Gå til innhold

har barfar krav på permisjon når han ikke bor med mor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal ha barn, men bor ikke med barnefar. Min x mener at han skal ha 12 uker permisjon, og at baby skal bo hos han de 12 ukene, og jeg får komme å ha samvær med barnet hos han siden han må det hos meg. Han mener han også skal ha to uker fødselsperm for å bo hos meg i to uker etter fødsel, for å bygge bånd med den lille. Dette syns jeg er helt på trynet, og mener at han ikke har krav på noe av det han sier. Noen som vet reglene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du er alenemor har du rett til å overta fars permisjon. Vi gjorde det imidlertid sånn at pappaen hadde permisjon, sånn at han var hjemme på dagen mens jeg var på jobb og så hentet jeg henne når jeg var ferdig for dagen.

Om han tror det vil være greit for en baby å bo hos han i 12 uker, så får han vel tro om igjen.

Skrevet

Nei, han har ikke noen krav til noe av dette. Og du får hele permisjonen.

Gjest Lykkeliggift_
Skrevet

Du må bare hilse ham og si at hvis han bor hos dere i 2 uker i strek med overnatting, så blir ikke du eller han regnet som aleneforeldre, og alle stønadene blir kuttet ut. Seriøst, hvis du ville ha hatt ham boende i huset ditt, så hadde du sikkert ikke gått fra ham? :D

Skrevet

Nei, som alenemor overtar du pappaens del av permisjonen.

Forøvrig skal ikke en baby sendes fra sin hovedomsorgsperson når den er så liten, så han kommer ikke til å få ha babyen hos seg så lenge uten at du er til stede uansett, dersom du setter deg på bakbeina.

Hans samvær skal skje litt og litt i starten, med deg til stede. Overnatting borte fra hovedomsorgsperson er ikke anbefalt før ungen har passert hvertfall året, og ikke før ungen er godt kjent med den h'n skal være hos.

Kontakt Familievernkontoret du, ta ham med deg dit og få dem til å forklare ham dette.

Skrevet

Min samboer "glemte" å meldte flytting (til sin egen leilighet vel å merke og var folkeregistrert i brorens kollektiv) før vårt barn ble født, og han fikk avslag fra nav om permisjons, støtte til dette + at han ødla for meg leeenge. for han ble anmeldt av nav for å prøve å "lure" de, og det utsatte utbetaling av permisjonspenger hos meg også, så vi levde på så å si nesten ikke no, de første 4 mnd til gutten vår. (Med nav tar ting tid også vet du) Dette er et par år siden da, så jeg ville ha tatt en tlf ned til nav og forhørt meg litt ang det der..

Lykke til

Skrevet

Når du er alene så får du automatisk fars perm. Du må aktivt melde ifra dersom du ønsker at far skal ha perm. Så du har ingenting å "frykte". Far kan si hva han vil. Permisjonen, HELE permisjonen, er din :)

Men dere burde bli enige om hyppig samvær slik at far og barn kan bli kjent og få god kontakt. Det vil lønne seg, for dere alle tre.

Skrevet

Hun klarte ikke si det rikitg engang, hun sa: Jeg er ikke den smareste kvinnen i skuffen. Ha ha.

Tror det der er medfødt, ikke foreldra sin feil wink.png

slapp av, du har hele permisjonen.

vet til og med om en dumskalle av en far som mente han hadde rett på halvparten av engangsstønaden til mor. (de var heller ikke sammen)

Skrevet

aner ikke hvor det innlegget om fra?! jeg siterte ingen ting.

16.12

Skrevet

Lurer på en annen ting i fobindelse med dette:

dersom mor har ny kjæreste som IKKE er barnets far, og de bor sammen. Har han noe som helst rett på permisjon da?

Skrevet

#10 NEI, han har ikke rettt på noe permisjon

Skrevet

Er denne mannen ikke helt god i hodet sitt eller?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...