Gå til innhold

Skal dere ta i mot tilbudet om nyfødtscreening?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fått en brosjyre hvor det står om et utvidet tilbud. Hadde aldri hørt om det før.

Hvis ikke dere tar i mot, hvorfor?

Usikker..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor skulle man ikke ta imot? Alle nyfødte har blitt testet i ganske så mange år for 2 alvorlige sykdommer som trenger behandlig, eneste forskjellen er jo at nå testes de for 21 sykdommer. Synes det er et veldig bra tilbud jeg siden disse sykdommene bør oppdages så tidlig som mulig for å unngå varige men. Grunnen til at Norhe ikke har innført det før nå er fordi det er veldig sjeldne sykdommer og myndighetene mente det kostet for mye i forholdt til hvor mange som faktisk hadde en av sykdommene. I Sverige blant annet har de hatt utvidet nyfødtscreening i mange år, så det var på tide at Norge fulgte etter.

Jeg hadde tatt i mot tilbudet uten tvil. Som sagt så er ikke prøven noe verre enn den de allerede tar i dag (Føllings prøve), er en liten blodprøve fra hælen:)

Skrevet

Hvorfor skulle man ikke ta imot? Alle nyfødte har blitt testet i ganske så mange år for 2 alvorlige sykdommer som trenger behandlig, eneste forskjellen er jo at nå testes de for 21 sykdommer. Synes det er et veldig bra tilbud jeg siden disse sykdommene bør oppdages så tidlig som mulig for å unngå varige men. Grunnen til at Norhe ikke har innført det før nå er fordi det er veldig sjeldne sykdommer og myndighetene mente det kostet for mye i forholdt til hvor mange som faktisk hadde en av sykdommene. I Sverige blant annet har de hatt utvidet nyfødtscreening i mange år, så det var på tide at Norge fulgte etter.

Jeg hadde tatt i mot tilbudet uten tvil. Som sagt så er ikke prøven noe verre enn den de allerede tar i dag (Føllings prøve), er en liten blodprøve fra hælen:)

Skrevet

Vel, er kanskje redd for at de skal finne ubetydelige "feil" og tilby seg å proppe babyen full av medisiner den egentlig ikke trenger eller som egentlig ikke er bra..

Skrevet

Vet du hvilke sykdommer?

Skrevet

det er over 20 ulike sykdommer, husker ikke navnene på alle. hvordan det?

Skrevet

Ingen av de sykdommene de tester for er ubetydelige, da hadde de ikke blitt testet for de. Dette gjelder sykdommer som er veldig sjeldne, men som ubehandlet kan gi veldig alvorlige følger. Bare Google nyfødtscreening så kommer det opp hva de testes for og hva de forskjellige sykdommene går ut på.

Skrevet

Virker som dette er for barn født etter 1.juli.

Jeg føder da litt før det uansett.

Men jeg hadde testet han om vi får valget.

Skrevet

Virker som dette er for barn født etter 1.juli.

Jeg føder da litt før det uansett.

Men jeg hadde testet han om vi får valget.

Vi har termin i slutten av april og fikk info og tilbud om dette når vi var på omvisning på føden.

Vi skal selvfølgelig ta i mot tilbudet!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...