Gå til innhold

Hvis man blir meldt til namsmannen, men får intet til utlegg som svar. Betyr det at gjelden blir slettet/lagt til side?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nei, gjelden blir ikke slettet. Saken blir overført til overvåk hos inkasso og med en gang du får lønn, slår de kloa i lønna di.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frøken_førstegangs-med gutt<3

Man må likevel betale, intet til utlegg betyr at man ikke finner verdi nok i ting. F eks bil med fullt lån osv..det er jo ikke intrs, for da får de ikke penga sine likevel. Kommer nok til å bli trekk i lønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjelda blir ikke slettet. Den fortsetter å rente seg og når du går opp i lønn, får skattepenger, blir eier av bil / hus etc. så kan de komme å ta penger og/eller kreve salg av eiendeler.

 

Gjelda forsvinner ikke. Det betyr bare at du akkurat nå ikke kan betale noe på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en bekjent i den situasjonen. Hun skal snart gifte seg og blir da medeier i mannens hus. Jeg følger med i spenning. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på en ting.

Hvorfor går det så langt?

Jeg har også fått inkassovarsler, jeg har glemt regninger og fått purringer, men når man da åpner posten og ser at dette er på helt feil vei så betaler man jo, iallefall noe. De fleste kreditorer vil jo heller få en betalingsavtale enn å måtte ta pant i eiendeler eller lønn?

 

Luksusfellen søker nye deltakere har jeg hørt, kanskje det kan være noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, gjelden forsvinner ikke magisk. Det som derimot skjer er at siden det er avhold utleggsforretning sikres kreditorens krav mot foreldelse i 10 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på en ting.

Hvorfor går det så langt?

Jeg har også fått inkassovarsler, jeg har glemt regninger og fått purringer, men når man da åpner posten og ser at dette er på helt feil vei så betaler man jo, iallefall noe. De fleste kreditorer vil jo heller få en betalingsavtale enn å måtte ta pant i eiendeler eller lønn?

 

Luksusfellen søker nye deltakere har jeg hørt, kanskje det kan være noe?

 

Du vet at det kan være andre årsaker enn at man handler over evne, ala Luksusfellen-trikset, som gjør at man havner i økonomisk uføre.

 

Det kan være sykdom, arbeidsledighet, NAV utbet. som aldri kommer osv. Man bør ikke være så raskt ute med å dømme.

 

Jeg har selv en mamma som havnet i et slikt uføre. Begynte med at hun fikk sosia angst, ble deprimert, sykemeldt og så sluttet hun å jobbe. Hun turde ikke hente posten, pga. angsten, og regningene hopet seg opp. Og så ble det en ond sirkel......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel hatt det omtrent sånn som hun som forteller om moren sin her... Mannen min gikk fra meg, jeg satt igjen med halve gjelda vår og uten inntekt. Tok tid før jeg fikk arbeid og penger fast inn, så hjalp svært lite å lage avtaler med inkassobyråene når jeg ikke hadde fast inntekt. Nav/sosialen hjelper ikke til med slik gjeld heller, så hadde ikke mulighet til å gjøre opp for meg..

 

Tror du jeg vil være i denne situasjonen? Gjør virkelig mitt beste for å slippe å ha det sånn...

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke slik at hun plutselig slår kloa i mannens hus bare for at de blir gift. Det han eier når de gifter seg er fortsatt hans.

 

 

Vet han forresten om gjelden hennes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei han vet visst ikke om gjelden, som er shoppinggjeld, og jeg vet egentlig ikke nok om reglene til å vite om det vil bli satt krav om utlegg øyeblikkelig etter de har giftet seg. Jeg tror uansett det er snakk om titusener og ikke hundre eller million, så egentlig er det vel noe de kan klare uten å miste huset. Det har vært snakket om at hun skal være hjemme med barna. De har barn fra før og hun er gravid. Nå har det vært snakket mye i venneflokken om dette med å sikre fremtiden mtp ett fremtidig brudd. De skal altså ha felleseie og hun skal stå som medeier på huset. Sånn har i alle fall jeg forstått det. Men som sakt vet jeg ikke nok om saken til å egentlig uttale meg, jeg bare gjør det likevel. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir ikke slettet, men hvis du ringer namsmannen så er de stort sett veldig ålreite der. jeg ringte nå for ikke så lenge siden.. og jeg fikk de til å trekke 300,- av overgangsstønaden min inntil videre så betaler jeg mer om jeg har råd. du kan sikkert trekke mindre også. bare ta kontakt og gjør en avtale. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...

Noen Har tatt en kredittvurdering..og jeg skjønner ikke så mye av dette. Legger ved bilde. Har strøket over sum og refnr så ikke tenk på det. Men det er ikke alle det står beløpet på. Og på de som ikke beløpet står så står det INTET UTLEGG. Vet at saker ikke blir slettet av seg selv. Men de kunne vel i det minste satt på evt ett beløp som jeg skylder? Og det er politistasjon og lensmannskontor de som står INTET UTLEGG PÅ. Jeg lurer på hvorfor det ikke står beløpet jeg skylder.  Og hvorfor har jeg ikke fått noe brev om det eller regning 🙈  hva er egentlig INTET UTLEGG? 🙈

20181030_203355.jpg

Anonymkode: d9061...c99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Noen Har tatt en kredittvurdering..og jeg skjønner ikke så mye av dette. Legger ved bilde. Har strøket over sum og refnr så ikke tenk på det. Men det er ikke alle det står beløpet på. Og på de som ikke beløpet står så står det INTET UTLEGG. Vet at saker ikke blir slettet av seg selv. Men de kunne vel i det minste satt på evt ett beløp som jeg skylder? Og det er politistasjon og lensmannskontor de som står INTET UTLEGG PÅ. Jeg lurer på hvorfor det ikke står beløpet jeg skylder.  Og hvorfor har jeg ikke fått noe brev om det eller regning 🙈  hva er egentlig INTET UTLEGG? 🙈

20181030_203355.jpg

Anonymkode: d9061...c99

Det er lurere at du lager deg en ny tråd, hvis du vil ha svar på det du lurer på. Ingen poeng å lage en ny problemstilling i en 6 år gammel tråd

Anonymkode: d9c25...93f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Noen Har tatt en kredittvurdering..og jeg skjønner ikke så mye av dette. Legger ved bilde. Har strøket over sum og refnr så ikke tenk på det. Men det er ikke alle det står beløpet på. Og på de som ikke beløpet står så står det INTET UTLEGG. Vet at saker ikke blir slettet av seg selv. Men de kunne vel i det minste satt på evt ett beløp som jeg skylder? Og det er politistasjon og lensmannskontor de som står INTET UTLEGG PÅ. Jeg lurer på hvorfor det ikke står beløpet jeg skylder.  Og hvorfor har jeg ikke fått noe brev om det eller regning 🙈  hva er egentlig INTET UTLEGG? 🙈

20181030_203355.jpg

Anonymkode: d9061...c99

Noen hat forsøkt å ta lønnstrekk eller pant i eiendelene dine via namsmann (lensmann i mange kommuner). Intet utlegg betyr at du enten har så mange trekk og så mye pant at det ikke er mulig med mer, eller det betyr at du ikke har nok inntekt eller eier noe av verdi. Det sendes et såkalt 4-18 varsel før det sendes og namsmann sender ut brev om hvilken dato utlegget blir avholdt. Det meste ser ut til å være sendt til deg i 2016/2017 med unntak av en i 2018. Beløp blir kun rapportert på inkassosaker (brudd på nevetalingsavtaler feks), ikke på utleggsforetninger med intet utlegg. Kilden er kodet, men CREN er i alle fall Lindorff sine krav (lærte det fort da jeg jobbet der). 

Anonymkode: 5d7b8...851

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎23‎.‎03‎.‎2012 den 12.57, Musemorbr / skrev:

Jeg har en bekjent i den situasjonen. Hun skal snart gifte seg og blir da medeier i mannens hus. Jeg følger med i spenning. ;)

Hun må ikke finne på å gifte seg og bli medeier i huset mens hun er i den situasjonen! Samboer kan hun bli, men hun må vente med å kjøpe seg inn i huset til det ikke er risiko for at hennes andel kan kreves tvangssolgt.

Anonymkode: 35424...ccf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎23‎.‎03‎.‎2012 den 13.08, Anonym bruker skrev:

Jeg lurer på en ting.

Hvorfor går det så langt?

Jeg har også fått inkassovarsler, jeg har glemt regninger og fått purringer, men når man da åpner posten og ser at dette er på helt feil vei så betaler man jo, iallefall noe. De fleste kreditorer vil jo heller få en betalingsavtale enn å måtte ta pant i eiendeler eller lønn?

 

Luksusfellen søker nye deltakere har jeg hørt, kanskje det kan være noe?

Noen mangler betalingsvilje, mange betalingsevne. Er det det siste, så har man rett og slett ikke råd. 

For tre år siden hadde jeg fast jobb med grei inntekt, god balanse mellom inntekter og utgifter, og hadde akkurat fått godkjent av banken at jeg kunne låne opp til 1,8 millioner til kjøp av bolig.

Så mistet jeg jobben og med det gjeldsbetalingsevnen. I dag har jeg over 360 000 i gjeld hos inkassoselskaper og over 100 000 av dette er bare gebyr og renter påløpt etter det gikk til inkasso, og gjelden vil øke med rundt 50 000 årlig bare på grunn av rentene... Noe er restskatt, noe kredittkort, noe mindre regninger og mye er studielån som jeg allerede hadde brukt opp betalingsutsettelsene på de første årene etter jeg var ferdig å studere. Betalte før 1100 per måned bare til dem, og statens innkrevingssentral godtok ikke mindre beløp, jeg har allerede forsøkt.

Anonymkode: 35424...ccf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎30‎.‎10‎.‎2018 den 20.40, Anonym bruker skrev:

Noen Har tatt en kredittvurdering..og jeg skjønner ikke så mye av dette. Legger ved bilde. Har strøket over sum og refnr så ikke tenk på det. Men det er ikke alle det står beløpet på. Og på de som ikke beløpet står så står det INTET UTLEGG. Vet at saker ikke blir slettet av seg selv. Men de kunne vel i det minste satt på evt ett beløp som jeg skylder? Og det er politistasjon og lensmannskontor de som står INTET UTLEGG PÅ. Jeg lurer på hvorfor det ikke står beløpet jeg skylder.  Og hvorfor har jeg ikke fått noe brev om det eller regning 🙈  hva er egentlig INTET UTLEGG? 🙈

20181030_203355.jpg

Anonymkode: d9061...c99

Det betyr at du ikke har nok inntekt til å ha betalingsevne og heller ikke eier noe av verdi som de kan tvangsselge (bil, hus, båt, hytte osv). Gjelden er nå sikret mot foreldelse i ti år, og blir stående helt til den er nedbetalt.

Anonymkode: 35424...ccf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble engang samboer med en som hadde slikt på seg.. dummeste jeg har gjort i hele mitt liv. Betaler enda pga tosken

Anonymkode: 7a9a4...c15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...