Gå til innhold

Kvinner kvinner verst

Anbefalte innlegg

Skrevet

Med alle disse debattene om likestilling, så har jeg lyst å slå et slag for likeverdet. Hvorfor er det så nedverdigende å være hjemme og ta seg av barn og husarbeid? Hvorfor må det hates så mye av arbeidende og så kalt likestilte kvinner? Jo, fordi disse rollene forbindes med kvinner. Indirekte støtter arbeidende kvinner dette synet om at hjemmeværende kvinner er mindreverdige, og de deler dette synet med mange menn. Hvor er lojaliteten og solidariteten til andre kvinner? ALT ARBEID av kvinner er like mye verd, uansett om de velger å prioritere hjem og barn eller om de velger å arbeide!!

Biologien har nå engang utstyrt oss slik at det er vi som føder barna og med dette kommer en rekke instinkter som handler om å ta vare på barna og hjemmet. Dette er ikke mindreverdig arbeid, om annet så er det verdt mer for det er å ta vare på den største rikdommen vi har, nemlig barna. Kvinner kan ikke nekte for hvem de er, da mister vi oss selv og kampen for likestilling er tapt. Vi er kvinner og vi er likeverdige, alle som en!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig med deg hi.

Jeg mener respekten skal gå begge veier.

Men tenker i mitt stille sinn at om kvinner i full jobb blir så sinte på de som velger deltid eller et friår så må jo det være noe i skoen som trykker..

Kan ikke alle velge for seg og respektere at andre velger annerledes?

Når vi blir gammel så må vi alle stå til ansvar for valgene vi tok. Ikke valgene de andre tok.

Skrevet

Men dette går da andre veien også- hvorfor hater hjemmeværende kvinner kvinner som jobber? Hvorfor er de som velger å jobbe mindre verdt enn de som går hjemme?

Skrevet

Med alle disse debattene om likestilling, så har jeg lyst å slå et slag for likeverdet. Hvorfor er det så nedverdigende å være hjemme og ta seg av barn og husarbeid? Hvorfor må det hates så mye av arbeidende og så kalt likestilte kvinner? Jo, fordi disse rollene forbindes med kvinner. Indirekte støtter arbeidende kvinner dette synet om at hjemmeværende kvinner er mindreverdige, og de deler dette synet med mange menn. Hvor er lojaliteten og solidariteten til andre kvinner? ALT ARBEID av kvinner er like mye verd, uansett om de velger å prioritere hjem og barn eller om de velger å arbeide!!

Biologien har nå engang utstyrt oss slik at det er vi som føder barna og med dette kommer en rekke instinkter som handler om å ta vare på barna og hjemmet. Dette er ikke mindreverdig arbeid, om annet så er det verdt mer for det er å ta vare på den største rikdommen vi har, nemlig barna. Kvinner kan ikke nekte for hvem de er, da mister vi oss selv og kampen for likestilling er tapt. Vi er kvinner og vi er likeverdige, alle som en!

Det er vel de hjemmeværende som først kaster stein i glasshus og begynner å prate nedsettende om kvinner i arbeid. At de er lite kvinnelige, mislykkede, utslitte, lite harmoniske, ingen menn liker sånne kvinner i lengden osv. Og selvfølgelig, med angrep følger forsvar.

Skrevet

Jeg kan ikke si jeg hater de som er hjemmeværende, men jeg synes det er irriterende med folk som ikke forstår at man gjør en større insats i livet år man klarer både barn, hjem og en samfunnsnyttig jobb enn når man bare tar seg av barn og hus.

Skrevet

Jeg er helt med deg på likeverd, og at arbeid i hjemmet må verdsettes høyere.

MEN når du begynner å forklare hvorfor dette må være kvinners oppgave med gener og biologi, mister du min sympati. Hvis du faktisk hadde utvidet kunnskapene dine, hadde du i ettertid sett at argumentene dine faller på sin egen urimelighet.

Skrevet

Jeg har valgt å bli hjemme et par år og du skulle bare visst hvor upoulært det er hos visse.

De jeg trodde var venne håper nesten at mannen min skal finne seg en ny. Så jeg kan ramle ned fra min uttrygge og dumme hest og de kan si at dette var ikke lurt.

Jeg tar hånd om flere barn hvor et ikke er begynt i barnehage, et stort hus og enorm hage og bruker en del fritid i en veldedighets organisasjon. Likevel fikk jeg sleng i trynet her om dagen at lediggang er roten til all råttenskap.

Jeg har alltid vært godt likt og hatt mange venner. Men etter jeg tok valget om å være hjemme har jeg virkelig sett et hat og misunnelse jeg ikke trodde det gikk an å ha i dag. Trist men sant.

Skrevet

Det er ikke mindreverdigende - det er bare dårlig betalt. Dessverre er det slik i samfunnet vårt i dag at det som er verdifullt knyttes nært opp mot kapital. Men hvis du har en avtale med mannen din som for eksempel gjør at han setter av like mye i pensjonssparing til deg som til seg selv, så blir ihvertfall ikke du skadelidende av valget du har tatt om å være hjemme. Men hvis du ender opp som minstepensjonist fordi mannen din gikk fra deg, da kan det hende at du angrer på at dere ikke verdsatte likt hans arbeid med ditt.

Skrevet

Hvis noen velger å være hjemme, så skal de vel få lov til det, samme som hvis noen velger å jobbe skal de få lov til det.

Skjønner ikke hvorfor folk tror at hvis man er hjemme så er man en stepford wife som ikke er for likestilling? Eller hvorfor folk tror man er en kald og lite feminin ottar-dame hvis man jobber? Man forsømmer ikke familien sin ved å jobbe og man bidrar til samfunnet selv om man er hjemme. La nå kvinner ta de valgene de selv vil og ikke rakk ned på de som tar andre valg enn deg.

Skrevet

Jeg er helt med deg på likeverd, og at arbeid i hjemmet må verdsettes høyere.

MEN når du begynner å forklare hvorfor dette må være kvinners oppgave med gener og biologi, mister du min sympati. Hvis du faktisk hadde utvidet kunnskapene dine, hadde du i ettertid sett at argumentene dine faller på sin egen urimelighet.

Det er jo slik vi er utstyrt fra naturens side, vi føder barn, men hvem som skal ha hvilken oppgave i hjemmet bør være opp til hver enkelt familie og uansett hvilken rolle kvinnen tar så bør den bli respektert, i sær av andre kvinner.

Skrevet

Men dette går da andre veien også- hvorfor hater hjemmeværende kvinner kvinner som jobber? Hvorfor er de som velger å jobbe mindre verdt enn de som går hjemme?

SELVSAGT går dette andre veien også. Budskapet mitt var at det er illojalt mot kvinnekjønnet, likeverdet og likestillingen å dømme hverandre.

HI

Skrevet

Noen jobber, noen er hjemme, noen gjør begge deler.... Hver kvinne sitt valg!

Skrevet

Dette er ikke mindreverdig arbeid, om annet så er det verdt mer for det er å ta vare på den største rikdommen vi har, nemlig barna. Kvinner kan ikke nekte for hvem de er, da mister vi oss selv og kampen for likestilling er tapt.

Jeg håper du ser at du kaster stein i glasshus her? Du gjør jo selv det du anklager din "motpart" for å gjøre, der du antyder at hjemmeværende gjør en mer verdifull jobb ved å "ta vare på den største rikdommen vi har". For vi arbeidende kvinner, vi tar ikke vare på barna våre vi eller? Du vet at det å faktisk FORSØRGE barna sine, er en stor del av det å ta vare på dem? En viktig oppgave?

Eller mener du at alle menn som jobber i mindre grad enn de hjemmeværende "tar vare på barna sine" også?

Og du, ikke snakk på vegne av meg er du snill. Jeg verken nekter for hvem jeg er eller føler at jeg mister meg selv fordi jeg jobber. Snarere tvert imot, faktisk føler jeg at jeg får levet ut flere av mine sider og levet ut en større del av mitt potensiale ved å jobbe. Hvordan det skader likestillingen håper jeg du kan forklare for meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...