Gå til innhold

Litt engstelig for UL og termin


eaglebeagle

Anbefalte innlegg

Jeg skal på ordinær UL neste uke, og er redd for å få det jeg mener er "feil" termin. Vi var på UL på Riksen ifm duotest uke 13, og fikk da en termin som stemmer med menstermin. Jeg har også sikker dato for siste mens, positiv eggløsningstest, og positiv graviditetstest. Grunnen til at jeg engster meg er fordi jeg har fått to barn med små hoder (31/32 cm v fødsel) og selv har lite hode til å være voksen. I første svangerskap målte de også lårbenet, og han kom på termindatoen. Nå sist hang de seg opp i at hodet var lite, og flyttet terminen min 10 dager. Vi ble også målt gjennom gjennom hele svangerskapet pga dette hodet, selv om jeg forsøkte å si at det var normalt for oss (også pappa har lite hode). Jeg fødte da også på min menstermin, og ti dager før terminen satt på UL uke 18. Dette var en styrtfødsel, og jeg rakk bare inn på sykehuset før jeg fødte stående i gangen. Denne gangen jeg 40 ved fødsel, og redd for dette de kaller "nummer 3 er en luring", og at jeg evnt skulle gå på overtid. Om de setter "feil" termin på meg pga hodet, kan jeg jo risikere å gå opptil 3-4 uker over. Jeg er også redd for at jeg evnt ikke skal bli trodd på at en fødsel er i gang, når jeg evnt føler det er på gang et par uker før termin og ender opp med å føde hjemme med styrtfødsel igjen. Er det noen som har erfaring med dette- kan man ta det opp med jordmor før UL, og vil de i såfall hensynta dette? Vil UL fra duotesten "telle" - den jeg mener er riktig og som også stemmer med mensterminen, eller vil den evnt bli overstyrt på ordinær UL pga lite hode?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ingen erfaring med dette, men vil bare si at jeg har litt samme bekymring som deg. Jeg er også redd for å bli flyttet for langt tilbake, selv om det ikke er noen spesifikk grunn til at det skulle skje. Jeg har vært på tidlig UL og terminen jeg fikk da stemte på dagen (har også brukt eggløsningstester, temping, og fikk positiv graviditetstest før forventet mens). Så jeg håper jo det stemmer på den ordinære også. Jeg er redd for å bli flyttet tilbake, og så gå lenge over den nye terminen igjen, risikoen øker jo på overtid.

 

Jeg har altså ingen erfaring eller spesielle råd, men jeg ville absolutt tatt dette opp på den ordinære UL'en. De kan jo velge å ikke høre på deg, det er de som har siste ord, men du må hvertfall si ifra om denne bekymringen din. Du kan også vise til den tidlige UL'en, men de kan jo velge å overse den også om de vil, tror jeg, uten å vite det helt sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er redd de følger sin "mal" og at det er litt prestige også i bildet. Slik følte jeg det sist da jeg ikke følte jeg ble hørt om at vi genetisk har små hoder i min familie. Det var til slutt en overlege som sa at nok er nok, du har blitt målt mer enn nødvendig. Det var utrolig deilig. Jeg vet jo av erfaring at mine barn er små, og at jo lenger ut i svangerskapet de måles, jo mer avviker de fra "standarden" når det gjelder hodeomkrets. Begge to har kommet på dagen på mensterminen, men altså før UL-terminen. Siden jeg også har hatt to ekstremt raske fødsler, vil jeg gjerne at terminen skal være så riktig som mulig. Jeg får føle meg litt frem, og se om det er rom for "dialog" hvis ul-terminen avviker mye fra mensterminen. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei eaglebeagle. Var på ultralyd her om dagen og fikk da beskjed om at siden jeg var 40 så vil jeg ikke få gå over tiden, fødselen settes igang på termin. Dette er nye retningslinjer.

Kanskje dette beroliger deg noe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...