Gå til innhold

noen som har hus/leilighet i Spania her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

og som kan fortelle meg litt om hvordan det er, hvor mye det blir brukt, utleid, kjøpsprosess, fordeler og ulemper?

Evt hva som er viktig å prioriere - avstand til strand, tilgang på bil (leiebil?) etc..

på forhånd takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei, vi har hus i spania. huset blir brukt relativt mye, da det står til fri disposisjon for hele familien. er titt og ofte noen som reiser ned. Vi leier ikke ut huset vårt, men gode venner får låne det om de skal på tur.

kjøpsprosessen er enkel, det er som å kjøpe hus her hjemme. Det man må tenke på er at spania har fryktelig dårlig økonomi nå, så et eventuelt salg igjen kan bli svært, svært vanskelig.

vi har 15 meter til stranden (rett over veien), men vi har også svømmebasseng i hagen. bil har vi kjøpt der nede, siden det er såpass billig. bilen er også til fri disposisjon til alle som er der.

avstand til strand, butikker etc. er det vanskelig å gi råd om. dette kommer jo helt an på hvor stort personlig behov dere har for at huset ligger sentralt. noen trives på landet - andre vil bo midt i byen.

strøm er svært dyrt i spania (dyrere enn her hjemme), vann er også veldig dyrt pga mangel.

snekkere o.l. er ikke like seriøse som det vi er vant med hjemmefra. skal du få utført noe arbeid ved huset ditt, så må man nesten være der for å se at alt blir utført riktig.

fordelen er jo at vi har hus der. enkelt og greit. vi har hatt det i så mange år at det føles som hjemme. vi har alle ting der og det er ikke noe problem med en spontan ferie.

ulempen er at det selvfølgelig er dyrt. vedlikehold osv. blir jo det samme som her hjemme, bare at huset blir mye mindre brukt.

kan tenke meg at vi selv er der ca 1 mnd, fordelt på hele året.. noen år litt mer.

lykke til.

Skrevet

hei, vi har hus i spania. huset blir brukt relativt mye, da det står til fri disposisjon for hele familien. er titt og ofte noen som reiser ned. Vi leier ikke ut huset vårt, men gode venner får låne det om de skal på tur.

kjøpsprosessen er enkel, det er som å kjøpe hus her hjemme. Det man må tenke på er at spania har fryktelig dårlig økonomi nå, så et eventuelt salg igjen kan bli svært, svært vanskelig.

vi har 15 meter til stranden (rett over veien), men vi har også svømmebasseng i hagen. bil har vi kjøpt der nede, siden det er såpass billig. bilen er også til fri disposisjon til alle som er der.

avstand til strand, butikker etc. er det vanskelig å gi råd om. dette kommer jo helt an på hvor stort personlig behov dere har for at huset ligger sentralt. noen trives på landet - andre vil bo midt i byen.

strøm er svært dyrt i spania (dyrere enn her hjemme), vann er også veldig dyrt pga mangel.

snekkere o.l. er ikke like seriøse som det vi er vant med hjemmefra. skal du få utført noe arbeid ved huset ditt, så må man nesten være der for å se at alt blir utført riktig.

fordelen er jo at vi har hus der. enkelt og greit. vi har hatt det i så mange år at det føles som hjemme. vi har alle ting der og det er ikke noe problem med en spontan ferie.

ulempen er at det selvfølgelig er dyrt. vedlikehold osv. blir jo det samme som her hjemme, bare at huset blir mye mindre brukt.

kan tenke meg at vi selv er der ca 1 mnd, fordelt på hele året.. noen år litt mer.

lykke til.

Tusen takk for utfyllende svar!

Skal absolutt notere meg informasjonen :)

Må si at jeg drømmer om et "eget" sted hvor vi bare kan pakke tannkosten og ta en langhelg eller en ferieuke uten så mye planlegging..

hi

Skrevet

bare hyggelig. Spania er landet der jeg virkelig føler meg hjemme, selv om jeg er 100% norsk. I det flyet lander på spansk jord, så kjenner jeg at skuldrene senker seg og gleden kommer strømmende.

den følelsen er sikkert også der fordi vi har hus der som vi ser på som vårt 2. hjem. det er så deilig å slippe stress og innsjekking på hotell. tidsbestemt mat og regler som må følges. det er deilig å være på ferie, men allikevel kunne gjøre som man vil.. jeg elsker huset vårt og vi kommer aldri til å selge det. :)

Ps.. det er selvfølgelig betraktelig billigere med leililighet. ikke like mye vedlikehold osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...