Gå til innhold

Pluss og minus med naturbarnehager.

Anbefalte innlegg

Gjest Heartbroken
Skrevet

Nå er det lenge til vi får behov for barnehage, men det kan jo være greit å forske litt på forhånd :)

Vi er en aktiv familie som bruker naturen mye, både sommer og vinter. Vi syns det er viktig å lære barna å være glade i å bruke både kroppen og fantasien, noe man får i fullt monn ute. Vi bor sånn til at det ikke er langt til hverken fjell eller hav og vi har mange fine opplevelser i nærmiljøet.

Men når det kommer til naturbarnehager er jeg veldig i tvil. Er det sånn at de er ute 6-8 timer hver dag, uansett vær og form?

Selv om vi syns at friluftsliv er viktig, er det vel så viktig å få lov å krype sammen med en bok om man ikke er helt i form, eller bruke dagen til å bygge lego eller leke i dukkekroken. Vinterstid gjør jo klærne at det å utfolde seg ute er mye tyngre, og da å måtte være ute hele dagen, hver dag, uken gjennom virker ikke som en bra løsning i mine øyne. Her vi bor er det veldig mye vær, regn, vind og snø vinteren gjennom - og sommeren er ikke så stabil fin den heller...

Noen som har synspunkter på hva som er positivt og negativt med naturbarnehager?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har jenta vår i en naturbarnehage. De er mye på tur, har et friluftsområde der de har lavvo som de drar til flere ganger i uken.

De får være med på fisketurer, kanoturer osv.

I dag høljer det ned, da er de inne og lager påskepynt. Så går de ut en tur bare for å lufte seg litt.

I vinter da det var på det kaldeste så var ikke småbarnsavd ute hver dag. Men de største får bestandig en liten tur ut uansett. Det er da ikke snakk om på timesvis.

Vi er veldig fornøyde med barnehagen :)

Skrevet

Vi har veldig negative opplevelser fra naturbarnehage, men det er mer barnehagen/de ansattes feil enn konseptet i seg selv. Vår sønn var ikke fylt tre år ennå da han startet i storebarnsavdelig (født i desember). Han var liten og tynn, og frøs lett uansett hvor mange lag ull han hadde på seg. I denne barnehagen gikk de ut kl 9 og var ute til henting, uansett vær. Enkelte ganger, når det var på det kaldeste, stakk han av og gjemte seg inne, rett og slett fordi han var iskald. Dette løste de ansatte med at en av dem satt inne på utedoen(!) med ham. Det måtte jo ikke bli for attraktivt å være inne, slik at de andre barna ønsket det samme. Flere ganger hadde han samme bleie når vi hentet ham, som da vi leverte. Enkelte ganger med avføring som tydeligvis hadde vært der lenge. Kunne fortalt mange historier om den barnehagen, og selv nå, 4 år etter, angrer min mann og jeg bittert på at vi i det hele tatt lot ham starte. Klager hjalp ikke, og vi måtte tilslutt ta ham ut av barnehagen.

Etter perioden i barnehagen hadde vi store problemer med å få gutten til å være ute, spesielt på vinteren. I over to år stod han inne og tittet ut på barna som lekte ute. Han hadde kjempelyst til å være med, men våget ikke gå ut av frykt for å ikke få komme inn igjen. Vi måtte rett og slett ha "være-ute-tilvenning" i små porsjoner.

Ellers hadde barnehagen fine visjoner, det hjalp bare ikke når personalet stadig ble utskiftet eller sykmeldt, og det hele tiden kom nye vikarer. Det var kjøkkenhage og dyr der, noe som var positivt

Skrevet

Her vi bor er naturbarnehagen forbeholdt de eldste barna. Ingen får begynne før de er 4, de fleste går der siste året før de begynner på skolen. Hvordan det ville fungere for de minste vet jeg derimot ikke noe om.

Her har hver gruppe en gamme som base. Om vinteren fyres det her så det er mulig å få varmet seg, men det er trangtog litt mørkt, nesten som en hule.

Det er veldig lite sykefravær i disse avdelingene, mye mindre enn blandt barna som er inne.

Ungene blir veldig selvstendige, men det er litt vansklig å sammenlikne da de mest "overbeskyttende" foreldrene nesten uten unntak ønsker å holde barna på inneavdeling.

Barna blir veldig gode til å gå på ski, skøyter, truger ol.

Det er mange flere menn ansatt på friluftsavdelingene.

Ungene blir godt kjent i komunen da de drar på basse turer. De har egen buss og båt.

Man kan ikke levere veldig sent eller hente før ca 15.00. Da er gruppen veldig ofte borte på en tur.

Det kreves bra yttertøy og hos oss er det ikke tilrettelakt for bleiebarn ute.

Det er liten gjennomtrekk og fravær blant de ansatte.

Jeg er veldig fornøyd med å ha barna ute. Selv om de er ute hele dagen tenker de ikke på det som noe spessielt.

Skrevet

Synd at dere hadde en sånn trasig opplevelse #3. Men det er jo som du sier personalet/eieren sin feil.

"Vår" bhg har og kjøkkenhage, bær-busker og dyr. Noen kaniner, høner og sånne ekle små rotter (hamster kanskje) Og det er veldig stor stas for barna når de lager f eks grønnsakssuppe med grønnsaker de selv har dyrket.

Skrevet

Datteren min gikk på en uteavd fra april til august for to år siden. Det var ikke noen højdare for å si det slik. De hadde en dag i uka da de var i bhg, men da var de likevel ute nesten hele tiden og hver gang. Så hun fikk aldri lekt med leker inne, tegnet, perlet, kledd seg ut etc.

De var ute uansett vær. Dvs, de aller yngste var inne vinterstid hvis det var under -10-12 grader. Men de eldste var ute. De hadde en liten leirplass med mulighet for bål og en lavvo (i tre, med ordentlig dør). Toalettet var en utedo, med vegg på den ene siden og et lite tak. Der satt de sommer som vinter.

Nei, her og for vår datter, var dette ikke noe artig. Hun var da fire år gammel og blant de eldste på gruppa. Og hun var der ikke midtvinters. Likevel var dette veldig tøft for henne. Og helt ærlig - jeg har aldri sett så mange barn gråte ved levering, som det de gjorde på den avdelingen.

Skrevet

+ mye ute,ofte på tur,blir flinke til å bruke naturen

- blir vanskelig overgang til skole når du plutselig skal være inne "hele" dagen og sitte stille.

-alltid ute uansett vær

-mye ekstra klesvask

-krever dobbelt kansje trippelt av det meste av utstyrer

Skrevet

Vi er veldig fornøyde og har ingenting å klage på. Personalet er veldig engasjert og det er et veldig godt miljø mellom ungene.

Barna blir flinke til å kle på seg. Det er sjelen å høre om noen som fryser, men så er også de ansatte nøye på å lære opp foreldrene til å kle barna riktig fra morgenen av. Alle skifter også sokker midt på dagen om vinteren. Da unngår de at noen blir klamme og dermed kalde på bena. Stilongs er bannlyst. Om noen kommer med det blir føttene klippet av slik at det skal være mulig å få varmet eventuelt kalde føtter.

Jeg har bare hatt barn der det siste året før de begynner på skolen og de har elsket det. Ved skolestart har lærerene også kommentert at de som kommer fra friluftsbarnehage er mer modne og konsentrerer seg bedre på skolen enn de som har gått i en vanlig barnehage.

Mine barn har i hvertfal hatt en flott tid i barnehagen og jeg nøler ikke med å anbefale den til andre.

Skrevet

Hm.. Er tydelig at vi er heldig med vår bhg. Greit at man skal være ute, men det må da være grenser.

Om den bhg som du HI vurderer er like nazi som disse, så hadde jeg nok valgt en annen.

Skrevet

Finn en naturbarnehage "light", dvs en som har stort fokus på å være ute, men som likevel også har noe innetid. Vi har super erfaring med dette, og barnehagen har selv sagt at det fungerer mye bedre for barna etter at de gikk vekk i fra å være en ren naturbarnehage (de startet nemlig som det). Det ble rett og slett for lene for de fleste å være ute fra 0730 til 1630 (og noen barn er jo så enge i bhg). Det er inst 50% menn i vår barnehage, og de fleste har jobbet der lenge.

Gjest AnneS
Skrevet

Trenger ikke å være naturbarnehage for å være mye ute og på tur. Jeg jobber i en "vanlig" barnehage og vi er ute hver eneste dag året rundt, for det meste 3-4 timer, noen ganger mer og en sjelden gang mindre. Kan telle på en hånd de gangene vi har vært inne i løpet av hele vinteren (da har det vært minusgrader og mye vind). Barna koser seg veldig ute (så lenge de har bra klær), og jeg tror det er holdingene til personalet det kommer an på når det gjelder hvor mye de er ute i løpet av en uke. Jeg blir sjokkert over hvor mange barnehageansatte som "skylder" på været for å få være inne, mens barna koser seg ute både i regn og snø! MEN vi ser også at barna har behov for inneaktiviteter i løpet av en dag. Hvis det blir mange utedager på rad begynner de å savne innelekene :) Så en mellomting fungerer i vår barnehage :) Barna skal jo få dyrke ulike interesser og få ulike erfaringer :)

Skrevet

Trenger ikke å være naturbarnehage for å være mye ute og på tur. Jeg jobber i en "vanlig" barnehage og vi er ute hver eneste dag året rundt, for det meste 3-4 timer, noen ganger mer og en sjelden gang mindre. Kan telle på en hånd de gangene vi har vært inne i løpet av hele vinteren (da har det vært minusgrader og mye vind). Barna koser seg veldig ute (så lenge de har bra klær), og jeg tror det er holdingene til personalet det kommer an på når det gjelder hvor mye de er ute i løpet av en uke. Jeg blir sjokkert over hvor mange barnehageansatte som "skylder" på været for å få være inne, mens barna koser seg ute både i regn og snø! MEN vi ser også at barna har behov for inneaktiviteter i løpet av en dag. Hvis det blir mange utedager på rad begynner de å savne innelekene smile.png Så en mellomting fungerer i vår barnehage smile.png Barna skal jo få dyrke ulike interesser og få ulike erfaringer smile.png

Så bra at dere er mye ute. Min lille begynte i vanlig bhg for en mnd.siden og i dag var de ute for første gang. Været har vært nydelig, men de skylder på tilvenning av nye barn. De kan vel tilvennes ute, tenker jeg. Men jeg har søkt overflytting til annen bhg.av andre grunner, så orker ikke diskutere med dem. Men EN gang ute på fire uker, det er for lite, spør du meg.

Noen som vet om bra naturbarnehager i Oslo?

Skrevet

I den barnehagen mine barn har gåtter de også veldig mye ute selv de som er på inneavdelinger. På småbarnsavdelingen pleide de å være ute to turer hver dag, før og etter soving og på storbarnsavdelingen var de ofte ute 3-5 timer om dagen. Det skulle være ekstremt dårlig vær før de ble inne hele dagen. Likevell har vi vært dessidert mest fornøyde med friluftsavdelingen der de var det siste året.Ungene utviklet seg enormt og ble selvstendige på en helt annen måte enn de som ikke var ute hele tiden. Dette ser vi tydlig nytten av etter at de begynte på skolen. "naturbarna" er både flinkere til å konsentrere seg og mer kreative enn "innebarna". Dette er ikke noe bare jeg har lakt merke til men også lærerene på skolen har blitt overasket over denne forskjellen.

Nå kan det godt hende vår barnehage er bedre enn gjennomsnittet, men jeg tror ikke du skal bekymre deg for at overgangen til skolen blir værre for barn fra naturbarnehage enn andre.

Skrevet

Det er veldig stor forskjell på hvordan naturbarnehagene er lagt opp, så jeg vil anbefale deg å sjekke opp hvordan den barnehagen du vurderer legger opp sine dager.

I barnehagen der jeg jobber har vi naturgrupper. Der er det lagt opp sånn at alle barna på de to eldste kullene rullerer på å være ute fra 10-15 hver tredje uke. De to andre ukene er de inne på avdeling. Dette syns jeg fungerer helt supert for barna ;)

Skrevet

Får de ikke være ute daglig de to ukene de ikke er på naturgruppe? Det høres jo grusomt ut! Ute fra 10-15, hver dag er normalen om sommeren for de som går på innegruppe her.Litt kortere om vinteren, men de må jo få komme ut noen timer hver dag.

Skrevet

Får de ikke være ute daglig de to ukene de ikke er på naturgruppe? Det høres jo grusomt ut! Ute fra 10-15, hver dag er normalen om sommeren for de som går på innegruppe her.Litt kortere om vinteren, men de må jo få komme ut noen timer hver dag.

De andre er jo garantert ute de også da ;) Men den ene gruppa er det fast. Hehe, alt som må forklares i minste detalj.

Skrevet

Våre går ikke i naturbarnehage, men de er mye ute og de er mye på tur. Synest det med å være ute i barnehagen tar helt av. De blir jo så trøtte at de sovner på vei hjem.

gjerne to turer ut, og de kommer hjem dyvåte og kalde. Har ei som holder på å bli ferdig med bleier, og det er ofte uhell i ulldresser, vinterdresser og gjerne i vinterskoene også.

De har godt med utstyr begge to, kan ikke forstå, fatte å begripe hvordan noen klarer seg med bare en vinterdress, og da gjerne av dårligere merker.

Det tar jo helt av, det med å vasse ute i regnet og slapset og søla. Joda ungene liker det, jeg har aktive, fysikse utebarn. De er flinke på sånt og trives med det.

MEN de liker også å lese, tegne, og leke inne.

Skrevet

Som noen andre kommenterte her over. Jo, resten av gruppa er også MYE ute, men naturgruppa går fra bhg kl 10, og kommer tilbake kl 15. Vi har en kjempeflott leirplass med grillhytte 10minutters gangavstand fra barnehagen, naturgruppen er stort sett der, eller på andre turer i nærmiljøet ;)

• 3 uker senere...
Skrevet

Vi har ei i naturbarnehage og eneste minuset jeg kan komme på er at det er mye klesvask ved sølevær. ;)

Hos oss har de kjernetid 10-14, og de er myyyyye ute. De er ute i drittvær og i godvær, men også en del inne. De tegner og perler masse, og de bruker ting de lærer inne når de er på tur, og ting de lærer på tur bruker de også inne. Hver tirsdag fra april til oktober har de utefrokost, og er ute fra kl 06.30, men ellers går de ut etter frokost ca kl 9, og det varierer for hver dag om de er ute eller inne når vi henter på ettermiddagen. (Om de ikke er på tur spiser de helst lunsjen inne - bortsett fra om sommeren)

Denne barnehagen ligger 10 minutter i feil retning i forhold til jobb, men vi tar gjerne de 20 ekstra minuttene for å ha henne i denne barnehagen. :)

Hør med noen rundt deg, om de kjenner til den barnehagen dere vurderer. Vi valgte denne da ei i barselgruppa hadde eldstemann der. Husk at personalet har masse å si for hvordan deres barn vil trives, om det er naturbarnehage eller ikke. ;)

Skrevet

Datteren til venninnen min gikk i naturbarnehage og hun gledet seg sinnsykt til å begynne på skolen så hun kunne være inne litt i løpet av dagen. Hun var så lei av alltid å være ute og savnet veldig rolig innetid..

Men det er forskjell på barnehagene og forskjell på ungene, lønner seg nok å sjekke litt med de barnehagene dere har i nærmiljøet.

Jeg har jentene mine i en helt vanlig kommunal barnehage, men avdelingslederen er kjempeglad i frilufsliv og å være ute så han sørger for at ungene får godt og vel dosen sin med frisk luft selv om de har gode lokaler og selvfølgelig er inne også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...