Gå til innhold

Tips og råd taes imot med stort takk!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi er snart 1 år og sover ikke over natten enda!

det er snakk om å være våken 5-6 ganger etter leggetid her, og det er så forferdelig slitsomt! i tillegg kommer baby nr 2 om 5,5 mnd !

vær så snill å gi meg råd om hva jeg kan gjøre når hun gråter etter leggetid!

smokken tar hun ikke, så det er ikke et alternativ..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, ca 1 time når klokken er 12:00 og da er hun stuptrøtt :)

Skrevet

Bare en times søvn i løpet av dagen? Har du prøvd å legge henne litt tidligere på dagen, og en gang til i 15-16 tida?

Skrevet

ja, men da nekter hun å sove... å da blir det enda verre på natten som det er snakk om her.. :/

Skrevet

Hmm, er jo noe som heter at "søvn avler søvn" eller noe i den duren. Synes en time og en gang om dagen igrunn hørtes litt lite ut.. Min sov hvertfall endel mer enn det og sov hele natta igjennom.

Får håpe det ordner seg i god tid til nummer to kommer hvertfal!

Skrevet

Jeg har jo prøvd å legge henne offtere på dagtid, men da blir det bare skriking, og siden det er på dagen så lar jeg henne få komme opp igjenn..

er det feil det kanskje..? jeg er jo ganske fersk på dette :P

så om noen har noen tips og råd så blir jeg veldig takknemlig.

-HI

Skrevet

Min jente er 4 år, og våkner ennå om natta, men sovner igjen når vi går inn til henne da.. Forskjellig søvnmønster hos alle :)

Vekker du henne etter en time, eller våkner hun av seg selv da?

Synes ikke du gjør feil i å ta henne opp, men har du prøvd å trille? Sovner hun da?

Har det vært slik om natta lenge? Kan det være noe som plager henne? Drømmer? Tenner? Mørket? Tørst? Sulten? Skifte bleie?

Skrevet

Min jente er 4 år, og våkner ennå om natta, men sovner igjen når vi går inn til henne da.. Forskjellig søvnmønster hos alle :)

Vekker du henne etter en time, eller våkner hun av seg selv da?

Synes ikke du gjør feil i å ta henne opp, men har du prøvd å trille? Sovner hun da?

Har det vært slik om natta lenge? Kan det være noe som plager henne? Drømmer? Tenner? Mørket? Tørst? Sulten? Skifte bleie?

Hun våkner helt av seg selv ja, og da er hun glad og bli :)

jeg har prøvd å trille, men nysgjerrigjenta mi vil helst få med seg alt som skjer og blir enda mere våken og ivrig ..:/

hvis hun skal sovne på trilleturer så må jeg gå i hvertfall 1 time, og det er slitsom hver dag :/

Jeg vet at det funker å kjøre i bil..men jeg kan ikke venne på henne det..

Hun har vært slik siden hun ble født egentlig, noen netter verre en andre og gode netter er når hun kun våkner 2 ganger.

Folk synes det er rart at en 1 åring ikke sover over natta...

så jeg begynner å lure om det er noe galt med henne?

jeg legger henne alltid med tørr bleie, mulig det kan være tenner,

jeg har også ei nattlampe på slik at det ikke blir stappmørkt inne til henne, og det hender seg det hjelper å gi henne ei flaske med MME, men offte så hjelper det ikke det eller.

Så jeg føler meg så hjelpesløs.. mange av mine nermeste sier at jeg burde la henne gråte seg i søvn... men etter 1 times skriking er det like før jeg skriker selv..å tar henne opp...da er hun smørr blid.. så det virker ikke som om hunhar noe vondt egentlig...

som jeg gleder meg til hun begynner å snakke...lettere å skjønne hva det er da :)

Skrevet

Jeg hadde ikke holdt ut å høre henne skrike en time..

Jeg er ingen tilhenger av skrikekurer, snarere tvert imot! Men dersom du skulle velge å gjøre det, må du gjøre det konsekvent..

skjønner at du føler deg hjelpesløs, men det er mange som sliter med dette. Jeg husker at jeg gråt til tider, fordi det var slitsomt, men jeg har aldri utført en skrikekur.. Jeg satt ved senga hennes på en stol, og holdt en hånd på henne til hu sovna.. Over laaaaang tid satt jeg der hele kvelden omtrent.. Det er ikke enkelt å vite hva man skal gjøre, i allefall ikke når det er første barnet. Det kan jo tenkes at hun bare vil kose? :)

Jeg har egentlig ikke noen andre råd å komme med, bare ta tiden til hjelp.. Les om søvn, og teknikker.. sovlillebaby.no er en super side, kanskje du finner råd eller tips der? :)

Gjest Antarctica
Skrevet

Syns også det høres ut som at hun sover for lite samla sett. Har hun sypmtomer på ADHD?

Skrevet

Skal lese litt der :) Takk ! :)

hva er symptomene på ADHD? : o

Gjest Antarctica
Skrevet

Før i tida, da ADHD ble kalt hyperaktivitet, het det seg i alle fall at spebarn med ADHD var vanskelige å roe, sov lite, og at søvn de "gikk glipp av" (f eks om de ble vekket av en sterk lyd midt i blunden) ble aldri tatt igjen. Mens andre spebarn i et sånt tilfelle ville våkne, skrike, og så sovne igjen fordi kroppen deres krevde mer søvn; ville et ADHD-barn våkne, skrike, og så være ferdig med blunden og klar til neste økt av dagen.

Andre såkalte indikatorer kunne være babyer som lærte å gå tidlig, og babyer aom aldri krabbet først, men som gikk rett opp i stående/gående ved 8-9 mnds alder.

Men har du ikke andre symptomer på henne enn at hun sovner dårlig om kveldene, kan det være helt andre ting. Jeg syns som mange her at en eneste blund, og bare på en time, er lite for en ettåring. Kanskje er det andre ting som gjør at hun vantrives i senga?

Skrevet

Oi, hun reiste seg etter bordet å gikk når hun var 7-8 mndr!

og hun begynte å gå i slutten av 10 mndrsalderen..

Hun er ellers ei veldig glad jente som trives godt..

men alt som har med soving å gjøre er et mareritt!

hva kan jeg gjøre for at hun skal trives i senga da?

jeg har prøvd med flaske, bamser, kosekluter, med en tynn pute, uten pute, jeg har prøvd å stå atme sengen å synge, snakke rolig til henne..INGENTING hjelper... å jeg er så sliten.. er jo alene i tillegg.. :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...