Gå til innhold

baby og tilvenning av mat, noen tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

har en gutt på 4 mnd, begynte og gi grøt på kvelden for en uke siden. har bare vært smaksprøver, og har har grøsset, nå vil ha ikke ha. Hva gjør jeg da? Gir jeg opp og prøver noe annet? Er det noe som er bedre å begynne med en grøt?

Videoannonse
Annonse
Gjest Kira med en av hver
Skrevet

Vi startet med most avokado og banan. Dette smaker godt (og søtt!), og falt i smak hos min lille med en gang. Så det er eventuelt verdt et forsøk :)

Men husk at disse små må venne seg til både smak og konsistens, så det er ofte det går litt tid før de starter å like maten de får.

Skrevet

Frukt og grønnsaker er bedre å starte med enn grøt. Ikke bare for smaken sin del, men det er også lettere fordøyelig.

Om det ikke er spesielle grunner til det( f eks dårlig vekt, for mye mme), så stresser du ikke med å gi grøt nå. Prøv heller forskjellige frukt og grønnsaksmoser, i smaksporsjoner.

Om han ikke vil ha, så bare vær tålmodig, fast føde er helt nytt og de trenger tid på tilvenningen, noen lenger enn andre.

Gjest peacock
Skrevet

For oss var det slik at konsistensen ofte var viktigere enn smaken. Var grøten eller grøntsaksmosen for tykk ville han ikke ha. i begynnelsen var derfor all maten han fikk tynn som suppe. Er vel også fysisk betinget i forhold til hvordan de klarer å flytte maten rundt i munnen så vidt jeg har forstått? Uansett er det jo bare å prøve litt og litt, det sies jo at de små ofte skal smake nye ting opp mot 20 ganger før de liker det.

Skrevet

men er det slik at man bare skal innføre en smak av gangen. Hvis jeg da gir banan f.eks. Skal jeg da gi dette hver dag i over en uke? hehe, føler jeg spør utrolig teit, er vel bare litt redd for og ødelegge hans første møte med fast føde :P

HI

Gjest peacock
Skrevet

Ja, det anbefales å bruke mellom 2 og 4 dager på en ny smak for å se om de reagerer på noe... Og også så klart å starte med litt og øke etterhvert. Har du fått boken "mat for spedbarn" fra helsestasjonen? Hvis ikke kan du spørre etter den - den er kjempefin!

Skrevet

Vi prøvde først med moset banan og avocado (veldig moset). Jenta mi spiste litt av det, men var ikke så veldig begeistret. Men det er jo en vanlig "rett" å prøve ut som det første :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...