Anonym bruker Skrevet 22. mars 2012 #1 Skrevet 22. mars 2012 Er Bosnia et så ille land å bo i? http://www.dagbladet.no/2012/03/22/nyheter/asylsoker/hjemseldelse/ulovlig/opphold/20800341/ Jeg forstår at jenta helst vil bo i norge selvfølgelig, her har hun venner og skole og alt det kjente. Men, er det virkelig så traumatisk å flytte til et land som Bosnia? (jeg spør ut av uvitenhet altså, men jeg har ikke inntrykk av at Bosnia er så galt, mange ferierer jo der. Det finnes jo sikkert mange norske barn som må flytte på seg pga foreldrenes jobb feks. Og for ordens skyld så har jeg ingenting i mot at de får bli altså, samme hvilket land de er i fra.
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2012 #2 Skrevet 22. mars 2012 http://www.folkemord...osnia/5289/5874 Er visst mye arbeidsledighet. Men folk kan sikkert skaffe seg to kuer og tre sauer, og overleve som bønder med mye slit og fattigdom. Som bønder har gjort i årtusener (før subsidiene).
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2012 #3 Skrevet 22. mars 2012 Jeg vil tro at for et barn som er født og oppvokst i Norge så er det traumatisk å bli hentet av politiet og bli sendt til et land hun aldri har vært i før, der hun ikke kan språket, der mulighetene er få og fattigdommen er stor.
#Ariadne# Skrevet 22. mars 2012 #4 Skrevet 22. mars 2012 Hovedproblemet i bosnia er arbeidsledigheten. Utover det er Bosnia ett ok land å bo i . Mange bosniere som bor i Norge, Sverige og Danmark bor store deler av året i Bosnia. Spesielt etter at de har gått av med pensjon.
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2012 #5 Skrevet 22. mars 2012 Jeg vil tro at for et barn som er født og oppvokst i Norge så er det traumatisk å bli hentet av politiet og bli sendt til et land hun aldri har vært i før, der hun ikke kan språket, der mulighetene er få og fattigdommen er stor. Nå var det ikke måten hun ble hentet på jeg spurte om, det var om Bosnia var et så ille land å flytte til.
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2012 #6 Skrevet 22. mars 2012 Ville du ha blitt tvangsflyttet til et land du egentlig ikke kjenner, uansett hvor trygt alle sier det er, bare fordi din slekt er derfra? Fatter ikke vanskene en del har i å forstå at det ikke bare er å flytte, når det faktisk er snakk om å bli tvunget til det. Du ville sikkert syns det var greit å være pensjonist i Spania, men da frivillig, og med alt annet av bosted og slikt her i Norge å komme tilbake til. Men dette er da ikke noe i nærheten av hva disse opplever. Husk det at vi i Norge har et offentlig system som hjelper oss når vi faller utenfor. Slikt finnes vel ikke i noe annet land i verden. Og å komme til et land du ikke kjenner noen, og ikke får hjelp, og er kastet ut fra det du føler er ditt hjemland..... Hvor begynner man? Hva gjør man for å forstå landets sosiale koder og systemer ellers? Hvordan skaffe bolig? Hvordan skaffe inntekt?
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2012 #7 Skrevet 22. mars 2012 Å være pÅ ferie i Bosnia er vel ganske annerledes enn Å bo der. PÅ ferie har man jo penger og kjøper seg det man trenger. Men den økonomiske situasjonen i Bosnia er vel fremdeles vanskelig og med arbeidsledigheten, at de ikke har nettverk der osv blir det nok ikke et enkelt liv for dem nÅr de plutselig blir sendt ut av Norge.
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2012 #8 Skrevet 22. mars 2012 Her er det jo ikke snakk om å plutselig bli sendt ut. Foreldrene har jo vist lenge at de ikke har lovlig opphold i Norge og kunne ha forberedt barnet på det lenge. Her er det foreldrene som har sviktet og ikke Norge. Mange barn flytter med foreldrene til et annet land hvor de ikke har bodd før og hvor de ikke kan språket. Det er ikke nødvendigvis noe dramatisk i det så lenge foreldrene gjør en god jobb. Jeg forstår at man ønsker å bo i Norge, men vi kan ikke ta i mot alle som har lyst til å bo her. Så lenge det ikke er en fare for deres liv å dra tilbake så synes jeg faktisk det er helt greit, selv med barn.
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2012 #9 Skrevet 22. mars 2012 kan dere ikke lese(eller de fleste av dere)? i overskriften står det at dette ikke handler om asylpolitikk. Spørsmålet er som følger : Er Bosnia et så ille land å bo i
Gjest ronja røverdatter Skrevet 22. mars 2012 #10 Skrevet 22. mars 2012 Bosnia er sikkert er greitt nok land i bo i, tenker jeg. Det er i alle fall mange andre land som er verre å bli sendt tilbake til. MEN, og det er et stor men. Disse menneskene har flyktet av en grunn. Grunnen er tydeligvis ikke god nok i følge norske myndigheter og kanskje stemmer det. Kanskje er foreldrene lykkegjegere som lyver for myndigheten, men sjansen er like stor for at de virkelig føler at de er i fare, eller har vært i fare. Denne redselen er det jo stor sjanse for at er overført til barna. Det er alltid en påkjenning å flytte, uansett hvor frivillig man gjør det. Men i motsetning til oss som for det meste flytter til et annet land, eller en annen plass, fordi vi har et nettverkt der, har spesielt lyst til å flytte dit eller fordi vi har fått jobb der, skal disse menneskene tilbake til noe de ikke vet helt hva er lenger, ikke har de jobb, ikke har de hus, de er kanskje ikke en del av nettverket lenger, de fanges ikke opp av noe sosialt system heller kanskje. Alt dette er ting som gjør flyttingen verre og ikke kan sammenlignes med å flytte frivillig. Ingen unger ønsker å flytte fra venner og kjente omgivelser, og om de ikke har foreldre som klarer å mobilisere masse glede over å flytte, så blir det ikke akkurat bedre. Selv om de kanskje blir bra til slutt.
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2012 #11 Skrevet 22. mars 2012 Ville du ha blitt tvangsflyttet til et land du egentlig ikke kjenner, uansett hvor trygt alle sier det er, bare fordi din slekt er derfra? Fatter ikke vanskene en del har i å forstå at det ikke bare er å flytte, når det faktisk er snakk om å bli tvunget til det. Du ville sikkert syns det var greit å være pensjonist i Spania, men da frivillig, og med alt annet av bosted og slikt her i Norge å komme tilbake til. Men dette er da ikke noe i nærheten av hva disse opplever. Husk det at vi i Norge har et offentlig system som hjelper oss når vi faller utenfor. Slikt finnes vel ikke i noe annet land i verden. Og å komme til et land du ikke kjenner noen, og ikke får hjelp, og er kastet ut fra det du føler er ditt hjemland..... Hvor begynner man? Hva gjør man for å forstå landets sosiale koder og systemer ellers? Hvordan skaffe bolig? Hvordan skaffe inntekt? Jeg skjønner ikke at folk som kan skrive ikke kan lese jeg...
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2012 #12 Skrevet 22. mars 2012 Hvorfor lille Norge har ansvar for å redde HELE den store verden, skjønner ikke jeg men... Går til slutt med oss som med landene som har fått en finanskrise, det tror selv de "store politikerne".
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2012 #13 Skrevet 22. mars 2012 Å sÅnn for Å gjenta meg selv i og med at de fleste bare leser det de ønsker Å lese. For min del sÅ kan de mer enn gjerne bli i Norge. hi
Gjest ronja røverdatter Skrevet 22. mars 2012 #14 Skrevet 22. mars 2012 kan dere ikke lese(eller de fleste av dere)? i overskriften står det at dette ikke handler om asylpolitikk. Spørsmålet er som følger : Er Bosnia et så ille land å bo i Det er ikke bare det som er spørsmålet i hovedinnlegget. HI spør også: "Men, er det virkelig så traumatisk å flytte til et land som Bosnia?" Så er kort svar vil da være: Er Bosnia et så ille land å bo i? Svar: Nei, antageligvis ikke. Men, er det virkelig så traumatisk å flytte til et land som Bosnia? Svar: Ja, det kan det være. (Men gud så kjedelig å diskutere ting om man ikke kan utdype tankene man har for svare sitt)
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2012 #15 Skrevet 22. mars 2012 Nå var det vel ikke ditt innlegg "ronja røver datter" jeg siktet til. men de andre som på en måte anklager meg for å ville kaste denne jenta og familien ut av landet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå