Anonym bruker Skrevet 23. mars 2012 #1 Skrevet 23. mars 2012 Jeg har en grusom opplevelse ifht å bli sydd etter fødsel. Jeg fikk en ganske stor revne, som ga meg et sting i rumpa, og en dyp innvendig rift. Men så til spørsmålet: om dere ble sydd igjen, var det like vondt? Regner jo med at jeg slipper å revne like mye, men har fått helt fobi mot smerter og for mye fikling i underlivet. Mannen min får ikke bruke fingre på meg lenger, for å si det sånn. Så jeg er redd for at selv litt søm der nede vil være fælt. Er det foresten flere som har opplevd mye smerter etter en grad 3A? Jeg får hele tiden beskjed om at det er en liten rift som sjelden gir problemer i barseltida, og spesielt med tanke på at det ble brukt sugekopp. Men jeg syns det var forferdelig. Ødela barseltida mi og det første halvåret, i tillegg til at jeg har fått disse fobiene. Gruer meg for ny fødsel i mai!
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2012 #2 Skrevet 23. mars 2012 Jeg ble klippet under fødsel og måtte dermed sy noen sting begge ganger. Andre gang klippet hun på motsatt side av første får å unngå å sy i gamle arr. Jeg ba om å bli klippet da jeg har hørt flere skrekkhistorier om revning og raptur. Når de klipper så er det kontrollert og det blir ikke like mye å sy etterpå som når man revner. Be om å bli klippet om du må neste gang
Sunnybeach4gull :) Skrevet 23. mars 2012 #3 Skrevet 23. mars 2012 Hei! Revna mye første gang pga jeg ikke klarte "holde igjen" og presset gutten ut slik at han omtrent tok en flygetur mot jordmoren - ble sydd lenge, og var svært vondt første ukene. Ingen plager etterpå heldigvis Andre gang trengtes bare 2 sting, men ble sydd uten bedøvelse pga det var så lite - ekstremt vondt under syingen, men kjente ingenting etterpå, hadde ikke vondt en eneste plass Så du trenger absolutt ikke revne noe særlig denne gangen Nå skal jeg føde for 3 gang på 3 år og regner med det vil gå greit denne gangen også Lykke til så mye!!! Om du plages mye med smerter kan du jo ta en prat med gynokolog? Kanskje de ikke sydde det helt riktig sammen og at du plages unødvendig? At de kan korrigere når du har født igjen?
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2012 #4 Skrevet 23. mars 2012 Jeg har begge gangene revnet i den ene kjønnsleppen, andre gangen mer enn første. For meg var det vondere å bli sydd da for revna gikk lengre opp mot klitoris med mange nerver og vanskelig å bedøve. Jeg er enig i hun over, be om å bli klippet så ha du mer kontroll
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2012 #5 Skrevet 23. mars 2012 Første fødsel hadde jeg totaltupur, og det ble mye sying etterpå. Det føles litt anderledes der nede, men det er nok pga at det er litt anderledes også. Men som tiden har gått så har det blitt til det bedre. I arrene er jeg mer følsom, så flere gleder der nede. Gikk til kontroll i over ett år, siden det løsnet ett sting og det var litt problemer. Men det ordnet seg helt naturlig heldigvis. Andre gang jeg fødte revnet jeg ikke, eller som jordmor sa så tok hun noen pyntesting siden jeg fikk noen små rifter. Kjente at hun sydde meg mer da siden jeg ikke fikk noe bedøvelse, jeg som sa jeg ikke trengte noe. Første gang fikk jeg veldig masse bedøvelse, så jeg kjente ingen ting når de sydde.
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2012 #6 Skrevet 23. mars 2012 Med førstemann revnet jeg mye, ble klippet siden de måtte bruke sugekopp men revnet i tillegg fremover i tillegg. Jeg revnet langs urinveisåpningen og fremover mot klitoris. De bedøvde meg med både spray og sprøyte, men jeg kjente det likevel da de sydde, er mye nerver der nede. Var vondt en god stund etterpå, men når de først var skikkelig grodd har det ikke gitt meg problemer i det hele tatt. Om jeg ser på meg selv nedentil med et speil er jeg ikke så symmetrisk lenger, men jeg fungerer fint. Andre gangen revnet jeg ikke i det hele tatt faktisk, enda ungen var ganske mye større. Tredje gangen revnet jeg litt igjen, men ikke så mye som første gangen, kjente ingenting når de sydde og grodde fint uten smerter eller problemer etterpå.
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2012 #7 Skrevet 23. mars 2012 Takk for svar, alle sammen Jeg har fått det sjekket opp en gang i etterkant og "alt ser fint ut". Men jordmor jeg går til på sykehuset (pga fødselsangst) sier at jeg bør få sett på det når jeg er ferdig med neste amming. Jeg fikk masse bedøvelse sist de sydde, men måtte supe lystgass i tillegg fordi det var så vondt.. Ikke snakk om å sy meg uten bedøvelse denne gangen! Jeg satser på kun noen få sting denne gangen!
appelsin Skrevet 23. mars 2012 #8 Skrevet 23. mars 2012 Jeg fikk ruptur 3apå grunn rask førstegangfødsel ogrevnet fra klitoris og ned til lukke muskulaturen. Jeg bl esendt på operasjonsstua med bedøvelse i ryggen, så jeg kjente ikke et pøkk.... Var veldig positiv over opplevelsen tross alt og har ikke hatt problemer siden. Var jo ikke stas å sitte de første dagene, og den første uka var det ikke lystbetont å gå på do, men md noen forhåndsregler og masse vann gikk det veldig fint. Jeg ble sendt videre til fysioterapi også og har ikke hatt noe problemer siden...
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2012 #9 Skrevet 23. mars 2012 Jeg fikk også tredjegradsruptur sist og har hatt mye problem i ettertid. Pga det ble jeg anbefalt ks denne gangen. Har vært til mange kontroller på sykehuset og nå er det bestemt at jeg må ha ks. Det er mest pga lekasje, men også fordi jeg har ganske mye arrvev som er lite tøyelig. Var utrolig vont å bli sydd, låg i nesten en time og ble sydd av tre leger på samme tid.. Stor sansynelighet for at jeg må sy på nytt da jeg ble sydd er altfor stramt.. Må i allefall vente til ei god stund etter fødselen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå