Gå til innhold

Noen jurister her? Trenger raskt svar.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan domsavsigelse i forliksrådet noen gang gå i klagers disfavør?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja. Om noen trodde at man hadde en god sak, så kommer det frem opplysninger som kaster kull på dette, så kan det fint gå i saksøkers disfavør.

Innkreving av forfalte krav, klager tror han har rett på det han krever, men så er det ikke grunnlag for det. Mange ting kan det være.

Skrevet

Ja, selvfølgelig. Det er heller ikke alltid det avsies dom, det kan komme i stand et forlik ved megling.

Skrevet

ok - takk. Et spørsmål til, om noen har tid til å svare: Kan motpartens eventuelle motkrav/erstatningskrav ihensyntaes i forliksrådet ved domsavsigelse, eller kan forliksrådet kun forholde seg til klagers krav?

Skrevet

ok - takk. Et spørsmål til, om noen har tid til å svare: Kan motpartens eventuelle motkrav/erstatningskrav ihensyntaes i forliksrådet ved domsavsigelse, eller kan forliksrådet kun forholde seg til klagers krav?

Motkrav? Hvis det er privatrettslig, så tar ikke forliksrådet saken mener jeg..

Skrevet

Forliksrådet er for privatrettslige tvister. Ikke straffesaker der.

Nå er det ny prosesslovgivning siden jeg var student, og jeg har minimalnerfaring med både forliksrådet og prosesslovgivningen.

Forliksrådet sender i all hovedsak videre til tingretten, særlig om det er uenige parter, og komplisert faktum eller komplisert juss. Skal du i forliksrådet og tviler på enighet holder du kortene tett til brystet og går igjennom formaliteten.

Forliksrådet sier en hel mengde uteblivelsesdommer når det gjelder å få tvangsgrunnlag for pengekrav. Slik er det en viktig funksjon, ellers hadde det blitt mye for ordinære domstoler.

Skrevet

Ikke jurist, men var nylig i forliksrådet selv pga krav om betaling av noe som jeg var uenig i jeg skulle betale pga overholdelse av angrefrist ved en feilbestilling.

Mellom meg som privatperson og representant fra inkassobyrå/klager. Vanskelig å forklare hva, uten for mye info i fare for å bli identifisert.

Uansett, dommen gikk ikke i klagers favør. De prøvde å inngå forlik uten å file på kravet, kun forslag om forlik ang. avbetaling, men jeg krevde dom da jeg var totalt uenig i . Og dommen ble i mitt favør.

Vet ikke om dette var til hjelp, men er i hvertfall min erfaring.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...