Anonym bruker Skrevet 21. mars 2012 #1 Skrevet 21. mars 2012 Hva kan vi som foreldre "kreve" Har nå ingen barn på sfo. Men til høsten begynner jenta. Hører at de på sfo ikke sier at de har tid til å telle barna, de skriver ikke ned hvem som kommer eller går. De har ofte send feil barn hjem. og ikke savnet barn som bare har gått hjem. Jeg er en mor som sjeldent klager. Men grur meg til om dette er realiteten. Kan jeg kreve å se innsjekking og telleliste?
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2012 #2 Skrevet 21. mars 2012 Hososs har de liste hvor de krysser av for barna som er der, men det er barna selv som krysser seg ut når de går hjem. De er ikke så mange voksne i forhold til barn som i barnehagen, men jeg har ikke opplevd at barn har blitt borte uten at de merker det. Noen ganger er det derimot barn som stikker av med vilje. Da kan det ta litt tid før de blir funnet. Områdene er ikke inngjerdet og barna har ganske stor frihet til å bevege seg rundt som de vil. De fleste barna blir hentet av foreldrene i første klasse. Da skal det godt gjøres å sende hjem galt barn. Datteren min går hjem selv, men det har heller aldri vært noe problem. Hun har kommet når hun skulle.
M79+♂08♥+♂12♥ Skrevet 21. mars 2012 #3 Skrevet 21. mars 2012 Hos oss (jobber på sfo) krysser vi barn inn og ut. Dette synes jeg dere bør kunne forlange!
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2012 #4 Skrevet 21. mars 2012 Jeg har to barn på skolen og her krysser de barna inn og ut. Har opplevd en gang av en unge gikk hjem uten å gi beskjed, men pappaen som var sykemeldt ringte jo til sfo og fortalte ungen var hjemme så det ble ingen "leteaksjon". De er færre voksne enn barn på sfo, men en viss kontroll kan vi likevel forlange at de har synes jeg. Her er de veldig flinke til å hente inn ekstra ressurser som ikke koster dem noe, de har f.eks folk i praksis fra nav. Det har fungert veldig greit, da blir det et par ekstra voksne som kan se etter og hjelpe ungene i tillegg til de faste. Her gjør de det sånn at en av de ansatte har ansvaret for "loggen" også rullerer de på hvem som har dette ansvaret. Den som har ansvaret for loggen har en fast plass hun/han sitter på så alle må innom der og krysse seg ut når de går eller blir hentet. Jeg er veldig fornøyd med sfo jeg, de er en herlig gjeng med ansatte som er engasjerte og oppriktig glad i jobben sin. De er kjempeflinke til å lage aktiviteter og morro for ungene både ute og inne.
moota m storebror&lillebror Skrevet 21. mars 2012 #5 Skrevet 21. mars 2012 Jeg tror de registrerer hvem som kommer og går. Utover det er jeg veldig misfornøyd med sfo og har sagt opp alt annet enn onsdagen når de har fri fra skolen og det blir for lenge og være hjemme alene for storesøster. De finner på en del ting som barna synes er gøy og lager mat som er spennende og godt for vanlige barn (mi er så kresen at det er enklere å ramse opp hva hun liker). Men er ikke imponert over de ansatte.
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2012 #6 Skrevet 21. mars 2012 Hos oss kan du ikke forvente en ting,.. Skikkelig dårlig. GLad jenta mi gikk i andre når hun begynte der. Stor skole da, men likevel.
Gjest Filifjonka Skrevet 21. mars 2012 #7 Skrevet 21. mars 2012 Ikke ha for høye forventninger. SFO er et sted å være med et minimum av voksetilsyn. Hos oss krysser de av barna når de kommer og krysser ut igjen når de blir hentet. Du kan ikke forvente samme tette oppfølging som i barnehagen, men det varierer jo mye fra sted til sted.
ny vestfold Skrevet 21. mars 2012 #8 Skrevet 21. mars 2012 Du kan fint forlange at de har inn/utkrysningslister..dette pga sikkerheten ved brann,må de vite hvor mange barn som er tilstede. slik har de det på begge sfo ene jenta mi har gått. det er flere barn pr voksen,ifht barnehaen. Det som er positivt ved sfo jenta mi går: er at de har jobber med ett prosjekt hele høsten,så har de visning føre jul,så har de ett prosjekt som de jobber med i vinter mnd,og viser frem i mnd skifte feb/mars. ungene er da innom ulike aktiviteer,og lærer en del ting som er knytet opp mot prosjekte. De har mnd plan,hvor de skriver daglig hva som skal jobbes med hver dag,og på baksiden er det generell info.de har en mappe tilknyttet hvert klassetrinn,som de skriver fravær el beskjeder i.de har ett farga kodesystem,så når barna er krysset inn av en voksen henger de opp en farget lapp på sitt navn,som viser at de er inne,en farget lapp om de er ute og leker,el er i gymsalen el på tur,lappen tar barna ned når de krysess ut av en voksen.
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2012 #9 Skrevet 21. mars 2012 På vår SFO er det 100 barn, og ikke så veldig mange voksne. Men de har likevel god kontroll på barna, og krysser både inn og ut. Kameratgjengen til min sønn blir sendt hjem når de skal, det har ikke vært noe tull der.
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2012 #10 Skrevet 21. mars 2012 Vi har SFO-gruppene klassevis og "overtar" ungene i klasserommet hvor de ropes opp. Når de går blir de krysset ut, bortsett fra i de tilfellene hvor foreldre henter barna uten å forsikre seg om at vi ser at de går. For det går nemlig an. Skolegården er ikke gjerda inne, og vi har (heldigvis) ikke folk nok til å overvåke et og et barn, så om de vil gå, er det nok i mange tilfeller mulig å gjøre det. Akkurat som på skolen. Heldigvis skjer det ikke ofte at barn stikker av, og når det skjer, så er det enten vi som oppdager det, eller foreldre eller foreldre til venner som ringer og sier at de har fått hjem et barn for mye. Vi teller og sjekker med jevne mellomrom, men vi kan ikke gå rundt og telle unger i et sett, så mange voksne er vi ikke. Jeg føler egentlig at altfor mange foreldre tror at SFO skal være et forlenget barnehagetilbud, men det er det ikke.
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2012 #11 Skrevet 21. mars 2012 Jeg har jobbet i sfo (10 år siden Og det var i en privat en Så en tråd her tidliger om det spm) Der var det kontroll, og svømming, baking, fotball, lekser, vi strikka og lærte de enkel handarbeid. Dette var jo lenge siden og i en annen kommune. Jeg jobber i barnehage, og vet Sfo/skole ikke er det samme Er vel derfor en del foreldre kvir seg, fordi de ikke er de samme trygge reglene og rammene. Men som mor, vil jeg forlange at Sfo har system og orden på hvem som er der, og hvilke beskjeder vi gir. (kjenner ei som jobber der, hun sier de legge lappene fra forledra i en haug. ingen oversiktelige lister, Kjenner også mange foreldre som ikke vil at barna skal gå på den Sfo.) Jenta mi er selvstendig og veldig flink. Og hun kan ikke gå hjem. (nesten 3 km) Men likevel ønker jeg at hun blir sett og hørt. Også med tanke på matallergien hun har. Hi Sfo virker bare skremmende.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå