Anonym bruker Skrevet 23. mars 2012 #1 Skrevet 23. mars 2012 Jeg er student nå, og er ferdig 1 juni. Da har jeg en bachelorgrad i økonomi og administrasjon. Skal nå søke på en jobb. Stillingstittelen er sekretær/konsulent. Av kvalifikasjoner står de: Minimum bestått videregående skole, men andre retninger kan også vurderes, f.eks fagbrev i kontorfag. Jeg har 3 år almennfag med studiekompetanse, og da bachelor i økonomi og administrasjon når jeg er ferdig. Jeg har jo mye mer enn fullført videregående skole, men har ingen erfaring, det står erfaring er en fordel men ikke et krav. Vil dere si jeg er kvalifisert til denne stillingen? Eller kan jeg være "overkvalifisert" med bachelorgraden min?
**venter** Skrevet 23. mars 2012 #2 Skrevet 23. mars 2012 Jeg ville sakt du var overkvalifisert. Jobben kan jo tydeligvis en uten bachelor klare:)
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2012 #3 Skrevet 23. mars 2012 Du er neppe overkvalifisert. Jeg har samme bachelor som deg, og det er jo ikke akkurat rakettforskere vi er heller Søk du, lykke til!
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2012 #4 Skrevet 23. mars 2012 Du er KLART overkvalifisert. Hva slags arbeidsoppgaver nevner de forresten? Tittelen sekretær/ konsulent var ganske underlig og uvanlig... Dette er ihvertfall en stilling som ikke krever høyere utdannelse, og lite erfaring.
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2012 #5 Skrevet 23. mars 2012 Hva har du bachelor i? En bachelorgrad har ingenting med å være kvalifisert/overkvalifisert å gjøre, hvis den ikke har noe relasjon til stillingen du søker...
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2012 #6 Skrevet 23. mars 2012 Lese nøyere ser jeg Skal man begynne i en "toppstilling" uten arbeidserfaring? NEI
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2012 #7 Skrevet 23. mars 2012 Hva er det for et svar #3? Lønnen for nyutdannede med bachelor i adm/øk ligger på 405 000 i snitt. Jeg har jobbet med rekruttering, og ser at denne typen stilling ut fra kravene må være langt under hennes kompetanse og lønnsnivå.
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2012 #8 Skrevet 23. mars 2012 Det er en kommunal stilling. Blant arbeidsoppgavene er: Merkantle oppgaver, fakturabehandling, attestering av timelister, enklere saksbehandling og deltagelse i prosjekt og utviklingsarbeid. Jeg syns også tittelen sekretær/konsulent var litt merkelig, men det virker jo som litt varierende arbeidsoppgaver. Både sekretær og konsulent kan jo være så mangt.. Helt enig i at jeg er ingen rakettforsker, hehe.. men er litt usikker i forhold til utlysningsteksten om jeg i det hele tatt er kvalifisert eller overkvalifisert eller hva.. Så godt å få litt synspunkt fra andre! Forsøkte å ringe kontaktpersonen for å høre litt mer om hva slags kvalifikasjoner de ser for seg men fikk ikke noe svar på tlf, så får prøve igjen til mandag. HI
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2012 #9 Skrevet 23. mars 2012 Lese nøyere ser jeg Skal man begynne i en "toppstilling" uten arbeidserfaring? NEI Ha ha, er du ikke helt med? Toppstilling? Det er ikke stilingen som administrerende direktør hun tenker på akkurat. Til en stilling som ikke krever mer enn videregående skole/ fagbrev er hun klart overkvalifisert og vil neppe en gang være aktuell for intervju. Uten noe arbeidserfaring vil hun være kvalifisert til en stilling som konsulent som krever høyere utdannelse, og med en 3-5 år erfaring høyere stillinger. Et års høyere studier teller gjerne likt som 3-4 års erfaring.
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2012 #10 Skrevet 23. mars 2012 # 3 her igjen. (som ikke er rakettforsker). Ser at noen reagerte på mitt svar her, men nå var det lite info om stillingen i HIs hovedinnlegg. Når du utdyper dette som du gjør nå så tenker jeg at du vil kjede deg med denne jobben. Det høres ut som en ren papirflytterjobb, du kan bedre enn det!
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2012 #11 Skrevet 23. mars 2012 Tidligere hodejeger Elin Ørjasæter skriver i Lederboka at de til noen toppstillinger anbefalte lederne å ansette nyutdannede med mastergrad og stort potensiale, fremfor de med lengre erfaring. Og Adecco utlyste konkurranse blandt unge, nyutdannete hvor de ga vinneren en mentor og stillingen som midlertidig konserndirektØr (for en bestemt periode). Samfunnet har endret seg de siste ti årene, erfaring har mindre betydning enn fØr.
mamma_til_gutt Skrevet 23. mars 2012 #12 Skrevet 23. mars 2012 Konsulent er en stillingsbeskrivelse i stat/kommune, helt vanlig at sekretærer får denne koden. Du bør sikte høyere enn dette, har nesten samme utdannelse enn deg, og er senior rådgiver initiativ firma. Start lønn 475.000. Du bør se etter annonser som krever 3 års utdannelse men det er klart, bedre med en kjedelig stilling enn ingen stilling
Con Skrevet 23. mars 2012 #13 Skrevet 23. mars 2012 Du kan høre om den merkelige tittelen sekretær/konsulent betyr at de gir stillingstittel (og da også lønn) etter hvilken utdanning søker har? Jeg jobber i en offentlig etat og her har de fleste med konsulentstillinger bachelor i økonomi og administrasjon, inkludert meg selv, og man kan tilpasse stillingens innhold ganske mye etter kompetansen til den som får jobben. Det vil også være naturlig at man etterhvert rykker opp til førstekonsulent og seniorkonsulent. Rådgiverstillinger er såvidt jeg forstår forbeholdt de med mastergrad i min etat, men det kan sikkert finnes unntak. Anbefaler deg uansett å snakke med de! (Når jeg fikk min jobb var det utlyst krav om "assistent/konsulent, minimum 2 års høyere utdanning". Vi var to som fikk hver vår like stilling, meg med bachelor og ei med mastergrad.)
Magehus Skrevet 23. mars 2012 #14 Skrevet 23. mars 2012 Har en venninne som ferdigstilte sin bachelor i økonomi Oh administrasjon i fjor. Fikk ikke fast jobb før i februar. Gikk ut med knallgode karakterer, er sosial og arbeidsom. Hun hadde ikke erfaring og fikk derfor avslag på avslag. Jobbet litt som praktikant - lønnet av NAV og litt gjennom Manpower som vikar, før hun fikk fast, relevant jobb. Dette er på østlandet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå