Anonym bruker Skrevet 22. mars 2012 #1 Skrevet 22. mars 2012 Mitt barn begynte i barnehagen på minsteavd. for knappe to uker siden. Jeg er veldig misfornøyd, men jeg lurer på om det bare er meg som er litt hysterisk, eller om dette er vanlig i barnehager? Jeg har ikke hatt barn i barnehage før, så jeg vet ikke hva jeg kan forvente. - Har barnehagen noen rutiner på hvordan de sikrer at barna får i seg væske? I denne barnehagen har jeg sett flere ganger at barna ikke får væske til maten engang, og hun har virket så tørst når vi henter henne og derfor gjorde vi en test. Vi tok med en flaske med vann med litt juice i (hun sliter med kvalme og halsbrann) i som vi ga beskjed om at hun kunne drikke idag. Når vi skulle hente barnet sa ped.leder at hun hadde spist og drukket masse idag. Når vi ser på flasken, så har hun ikke drukket 1 ml. engang! Jeg konfonterer en assistent som innrømmer at hun kanskje ikke har drukket så mye, men vi kunne jo prøve å tilby henne nå som vi var der. Jenta var kjempetørst!! - Vasker de barna etter skift av tissbleier? Det lukter skikkelig tørket urin av jenta når vi henter henne, og de har ikke som rutine å vaske de når de har tisset, de bare skifter bleie. - Hvor mye aktiviteter skal det egentlig være på en småbarnsavdeling? På denne avdeligen har de en månedsplan der det egentlig bare står hvem som har bursdag, og hva de skal spise til kosemat på fredager. Utover det har de ingen aktiviteter eller plan for hva de skal gjøre i barnehagen. Jeg tok dette opp på det første møte, der jeg mente at de vi som foreldre ønsker å vite hva de gjør i barnehagen. Om de f. eks bruker å trille en tur utenfor barnehagen eller jobbe med plastelina eller hva andre ting de gjør av aktiviteter. Jeg fikk bare til svar at de ikke har folk nok til å trille på en haug med unger! ?? - Vasker de barna når de har spist? Jenta vår har tørket mat i hele fjeset, og tørket snørr nedover mot munnen hver eneste gang vi henter henne. Jeg føler ikke at barnet mitt blir ivaretatt i barnehagen, og jeg gruer meg til å levere henne. Det frister ikke å ta enda et møte, der jeg føler at jeg prater til en vegg. Fristen for å søke bytte av barnehage gikk ut 1.mars, så hva gjør jeg nå? Jeg er fortvilet, og blir veldig takknemmelig for svar:)
♣ Christiane ♣ Skrevet 22. mars 2012 #2 Skrevet 22. mars 2012 Hei. Skjønner at du blir frustrert og utrygg. Har en gutt på 2,5 år som begynte når han var akkurat 1 år gammel. I barnehagen vår har vi en detaljert månedsplan med alt av aktiviteter hver dag. Forming/språk/dans osv. Har vært sånn siden dag 1, veldig bra opplegg syns jeg. De blir tørket etter mat oghvis de er snørrete( men hvis alle 14 er like tette i nesa er det jo ikke så lett å holde tritt ) Tror ikke de blir vasket hvis det bare er tissebleier som blir skiftet, men iom at jeg har en gutt så blir det ikke så ille uansett. De går tur utenfor barnehagen 1 gang pr uke, de hadde 6-mannstrille når han var liten. Nå går de jo langt alle sammen. Barnehagen har en årsplan de må følge fra kommunen, så hvis de ikke kan dokumentere at de gjør det, ville jeg sagt fra til kommunen. Du kan også søke overflytting når som helst på året, men du kommer jo bakerst i køen etter hovedopptaket nå 01.03.
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2012 #3 Skrevet 22. mars 2012 Æsj, så kjedelig. Har lite erfaring for min gutt begynte nettopp i bhg. han også. Han er imidlertid alltid ren og pen, så tviler ikke på at de vasker ved skift og etter mat. Men han er alltid tørst når jeg jeg henter han, så jeg har også lurt på om de glemmer å tilby vann til de som ikke kan spørre selv. I tillegg er de bare inne noe jeg vireklig ikke skjønner hvorfor.
Skylander Skrevet 22. mars 2012 #4 Skrevet 22. mars 2012 Hvis det er slik som du beskriver her hadde jeg reagert jeg også! Jeg er missfornøyd med barnehagen til gutten min jeg også, men det av andre årsaker. Planen til min gutt inneholder bl.a. Svømming hver torsdag som rulleres mellom barna(2 utvalgte barn hver gang). Sangsamling, lekegrupper, påskeverksted, kor for 5 åringene, førskoleklubb og turdager. Når de har eventyruke og internasjonal uke så vises dette også på planen. Barna får drikke til maten.
Skylander Skrevet 22. mars 2012 #5 Skrevet 22. mars 2012 Hvis det er slik som du beskriver her hadde jeg reagert jeg også! Jeg er missfornøyd med barnehagen til gutten min jeg også, men det av andre årsaker. Planen til min gutt inneholder bl.a. Svømming hver torsdag som rulleres mellom barna(2 utvalgte barn hver gang). Sangsamling, lekegrupper, påskeverksted, kor for 5 åringene, førskoleklubb og turdager. Når de har eventyruke og internasjonal uke så vises dette også på planen. Barna får drikke til maten. Glemte å nevne at det er aldersblandet avdeling og det vil jeg absolutt anbefale.
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2012 #6 Skrevet 22. mars 2012 - Har barnehagen noen rutiner på hvordan de sikrer at barna får i seg væske? I vår barnehage får de drikke til hvert måltid og når de er tørste. Har aldri opplevd at datteren min "dør" av tørst når jeg henter henne. - Vasker de barna etter skift av tissbleier? Ja, de vasker etter bleieskift. Aldri opplevd at hun lukter eller er sår. De er også nøye på vask av hender og ansikt. - Hvor mye aktiviteter skal det egentlig være på en småbarnsavdeling? De har ikke veldig mye organiserte aktiviteter, men har turgrupper (avdelingen er delt inn i to grupper etter alder og hver gruppe er på tur en gang i uka) og månedstema. Tema kan være feks. sol. Da synger de solsanger, lærer om fargen gul osv. Ellers så er de mye ute i frilek, bruker lavvo en del, maler, lager ting, synger osv. - Vasker de barna når de har spist? Ja
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2012 #7 Skrevet 22. mars 2012 Du skal forvente at de gi barna nok å drikke, at de får melk og vann til alle måltider. At de tørker barna i fjeset etter måltider. Det er ikke vanlig og tørke barna når man skifter tissebleier. Hvorfor skal man det? Vi lærte på nyfødintensiven at man ikke skal tørke når man skifter tissebleier. Du kan forvente at de skal ha en dagsplan med faste rutiner, samt at de jobber i forhold til rammeplan og barnehagens egen årsplan.
Skylander Skrevet 22. mars 2012 #8 Skrevet 22. mars 2012 Jeg mener at mann skal vaske uansett om det bare er en tissebleie, men dog bare med en klut med vann, IKKE såpe. Slik synes jeg å huske at lærte jeg det på intensiven in 2006.
Skylander Skrevet 22. mars 2012 #9 Skrevet 22. mars 2012 Jeg mener at mann skal vaske uansett om det bare er en tissebleie, men dog bare med en klut med vann, IKKE såpe. Slik synes jeg å huske at lærte jeg det på intensiven in 2006. Haha, ordene stokket seg!
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2012 #10 Skrevet 22. mars 2012 Selvfølgelig skal man tørke av dem tiss! Blir bra sår om de skal gå med urin klint utover.... I bhg min vaskes de, men bleieskiftrutiene kunne værtbedre. de får alltid drikke ti maten,og tørkes av. Flaskene står der ungene er, men de må be en voksen om å få sin flaske. jenta mi fikk ofte for lite drikke, og jeg tok det opp. Ble litt bedre, men ikke helt optimalt. Får fine månedsplaner det der står hav de driver med. Tur hit og din, besøk på gamleheimen, påskeverksted, smøre sevl-måltider, påskelunsj og ski/akedag er på planen denne mnd.
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2012 #11 Skrevet 22. mars 2012 I vår barnehage vasker de ikke når det er kun tissebleier og det er jeg glad for. de blir mye mer såre av for mye vasking enn de blir av at man ikke vasker ved tissebleier. Vi har aldri vasket ved tissebleier selv heller (annet enn selvfølgelig på morgenen når bleia har vært på lenge) og det har aldri luktet. Det at barna ikke drikker nok er et problem hos de minste i barnehagen vi bruker også. De får selvfølgelig drikke til maten og da pleier min å drikke mye, jeg har nevt det for dem flere ganger og da pleier det å bli bedre en periode før det sklir ut igjen. Når de begynner på storbarnavdelingen har alle hvert sitt glass stående som de selv kan gå og finne seg vann i, så da er det ikke noe problem lenger. Alle vaskes etter måltidene og snørr tørkes, men om vinteren/våren er alle forkjølet og da renner alle nesene hele tiden. Hvis det aldri skulle vært litt snørr under en eneste nese, så hadde det ikke blitt gjort noe annet enn nesetørking, så det syns jeg også er greit. Jeg ser jo at de har tørket noen ganger, så tar jeg heller en fuktig klut ved henting på det de ikke har fått bort. Når det gjelder planer er det veldig forskjellig fra barnehage til barnehage. I vår barnehage skal de lage opplegg etter hva barna intereserer seg for, så derfor har de ikke månedsplaner, men noen faste ting har de likevel. Feks har de fast turdag en dag i uka. 2åringene og de på storbarnavdelingene har med sekk med niste de dagene, mens 1åringene går kortere turer og er tilbake til lunsj og soving. De har vogner med plass til 4 barn, så de får med seg en del på tur. Tror ikke alle er med hver gang, men nesten. Storbarna har også fast en gang i uka at alle årstrinnene blir samlet i stedet for de vanlige avdelingene. Av og til er de flinke til å skrive på en tavle hva de har gjort i løpet av dagen, men det syns jeg de er for dårlige til hos oss, men vi får alltid en oppsummering etter hver mnd med hva de har holdt på med den mnd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå