Anonym bruker Skrevet 23. mars 2012 #1 Skrevet 23. mars 2012 Må bare spørre her....går på AAP på 8. året og skal søke uføre. Vil uføretrygd være mer enn AAP? Jeg forsøker å forstå det som står på Nav sine sider, men er dessverre ikke klok nok til å skjønne helt ;p Er 41år, har ett barn under 18 og gift....Ser grunnbeløpet er på 79000, men hvordan er det med hva du har tjent i jobb, blir det tatt av hva man tjente på AAP? Eller når man faktisk jobbet? Vi skal kjøpe hus, derfor jeg spør Håper noen kan hjelpe meg litt
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2012 #2 Skrevet 23. mars 2012 Det spørs på hvor du har jobbet (stat/kommune eller i privat næringsliv), og på hvor mange år/hvor høy lønn du hadde da du var i jobb. Har du jobbet i stat/kommune, har du krav på utbetaling hver mnd fra Statens Pensjonskasse/KLP, men regner med du har utbetaling fra dem nå også om du har krav på det. Hva man har tjent på AAP, teller ikke, kun inntekt du hadde da du var i jobb. For min del ble det jeg fikk i uføretrygd atskillig høyere enn det jeg hadde i utbetaling da jeg gikk på AAP. Men jeg har mange år i arbeidslivet, i godt betalte stillinger. Samt at jeg hadde jobbet i stat/kommune. Du kan få NAV til å gjøre en beregning for deg. Husk at du også får en mye lavere skatteprosent når du går over på uføre. Skal dere kjøpe hus, bør dere vente til du evt har fått innvilget uføre. Få banker regner AAP som varig inntekt, og vil dermed ikke gi (så mye) lån pga det.
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2012 #3 Skrevet 23. mars 2012 Tusen takk for svar, det var betryggende å lese Vi skal ikke søke lån nå, men prøver å finne ut litt om prisklassen vi kan forvente å se etter
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå