Gå til innhold

Trassig 2-åring..... jeg blir gaaaaaal!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Den siste uka har han vært sur og grinete konstant, og i dag morges var absolutt alt feil. Han var rett og slett sur fra han våknet kl 0630 til jeg leverte i bhg. Feil mat, feil klær, feil leke, feil sko, vil ikke pusse tenner, vil pusse tenner mer, vil ikke vaske hendene, vil vaske hendene mer...... og sånn går no dagan! Når vi kom til bhg skein han selvsagt opp som en sol.

Spurte om han var trassig der - men neida, han er verdens blideste unge. Solstrålen på avdelingen, nesten aldri noe grining..... forstå det den som kan!

Forsåvidt bra at han ikke viser frem trollet sitt offentlig, men guuuuuuud hvor slitsomt det er hjemme!

Overser jeg han skriker han bare enda høyere, det hørest rett og slett ut som om han blir mishandlet når jeg går fra han. Sier han skal bruke ord, at han må si hva som er galt og ikke grine sånn. Da bare roper han ut "VIL GRRRRRRRRRRRRRIIIIIIiiiiIIIIIIIIINEEEEEEEEEEEEE!"

So help me God!

Lurer på om det har litt å si at far har vært på jobb døgnet rundt siste uka, holder på med innspurten på en jobb, og tror kanskje mini synes det er leit at han ikke er mer hjemme. Det er jo forståelig i så fall.

Men jeg blir like fullt snart gal - hva gjør dere for å bevare roen? Hvordan takler dere trass?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her er jenta mi bare snart 20 mnd.. Men hun kan og trasse sånn type VELDIG. Men her ignorerer jeg til hun skifter humør.. Det hjelper :)

Skrevet

Samme styret hær i huset også. Men er bare meg hun trasser med for tiden og ikke pappaen..

Jeg setter henne i "fengsel" som vi kaller det. Lar henne få bli der i 1-2 min. Da roer hun seg som oftest ganske fort. Hun har jo da fått advarsel i forveien, men er ikke bestandig det hjelper med advarsel.

Skrevet

Du har min dypeste medfølelse.

Vår på 2 er helt gal. Når hun setter i gang stirrer erfarne mødre sjokkert på oss.

Piiinlig.

Skrevet

Har hatt det akkurat sånn også. Men det går over!!!! Det er bare noe de må igjennom. Og dette er en enorm viktig tid hvor de lærer utrolig mye om kommunikasjon, reaksjon, manipulasjon, forhandling, konsekvens og om sine egne sterke følelser. Prøv å se det på den i lys av det i måten du takler ham på.

Og husk du er et forbilde for ham uansett hva du gjør, så ikke bli sint på en negativ måte (at du hyler og skriker og tramper selv for eksempel, det er jo lett å tippe over for oss voksne også) Prøv å være sakelig, beholde roen men vær streng og la dårlig oppførsel få direkte konsekvens. Men vær åpen for forhandlinger, det er viktig å lære seg, det henger også sammen med at man da kan snakke om ting for å bli enige og for å få ønsker oppfylt. da ksnskje det blir mer ord og mindre grining også.

Skrevet

Vi har også ei meget aktiv og bestemt lita frøken på snart 2.5 år. Her er det list og lempe, ned på hennes nivå og avledning som funker. å bli streng er vel det værste jeg gjør, da trasser hun hver gang.

Hun er veldig plaget med atopisk eksem, og vi er for tiden innlagt på sykehus. Vi to har vært her ei uke i morgen, og fått god tid til å være sammen bare vi. Hun er et herlig lite menneske, som sliter mellom å trenge mamma, og samtidig prøve å være litt selvstendig og "stor". Utrolig hvor godt vi samarbeider bare vi tar oss tid. Ikke så enkelt bestandig når man har andre unger, skal rekke jobb osv.!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...