse elevane har 8 formelle skriftlege vurderingar på eitt skuleår. Det blir tilsaman 480 stilar å rette på eit skuleår. Utanom kjem munnlege vurderingar, prøvar + dei prøvane eg har i historieklassane. Vidare har elevane mine og ein del uformelle innleveringar, som dei får kommentarar på. Berre å rette stilane i to norskklassar tilsvarer nesten 15 000 timar = 5 heile arbeidsveker (a 42,5 t) i rettearbeid. Dette er arbeid eg konsekvent er nødt til å gjere utanfor bindingstida, då den er spist opp av undervisning (sjølvsagt), møter, samtalar, dokumentering av ulik art +++ og kanskje litt forarbeid.
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2012 #9 Skrevet 24. mars 2012 15000 timer? Kansje bra du ikke er mattelærer
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2012 #10 Skrevet 24. mars 2012 Lurt å være tykkhudet hvis man vil jobbe som lærer, du vil aldri få så mye kjeft og kritikk noe annet sted. Det er altså foreldrene til de søte små som står for kjeftingen. Jeg jobbet som lærer i 3 år, og fikk da nok av kjeft og kritikk for de underligste ting. Søkte flust av konsulentstillinger og saksbehandlerstillinger, men ikke napp å få. Har nå jobbet som støttepedagog i bhg 1 år, og har kommet fram til at jeg må utdanne meg på nytt for å få de jobbene jeg vil ha. Blir forhåpentligvis student til høsten, hvis jeg kommer inn :-) Men vet om lærere som har fått seg jobb i arkiv, bank, nav o.l.
ulydia Skrevet 24. mars 2012 #11 Skrevet 24. mars 2012 15000 timer? Kansje bra du ikke er mattelærer Hehe, gjekk litt fort i svingane. 15000 min = 250 timar = 5 veker. Ein liten trykkleif!
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2012 #12 Skrevet 24. mars 2012 Tar det virklig 30 minutter å rette en stil? Er det ikke mulig å effektivisere det arbeidet betraktlig? Det finnes jo en del progammer som kan gjøre deler av jobben. Ved å jobbe effektivt og bruke dehjelpemidlene som fins tror jeg det burde være mulig å halvere den tiden uten at det går vesentlig ut over kvaliteten.
ulydia Skrevet 24. mars 2012 #13 Skrevet 24. mars 2012 Tar det virklig 30 minutter å rette en stil? Er det ikke mulig å effektivisere det arbeidet betraktlig? Det finnes jo en del progammer som kan gjøre deler av jobben. Ved å jobbe effektivt og bruke dehjelpemidlene som fins tror jeg det burde være mulig å halvere den tiden uten at det går vesentlig ut over kvaliteten. JA! Det tar i gjennomsnitt 30 min å rette ein stil. Nokre går fortare, andre seinare, så klart. Eg bruker flere av programma, men å rette/kommentere/vurdere med tanke på at eleven skal utvikle skrivinga si, krev meir enn berre å rette opp i rettskrivingsfeil. Alle mine norsklærar-kollegaer bruker rundt 30 min per stil.
det er berre mordi Skrevet 24. mars 2012 #14 Skrevet 24. mars 2012 Bruker minst 30 minutter på hver innlevering. Nå for tiden må man jo google alle stilene også, for å sjekke om de har "lånt" de et annet sted. Tok 6 stykker i å ha "lånt" stilene sine på nettet bare denne uka. Sånn går nu dagan..
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2012 #15 Skrevet 24. mars 2012 Det gode er jo at da slapp du å gjøre mer retting på de 6 stilene. Da har du i hvertfal fort spart 2,5t
det er berre mordi Skrevet 24. mars 2012 #16 Skrevet 24. mars 2012 Jeg var så teit at jeg rettet først og googlet etterpå, så nei;) Skal aldri gjøre det igjen;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå