Gå til innhold

Hvorfor skal barna se ut som voksne?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes det er så utrolig mye stygg barne"mote." Klær som i utgangspunktet er designet til voksne folk, og så skal det tilpasses barna så de ser ut som små mini-voksne. Ser på den h&m-reklamen på forsiden. Han gutten på sida ser jo ut som den kontor-fyren fra livet og opp. Med pappaskjorte, belte og greier.. Synes dere det er fint med sexy magetopp til toåringer? Og hvit skjorte og vest, er det praktiske klær å lære å sykle med for femåringen? Jeg synes det ser helt rart ut.

Jeg husker nøyaktig den dagen jeg begynte å bry meg om hvilke klær jeg gikk i. Det var sommerferien til sjette klasse. Før det kledde mamma meg opp i alskens blomstrete tightser og joggebukser fra fretex, jeg brydde meg ikke, jeg lekte og hadde det supert på skolen og i fritiden. Klærne kunne bli skitne, det gjorde ingenting. Venner hadde jeg òg. Så kom jeg en dag hjem og sa jeg ville ha kule jeans og umbro-genser, så fikk jeg det. Det var iallefall noe jeg selv hadde funnet ut, og ikke noe mamma hadde tredd på meg for å passe inn i hennes ambisjoner om å se så veldig perfekt og vellykket ut.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er enig med deg i det. Jeg liker at barn har på seg sterke farger, og ser ut som en "regnbue", som matcher selvfølgelig :) men vi er jo alle forskjellige.. Noen liker type voksenklær best til barna.. Jeg tror vel kanskje at de begynner å reklamere litt for 17 mai klær allerede..? Har ikke sett den reklamen du snakker om, men kan det være derfor han har penklær på seg? :)

Gjest 5 andre
Skrevet

Synes det er så utrolig mye stygg barne"mote." Klær som i utgangspunktet er designet til voksne folk, og så skal det tilpasses barna så de ser ut som små mini-voksne. Ser på den h&m-reklamen på forsiden. Han gutten på sida ser jo ut som den kontor-fyren fra livet og opp. Med pappaskjorte, belte og greier.. Synes dere det er fint med sexy magetopp til toåringer? Og hvit skjorte og vest, er det praktiske klær å lære å sykle med for femåringen? Jeg synes det ser helt rart ut.

Jeg husker nøyaktig den dagen jeg begynte å bry meg om hvilke klær jeg gikk i. Det var sommerferien til sjette klasse. Før det kledde mamma meg opp i alskens blomstrete tightser og joggebukser fra fretex, jeg brydde meg ikke, jeg lekte og hadde det supert på skolen og i fritiden. Klærne kunne bli skitne, det gjorde ingenting. Venner hadde jeg òg. Så kom jeg en dag hjem og sa jeg ville ha kule jeans og umbro-genser, så fikk jeg det. Det var iallefall noe jeg selv hadde funnet ut, og ikke noe mamma hadde tredd på meg for å passe inn i hennes ambisjoner om å se så veldig perfekt og vellykket ut.

Du begynte å engasjere deg i 6 klasse. Jeg er 35 og fremdeles uengasjert. Datteren min er 4 og har vært superengasjert i 2 år! Nå går hun riktig nok ikke etter voksenmote, men hun vet godt hva hun ønsker å ha på seg eller ikke. I og med at jeg er uengasjert med tanke på klær bryr det meg ikke at moten har voksenpreg så legen det ikke er upassende og utfordrende.

Skrevet

Nå har jeg og en 6-åring som har vært opptatt av klær i mange år og det er veldig viktig å "være pen" (og jeg er en tørr akademiker, så pyntesyken kommer ikke fra meg...!). Nå er vårsesongen begynt og det er kun skjørt som gjelder.

Hun er opptatt av at hun ikke skal se barnslig ut, dermed er Hello Kitty helt ut. Prinsessemotiver er fremdeles greit, men finest føler hun seg når klærne er litt voksne. Men det er fremdeles jeg som kjøper klærne hennes og dermed gir henne utvalget. Det kommer ikke klær inn i hennes klesskap som spiller på sex før hun selv kjøper klær for egentjente penger.

Jeg er enig i at barn ikke skal se ut som små voksne, men det er ikke alltid det er foreldrene som kler opp barna for å brande seg selv. Noen barn er opptatt av klær tidlig og har sterke meninger om hva de vil gå i. Jeg velger meg noen kamper. Det skal være varmt og praktisk og tåle skitt og lek, men om hun foretrekker skjørt fremfor bukse og vil gå med skjorte istedenfor myke gensre - værsågod.

Skrevet

Nå har jeg og en 6-åring som har vært opptatt av klær i mange år og det er veldig viktig å "være pen" (og jeg er en tørr akademiker, så pyntesyken kommer ikke fra meg...!). Nå er vårsesongen begynt og det er kun skjørt som gjelder.

Hun er opptatt av at hun ikke skal se barnslig ut, dermed er Hello Kitty helt ut. Prinsessemotiver er fremdeles greit, men finest føler hun seg når klærne er litt voksne. Men det er fremdeles jeg som kjøper klærne hennes og dermed gir henne utvalget. Det kommer ikke klær inn i hennes klesskap som spiller på sex før hun selv kjøper klær for egentjente penger.

Jeg er enig i at barn ikke skal se ut som små voksne, men det er ikke alltid det er foreldrene som kler opp barna for å brande seg selv. Noen barn er opptatt av klær tidlig og har sterke meninger om hva de vil gå i. Jeg velger meg noen kamper. Det skal være varmt og praktisk og tåle skitt og lek, men om hun foretrekker skjørt fremfor bukse og vil gå med skjorte istedenfor myke gensre - værsågod.

Dette synes jeg var et bra svar! :)

Da jeg skrev mitt svar, tenkte jeg egentlig på litt yngre barn, fordi jeg selv har en på fire :P Kan godt forstå de litt eldre barna som selv er opptatt av hva de skal ha på seg..

Skrevet

Man må finne et kompromiss mellom hva barnet vil ha på seg og hva som er praktisk i hverdagen. Her er det kjole utenpå ullklærne hele året f.eks. Vi foreslår aldri kjole til hverdags, men hun kommer ganske ofte på at hun vil ha på det. At ungen av og til ser litt snodig ut i påkledningen får så være. Så lenge hun er fornøyd og klærne er passe varme etter temperatur så er det ett fett for meg!

Skrevet

Helt enig HI!!!

Noe av det vesrte jeg ser er trange hoftebukser og korte topper til 2 åringer. Stakkars jenta mi, hun får ikke plass til halve bleien i de der engang. Og praktiske shortser? Neida, men de har jo slike søte shortser uten stretch og med knepping i lårene. Prøv å få en rund 2 åring til å sitte på huk i sandkassa i det der.

Skrevet

Min toåring er allerede fryktelig opptatt av hva han skal ha på seg, og det er ikke kontorklær! Han skal helst ha på traktor, biler, gravemaskiner osv... (dette er en guttegutt ja)

Favorittklærne er Me & i, de er kjempefine, myke og gode og virkelig barneklær!

Pop og metoo er også merker jeg føler funker godt selv om Me & i er de beste. Fargerike og myke klær, uten spiderman og cars2 motiver.

Til fest så hender det at eldste (5) vil ha på dress og slips og da får han selvsagt lov til det, men ingen grå kontorunger her i huset nei.

Gjest Antarctica
Skrevet

Jeg er enig med HI. Syns mye av barnemoten er upraktisk. Hvorvidt den er stygg, gir jeg bengen i, ettersom det er smak og behag - og de gule acrylgenserne og turkise slengbuksene jeg selv vokste opp i,var ikke akkurat "elegante" de heller....

Men at det er uhensikstmessig med topp som viser magen på småjenter i barnehage- og barneskolealder, er jo udiskutabelt. Og stive skjorter med mansjetter og sømmer, slips, capser og todelte antrekk.

Dessverre er butikkene fulle av de der greiene, og hver gang jeg har fått baby, har gledesstrålende venner, kolleger og familie kommet med gaver: joggedresser i str 60... Som om en 2-3 måneders baby vil jogge? Eller kan trives i noe som ikke er festa helt oppe i nakken? Alle todelte dresser ble gnidd og dytta omkring så de fikk glipe mellom over- og nederdel. Fram til de er ute av bleiene og skal begynne å gå på do sjøl, er todelte antrekk tabu i min bok.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...