Gå til innhold

Allergitabletter for oss gravide?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har plutselig fått snue og nyse-anfall og mistenker litt pollenallergi nå i finværet. Er det noen som vet om det finnes allergitabletter som er trygge for oss gravide damer? :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan få Polaramin 2mg på respept fra lege.

Skrevet

Fikk vite av legen at alle de allergitablettene du får på apoteket nå ikke inneholder noen farlige stoffer i graviditeten, så du kan bruke de med god samvittighet:) Så da får vi håpe at han vet hva han prater om.. :P

Skrevet

Åh! Så herlig! Har lest pakningsvedlegget i et par pakker, men der står det at det ikke er tilrådelig for gravide... kanskje de var gamle? Tar meg en tur på apoteket og frister lykken ;-)

Skrevet

Har plutselig fått snue og nyse-anfall og mistenker litt pollenallergi nå i finværet. Er det noen som vet om det finnes allergitabletter som er trygge for oss gravide damer? :-)

Cetirizin og polaramin får jeg av min fastlege.

Han sier også at antihistaminer generelt ikke er medisin han synes er skummel å gi til gravide pga måten de fungerer og virker på, men at nyere medisin ikke skal gis til gravide normalt sett nettopp fordi de ikke kan garantere noe som helst - siden det ikke er lov å teste ut på gravide..... Får gjerne litt eldre medisiner fordi de er brukt lenge og man har lang erfaring i bruk av disse, mens de nyere fungerer ofte bedre, men ikke har vært lenge nok på markedet....

Skrevet

Han sier også at antihistaminer generelt ikke er medisin han synes er skummel å gi til gravide pga måten de fungerer og virker på, men at nyere medisin ikke skal gis til gravide normalt sett nettopp fordi de ikke kan garantere noe som helst - siden det ikke er lov å teste ut på gravide..... Får gjerne litt eldre medisiner fordi de er brukt lenge og man har lang erfaring i bruk av disse, mens de nyere fungerer ofte bedre, men ikke har vært lenge nok på markedet....

Jeg har gått på Citirizin Alpharma og fikk klar beskjed av legen at denne skulle jeg ikke ta, så fikk Polaramin istedet.

Skrevet

Jeg får både polaramin og Cetrizin av min lege.

Skrevet

[quote name=4barn+en til :)' timestamp='1332600700' post='144104413]

Jeg har gått på Citirizin Alpharma og fikk klar beskjed av legen at denne skulle jeg ikke ta, så fikk Polaramin istedet.

Nei, som sagt er dette en ny medisin som de ikke tør anbefale selv om de er aldri så sikre og overbevist om at den er helt grei.

Jeg har resept på zyrtec som er eldre, men siden citirizin er egentlig den samme med litt bedre virkestoffer så var det greit. Det er ingen kjente bivirkninger på noen av disse, og de regnes som ufarlige.

Skrevet

Jeg får ikke ta noen tabletter mot pollen nå når jeg er gravid av min lege. Det står i pakningsvedlegget at det ikke anbefales for gravide så derfor ser jeg INGEN hensikt med å ta tablettene. Blir en skikkelig tøff vår for meg, men får holde ut for knøttet i magen.

Skrevet

Vært å sjekka hos flere apotek i dag, og min konklusjon er ganske soleklar; her blir det IKKE allergimedisin uten at legen gir klarsignal. Men det som kanskje verre er; jeg har fått tre ulike svar ang dette av apotekteknikere! Den som kanskje var verst var; 'jøss..kan ikke gravide ta det? Nei, se der ja, der står det...men du..jeg ville ikke vært så bekymra jeg altså. Kan du ikke bare ta halv dose da?? '.

Hjelpes..dette er jo liksom kyndige fagfolk. Tenk om det hadde gått galt!

Skrevet

jeg må ta noe mot pollen da jeg har astma allergi, så hvis dere kun har litt snue er det ikke farlig eller alt for ubehagelig. ubehaget starter når reaksjonen går over i astma anfall, prøvde uten i 4mnd men hadde ingen valg enn å starte på igjen. ble kjempetett og kroppen jobbet sånn på høygir at de målte blodtrykket til 175/125, da er det farlig for litj knøttet. så hvis vi skal leve over sesongen så tar vi medisin. lykke til i denne pollen drittsesongen 2012, eneste lyspunktet er knøttet og familien

Skrevet

Det var tidligere ikke anbefalt å bruke nyere allergimedisiner i graviditet fordi der var lite informasjon ang sikkerhet i graviditet. Dette har heldigvis endret seg de siste årene, og man vet nå at også nyere allergimedisiner er trygge. Dessverre oppdaterer ikke legemiddelfirmaene pakningsvedlegg eller Felleskatalogen (som legene bruker for info), og derfor er dessverre mange leger ikke klar over dette. Dersom legen din ikke vet at disse medisinene er trygge, be han/hun sjekke på relis.no for opdatert info.

Hilsen lege som bruker allergimedisin med god samvittighet i graviditet!

Skrevet

Til deg som er lege!

Er det trygyt å ta allergitabletter mens en prøver å bli gravid og i 1 trimester?

Evt. hvilke ser du som tryggest å bruke?

Takknemlig for svar! :)

Skrevet

jeg har tatt AERIUS hver vår og sommer i mange år, og lurer på hvordan det skal gå dette året uten... jeg har kjøpt pollen/insektsnetting ( i rullegardin) til vinuer i huset, så jeg får sette meg inn om det skulle bli for ille...

jeg fikk elveblest i uke 8, trolig av jordbør, hadde byller på hele kroppen og de KLøDDE !!! var hos legen, hen diskuterte med sine kolleger og de kom frem til at jeg fikk 2 stk Zyrtec (en samme dag og en dagen etter), ikke mer... (potet mel hjelper forresten mot kløen !!)... Da jeg kom til apoteket for å kjøpe disse, mente kassadama at hun hadde noen andre som var billigere, som hun helger ville selge meg... jeg forklarte hva legene hadde sagt og ment, og hvor mye de hadde slått opp i diverse register, og dette himlet hun bare med øynene over... syns heller jeg skulle spare 10 kroner...

legen min anbefaler meg å bite tennene sammen og oppholde meg inne denne våren... og med nettingen i vinduene, så får jeg ivertfall frisk luft inn... sukk, men sånn er det...

Skrevet

Til 12:08:

Antagelig er alle de nyere antihistaminene trygge, men der er litt mindre data for Telfast og Kestine, så du kan evt unngå disse. De vanlige medisinene som feks Zyrtec, Clarityne og Aerius er regnet som trygge i graviditet og amming. Der er ingen dokumentasjon for at de kan skape misdannelser hos fosteret, og det er derfor regnet som trygt for dem som prøver å bli gravide og i 1. trimester.

Jeg vil likevel anbefale deg å diskutere dette med legen din, da alle medisiner kun skal taes i graviditet dersom det er nødvendig og helst i lavest mulig dose!

hilsen 11:42

Skrevet

jeg har tatt AERIUS hver vår og sommer i mange år, og lurer på hvordan det skal gå dette året uten... jeg har kjøpt pollen/insektsnetting ( i rullegardin) til vinuer i huset, så jeg får sette meg inn om det skulle bli for ille...

jeg fikk elveblest i uke 8, trolig av jordbør, hadde byller på hele kroppen og de KLøDDE !!! var hos legen, hen diskuterte med sine kolleger og de kom frem til at jeg fikk 2 stk Zyrtec (en samme dag og en dagen etter), ikke mer... (potet mel hjelper forresten mot kløen !!)... Da jeg kom til apoteket for å kjøpe disse, mente kassadama at hun hadde noen andre som var billigere, som hun helger ville selge meg... jeg forklarte hva legene hadde sagt og ment, og hvor mye de hadde slått opp i diverse register, og dette himlet hun bare med øynene over... syns heller jeg skulle spare 10 kroner...

legen min anbefaler meg å bite tennene sammen og oppholde meg inne denne våren... og med nettingen i vinduene, så får jeg ivertfall frisk luft inn... sukk, men sånn er det...

Her også biter vi tenner mest mulig sammen, tar 1, 2mg tablett daglig når d er helt for jævlig. max dose er 4 daglig. Holder ut for at bebisen skal få minst mulig påvirkning av medisin.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...