Anonym bruker Skrevet 23. mars 2012 #1 Skrevet 23. mars 2012 Har et vennepar som venter barn snart. De er ganske så sikre påsatt de skal få det til lik at far ikke trenger ta permisjon siden han er student med omskolering... Hun har reise jobb og er borte intervaller på 14 dager... Trodde det måtte litt mer til for at dette gikk jeg. Håper jo det ordner seg til best for dem, men tror de kan bli fryktelig skuffet....
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2012 #2 Skrevet 23. mars 2012 Har et vennepar som venter barn snart. De er ganske så sikre påsatt de skal få det til lik at far ikke trenger ta permisjon siden han er student med omskolering... Hun har reise jobb og er borte intervaller på 14 dager... Trodde det måtte litt mer til for at dette gikk jeg. Håper jo det ordner seg til best for dem, men tror de kan bli fryktelig skuffet.... han må være så syk at han ikke kan ta seg av barnet.... og aap gir rett til foreldrepenger, så han må ta sine uker selv
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2012 #3 Skrevet 24. mars 2012 Er ikke så lett å overta fars permisjon, nei. Da førstemann var 7 mndr, fikk mannen min prolaps og ble sengeliggende i 8 mndr. Da fikk jeg overta hans permisjon, siden han var så alvorlig syk. Han kom seg heldigvis ut av senga til slutt, men går på medisiner hver dag og det er begrenset hva han klarer av løfting, bæring, sitting o.l. Han klarer ikke å ta seg av et barn som ikke kan gå selv, så vi søkte om at jeg skulle overta permsjonen denne gangen også. Det sa nav nei til, så da søkte vi om utsettelse slik at barnet vårt skulle bli mer selvstendig først. Planen er at han skal ta 1 dag permisjon i uka fra barnet vårt er 2 år til han fyller 3 år.
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2012 #4 Skrevet 24. mars 2012 Et vennepar av oss, hvor mannen er fulltidsstudent, fikk IKKE utsatt fedrekvoten, ei heller fikk mor overta den. Så der måtte far ta fedrekvoten sin midt i skoleåret, selv om han var student. Han hadde en helgejobb, så denne fikk han jo permisjon fra, men for studieprogresjonens skyld, måtte han jo gå på skolen hver dag i sin permisjon. Mor måtte da ha ulønnet permisjon.
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2012 #5 Skrevet 24. mars 2012 Alle har rett til å ta fedrekvoten en eller annen gang før barnet fyller 3 år... Kanskje vennene dine misforsto litt?
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2012 #6 Skrevet 24. mars 2012 Eneste gangen fedrekvote kan overføres til mor er når far er for syk til å ta seg av barnet. Det kreves at det er godt dokumentert at far ikke klarer å ta seg av barnet (de fleste som er sykemeldt, ufør e.l. klarer å ta seg av sitt eget barn, så det kreves en utvidet legeattest). Klippet fra nav: "I de tilfeller der faren på grunn av egen sykdom eller skade er helt avhengig av hjelp til å ta seg av barnet eller er innlagt i helseinstitusjon, er det ikke et krav til at han må ta ut 12 uker med foreldrepenger av den totale stønadstiden. I slike tilfeller kan perioden overføres til moren. Det er krav til særskilt legeerklæring."
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2012 #7 Skrevet 24. mars 2012 Så lenge denne manne kun er student og ikke har noen jobb har han ikke rett på fedrekvoten og mor får den. Sikkert slik det er for venneparet ditt HI og da er det lett at hun får all permisjonen.
stinen ♀ ♂ ♂ Skrevet 24. mars 2012 #8 Skrevet 24. mars 2012 Så lenge denne manne kun er student og ikke har noen jobb har han ikke rett på fedrekvoten og mor får den. Sikkert slik det er for venneparet ditt HI og da er det lett at hun får all permisjonen. Er det virkelig sånn? At hvis mannen ikke har opptjent rett til permisjon, så får mor hans uker? Mens i vårt tilfelle (der jeg studerer og han jobber) får han ingenting av fedrekvoten. Synes det er helt latterlig!
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2012 #9 Skrevet 24. mars 2012 Så lenge denne manne kun er student og ikke har noen jobb har han ikke rett på fedrekvoten og mor får den. Sikkert slik det er for venneparet ditt HI og da er det lett at hun får all permisjonen. Er det virkelig sånn? At hvis mannen ikke har opptjent rett til permisjon, så får mor hans uker? Mens i vårt tilfelle (der jeg studerer og han jobber) får han ingenting av fedrekvoten. Synes det er helt latterlig! Hvorfor mener du det? Reglene er likt for alle.
stinen ♀ ♂ ♂ Skrevet 24. mars 2012 #10 Skrevet 24. mars 2012 Så lenge denne manne kun er student og ikke har noen jobb har han ikke rett på fedrekvoten og mor får den. Sikkert slik det er for venneparet ditt HI og da er det lett at hun får all permisjonen. Er det virkelig sånn? At hvis mannen ikke har opptjent rett til permisjon, så får mor hans uker? Mens i vårt tilfelle (der jeg studerer og han jobber) får han ingenting av fedrekvoten. Synes det er helt latterlig! Hvorfor mener du det? Reglene er likt for alle. Oi, beklager! Jeg mente IKKE at det er latterlig at mor får overta fars permisjon. Uff.. Jeg mente at det er latterlig at det ikke er selvstendig opptjening til pappapermisjonen:) Altså.. At det er latterlig at mannen min ikke får lov til å ta ut de 12 ukene bare fordi JEG studerte i hele fjor. Og så trodde jeg at regelen var like latterlig motsatt. Altså at mor ikke fikk fars uker dersom han ikke har tjent seg opp til dem selv. Uff, er litt sent nå så ordla meg helt feil. Jeg beklager også for at jeg skrev noe som var helt irrelevant i forhold til hovedinnlegget!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå