Gå til innhold

Ang å stole på legen...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lest en blogg, sett via f.b. at ei jeg vet av har begynt å gi sin sønn velling, han er født i midten av februar.

De har fått klarsignal fra legen på dette. Men ærlig talt, jeg kjenner jeg ikke har helt tillit til legen jeg, når han/hun akspeterer at en baby på ca 4 uker kan få velling, og sviskemos/purre har han også fått... Glad jeg ikke har denne legen til fastlege (annen kommune).

Eller er jeg rar? Et spebarn på 4 uker bør vel kunne bli mett av mm/mme, usikker på om baby ammes enda.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alt for tidlig med velling, purre osv. Tarmene på den lille kan få alvorlige konsekvenser. Nok med mme ja!

Skrevet

PURRE? Håper virkelig dere mener purè...

Skrevet

Det er nok pure hi mente...tror jeg.

Skrevet

Men hvorfor skal du stole/ikke stole på legen når det ikke er din lege og heller ikke ditt barn?

Kreativ vinkling på en "vet du hva en anna mamma gjør?"

Skrevet

Men hvorfor skal du stole/ikke stole på legen når det ikke er din lege og heller ikke ditt barn?

Mente selvsagt pure, ja, slurvefeil fra min side.

Nei, det var faktisk ikke ment sånn, men jeg har alltid hørt at babyene bør få mm/mme frem til minimum 4 måneders alder, ikke 4 uker.

Tanken min var egentlig og er det egentlig legen som vet dette best, tror faktisk heller jeg hadde stolt på en erfaren helsesøster. Jeg synes det er rart at leger anbefaler at spebarn skal få annet enn mm/mme. Var litt uklar og litt rotete HI, men greia er egentlig at er det ikke farlig?

Tarmene er ikke modne for dette, hva med konsekvenser for babyen senere. For all del, sannsynligheten for at det går bra er nok størst, men hva om han blir multiallergisk eller får store problemer med fordøyelsessystemet sitt senere, pga han ble anbefalt velling fra før fyllte 1 mnd.

Skrevet

altså, hvis eneste bakgrunn du har er en blogg og fb, så bør man være litt forsiktig med å synse og mene syntes jeg...

Du vet ikke bakgrunnen for denne legens råd. Eller om denne moren har missforstått denne legens råd. osv...

Skrevet

Hehe.. Ja den var ny ;)

Mener du at pga denne legen så er alle leger sånn? Eller hva er det egentlig du skal fram til.. ? Hva har egentlig tillit til legen med innlegget ditt å gjøre? Ser ikke helt hvorfor man skal ha tillit til en lege som ikke er ens egen...

Skrevet

altså, hvis eneste bakgrunn du har er en blogg og fb, så bør man være litt forsiktig med å synse og mene syntes jeg...

Du vet ikke bakgrunnen for denne legens råd. Eller om denne moren har missforstått denne legens råd. osv...

Jeg har ikke sagt noe til hverken moren eller noen, jeg undres, og tenker på om dette kan være veldig skadelig for ungen på sikt? Kan godt hende det er helt OK å gjøre det slik, derfor er det vel greit å høre andres erfaringer?

Jeg har ikke tenkt å kritisere henne, jeg stiller ikke spørsmålet til henne. For alt jeg vet er dette en helt vanlig anbefaling, men jeg stusser på det fordi jeg har alltid fått høre det motsatte.

No big deal:) Ingen her vet hvem jeg mener på heller...

Skrevet

Hehe.. Ja den var ny ;)

Mener du at pga denne legen så er alle leger sånn? Eller hva er det egentlig du skal fram til.. ? Hva har egentlig tillit til legen med innlegget ditt å gjøre? Ser ikke helt hvorfor man skal ha tillit til en lege som ikke er ens egen...

Nei, har ikke sagt det heller. Det finnes mange gode leger med mange gode råd. Dette er et forum hvor det kan stilles spørsmål. Ingen henges ut med navn og nummer. Jeg får lite tillit til denne legen dersom vedkommende har gitt tillatelse til noe som jeg i utgangspunktet alltid har trodd vært skadelig for et spebarn...

Kanskje jeg hadde tenkt å bytte til denne fastlegen? Men poenget er uansett, om dette var et godt råd i forhold til det man vet om mat til babyer.

Kanskje noen kan svare på det?

Skrevet

Men greit, vi legger tråden død. Jeg forstår det var en teit undring. Så dagens anbefaling blir da at å begynne med velling og sviskemos til barn på 3-4 uker er helt OK :)

Skrevet

Hehe.. Ja den var ny ;)

Kanskje jeg hadde tenkt å bytte til denne fastlegen? Men poenget er uansett, om dette var et godt råd i forhold til det man vet om mat til babyer.

Ja du hadde kanskje tenkt å bytte til en fastlege som ikke hører til din kommune?

Skrevet

Hehe.. Ja den var ny ;)

Ja du hadde kanskje tenkt å bytte til en fastlege som ikke hører til din kommune?

Det hender folk flytter på seg...

Skrevet

Herregud hva alle skal henge seg opp i!

Skjønner godt spørsmålet ditt HI, og jeg synes ikke at man alltid skal stole på legen. Men mange ganger er det vanskelig å vite, man tenker jo at de er fagfolk som kan og vet best. Hvis hun moren ikke har hørt om det samme som deg, så er det vel lett å enten misforstå, eller ta det legen sier for god fisk. Kanskje har han uttalt seg utydelig, og.. jah..

Jeg har hørt det samme som deg, at de første 4 mnd skal barnet kun ha mm/mme.. Etter det kan man begynne med grøt/velling/fruktmos, men helst er det nok med bare melk til 6 mnd...

Skrevet

Hehe.. Ja den var ny ;)

Det hender folk flytter på seg...

Sitat HI: Glad jeg ikke har denne legen til fastlege (annen kommune).

Såeh.... Regner med du ikke hadde tenkt å bytte til denne fastelegen nei... :P

Skrevet

Men greit, vi legger tråden død. Jeg forstår det var en teit undring. Så dagens anbefaling blir da at å begynne med velling og sviskemos til barn på 3-4 uker er helt OK :)

Det er vel ingen som har anbefalt det? Bortsett fra legen som har sagt det til denne venninnen som er på fb..

Det er ikke greit å gi en så lite baby fast føde, men det er bare måte du skriver på og bruker begrep som tillit som ikke henger helt på greip.

Du kjenner at du ikke har helt tillit til legen, neivel, men det er jo ikke din lege så skjønner ikke problemet.

Det er jo venninnen din som må vurdere om hun har tillit til han eller ikke.

Skrevet

Hehe.. Ja den var ny wink.png

Jeg har fastlege i nabokommunen, er det noe galt i det?

ikke hi...

Skrevet

Jeg har fastlege i nabokommunen, er det noe galt i det?

ikke hi...

Ble litt bekymret for den der, jeg også.

Vi flytter til nabokommunen snart, men vil jo helst ha den legen jeg og barnet nå endelig har blitt kjent med, og trodde jeg bare kunne fortsette med det. Og fant heldigvis denne setningen på Helfo:

"Det er adgang til å velge fastlege utenfor bostedskommunen."

Skrevet

Jeg begynte med velling, eller tynn grøt til mitt eldste barn uten å konferere med noen som helst. Men han var da nesten 3 måneder. Han var bare sulten og fikk allerede max med MME hver dag(fikk ikke til ammingen, pga mange komplikasjoner ved fødsel, både hos meg og barnet). Så da var det å gjøre maten litt mer varig i magen :) Og da kun en bitteliten porsjon på kvelden. Da han var 6 måneder, så mente til og med helsesøster at vi måtte tilføre middagsmat i menyen, for barnet trengte det, som hun sa.

Men ALDRI om jeg hadde begynt med det så tidlig som en måned! Samme hva en lege hadde fortalt meg. Da måtte det være en spesialist. Hadde ikke giddet følge det rådet fra en fastlege. Og jeg syns jeg selv var ekstremt tidlig ute med mer fast føde enn melk.

Skrevet

Det kan være årsaker til at man bør begynne med fast føde før babyen er 4mnd, men jeg hadde aldri begynt med det til en baby på 4uker etter råd fra kun en fastlege hvis ikke jeg visste at den legen hadde mye mer erfaring med babyer enn det en fastlege normalt har. Jeg vet om babyer som har blitt anbefalt fast føde fra lenge før 4mnd, men da har det vært babyer som av div årsaker ikke har fått i seg nok mme til at de har fått i seg nok næring. Der har anbefalingene kommet fra folk som har mye mer greie på babyer og næring enn en vanlig fastlege.

Gjest <3gutt11&?2012+engler<3
Skrevet

Her anbefalte helsesøsteren oss å starte med veldig tynn velling til eldste, da han var 2 mnd, han drakk konstant mme, kunne være på flaska hele dagen, og fortsatt være sulten, mme dekket ikke sulten alene.

Skrevet

Nå vet jeg dette om legen, og hadde aldri valgt han. Men uansett, det handler om tillit til helsepersonell. Man stoler på at de vet hva de snakker om, og når en lege gir et råd som er så i mot alt annet de aller fleste har lært og vet, så stusser jeg.... Derfor handler faktisk dette også om tillit.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...