Anonym bruker Skrevet 22. mars 2012 #1 Skrevet 22. mars 2012 Jeg har i en god periode vurdert å bli forstermor men jeg er alene med to barn og minsten er snart 3 år. Vet at det er mulig å bli forstermor/far om man er alene da jeg kjenner flere som er dette. Men jeg lurte på en ting. Hvor gammle må det minste barnet være før det er mest opptimalt for å melde seg som fostermor? å hvordan med jobb? Ser man helst at man har fast jobb, stor stillingsprosent osv? Har nettopp kjøpt meg hus også så det er på stell Noen tips, råd, veiledning for ei som ønsker å bli forstermor om noen år? Er det forresten en lang prosess man må igjennom for å bli godkjent? Og når man evnt blir godkjent tar det lang tid før man kan bli forstermor? Tenker sånn mnd...år, flere ååår..
solstråle- g09 og ?12 Skrevet 23. mars 2012 #2 Skrevet 23. mars 2012 Kan aldri tenke meg at den prosessen tar så altfor lang tid siden de er manko delux på fosterforeldre aner ingenting om denne prosessen, men beundrer ditt valg lykke til
2 hjertegull :) Skrevet 23. mars 2012 #3 Skrevet 23. mars 2012 Jeg aner desverre heller ikke noe om prosessen, men måtte bare kommentere likevel! Så flott engasjement! Det trengs, og jeg synes det er kjempeflott at du ønsker dette! Jeg har tenkt på det selv også da det drøyde med svangerskap nummer to her.. Men nå får vi vente litt da
lillelykkelig ♥ jenten min ♥ Skrevet 23. mars 2012 #4 Skrevet 23. mars 2012 Syns også du er tøff som gjør dette! Jeg har veldig lyst på fosterbarn når vi har kjøpt hus og jeg er ferdig med utdanningen, men sambo er desverre ikke enig...kanskje han snur om noen år!
ana baroma Skrevet 23. mars 2012 #5 Skrevet 23. mars 2012 Du starter med å melde deg på et Pridekurs, snakk med det kommunale barnevernet om du er aktuell i din situasjon:)
cirkline..har to store ..++ Skrevet 7. april 2012 #6 Skrevet 7. april 2012 Har du lyst til å lese om mine erfaringer så gå inn på bloggen min hvor jeg har skrevet litt om våre tanker helt fra starten og til nå. http://cirkelineshverdag.blogspot.com/
Anonym bruker Skrevet 7. april 2012 #7 Skrevet 7. april 2012 Hei, du kan fint bli fostermor men tenk NØYE igjennom det. Du kan få et barn som krever enormt mye av deg og familien - så mye at kan gå utover de andre barna dine? Jeg tenker umiddelbart at det vil være tØft å være alenemor, ha omsorgen for to barn der minste er 3 år + kanskje (vet jo ikke) et krevende barn. Det ville nok vært lettere dersom det hadde vært en fostermor, og en fosterfar. Slik at dere kunne delt litt på det Kanskje avlastningshjem kunne vært greit i starten? og med Ønske om å utvide til fosterhjem dersom alt går fint? Dersom det ikke skulle fungere med fosterhjem slipper barnet å oppleve et nytt nederlag.... Ang. jobbing er det svært forskjellig. Ofte blir man frikjØpt fra jobb en periode for å være hjemme med fosterbarnet. Dette kommer selvsagt an på behovet barnet har. En prØver å matche behovene til barnet med familien, så mest sannsynlig hadde du ikke fått et barn med ADHD, + div. diagnoser. Det er forskjellige typer fosterfamilier: 1- De kommunale. (Disse får mindre oppfØlging og veiledning). 2- De statlige (Bufetat). De er kjent for bedre veiledning blant annet. Du må bli godkjent, og gå på kurs for å bli fosterfamilie. Dette tar ikke så alt for lang tid Tipper rundt 3mnd avhengig fra sted til sted. Det kan være de allerede har et barn i tankene som passer perfekt inn i deres familie, da skjer ting ganske fort, men det kan også være at dere står på vent frem til det dukker opp et barn som kan matche Håper du ble litt klokere
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå