Anonym bruker Skrevet 23. mars 2012 #1 Skrevet 23. mars 2012 Hei, kanskje noen her vet noe om det jeg lurer på... Min mann jobber som kommunal fastlege, dvs at han lønnes av kommunen for dagarbeidet som er 5 hverdager i uken fra 8-15.30, 100% stilling. I tillegg er han pålagt av kommunen å kjøre legevakt, som regel ca 2 per mnd. Jobber da fra 15-08. Disse får han betalt for alt etter hvor mange pasienter han har (egenandelen fra pasienten pluss refusjon fra HELFO). Han er da selvstendig næringsdrivende for legevaktsjobbingen. Etter hver legevakt får han avspasere 3,5 timer fra dagtidsarbeidet. Dette medfører jo at han arbeider mer enn 100% totalt. Er det noen som da vet hvordan det blir med gradert uttak av foreldrepenger for ham? Vi ønsker nemlig at far tar litt av felleskvoten gradert samtidig som jeg også har gradert permisjon. Hvis han vil ha 40 % permisjon, så tilsvarer jo det fri to hverdager i uken fra hovedjobben? Men hva med legevaktskjøringen? Kan han gjøre det i tillegg, eller blir det da trygdesvindel? Kommunen han jobber i, trenger jo at han kjører legevakt, og det er jo gode penger for oss. Må han hvis han kjører en legevakt som jo er 17 timer, avspasere tilsvarende fra dagtidsarbeidet? I så tilfelle vil han jo nesten ikke kunne være på kontoret sitt når han har kjørt legevakt, og i tillegg lønnes han jo fra ulikt hold (kommunen på dagtid og egenandeler/HELFO på legevakt)... Prøvde å få svar fra NAV per mail, men det var vanskelig, skjønte ikke svaret... Kanskje vi må snakke med noen personlig på NAV...
mamma_til_gutt Skrevet 23. mars 2012 #2 Skrevet 23. mars 2012 Aner ikke, men jeg har fått utrolig god hjelp på NAV foreldrepengene på Facebook og det nye fellesnummeret 55553333. Prøv det
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2012 #3 Skrevet 23. mars 2012 Som du selv sier, dette er komplisert.. Ta kontakt og be om å få snakke med en saksbehandler som driver med foreldrepenger... Jeg tror det er mulig å ta permisjon fra bare en av "jobbene" og dermed fortsette med legevaktsvaktene som vanlig, og avspaseringstimene kan kanskje spares opp og taes ut etter fedrekvoten er over?
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2012 #4 Skrevet 23. mars 2012 Takker for svar. Får ringe NAV og mannens arbeidsgiver. Vi finner nok ut av det:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå