Gå til innhold

Er tannlege og fy fabian for noen råtne tenner barna deres har:((


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

åhhh du provoserer. Jeg er 25, aldri hull. Bank i bordet - tror faktisk jeg har et hull nå, men ikke sikker :P Mannen derimot fikk tenner opp uten emalje. Han hyl grein hver gang de pusset han - og derfor mange mange hull.

 

Vi har fokus på å pusse to ganger om dagen, men det er ikke alltid like lett med en 1 åring som får tenner og vondt i munnen. Krysser fingra for at hun har mine tenner og ikke mannen sine ;)

 

Om du har noen gode tips til hvordan gjøre tannpuss lett, så tar jeg det gjerne i mor! Vi pusser opp ned, hun pusser meg og jeg pusser hun, pusser foran barnetv, synger puss puss så får du en suss, belønning... hmmm ja, men det er ikke lett. Evig vare fantasien <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor det ikke er bra og miste tenner som 4 åring, mot 8 åring? Jeg tror rett og slett det blir for lang tid for tennene og bli brukt. Og at de kanskej ikke er helt klar for og komme ut så tidlig, de blir tvunget fra, pga at dårlige melketenner må felles. VI har jo alle tenner "Klar" inne i munnen ved fødsel, både melketenner og de "evigvarende";- men ikke i sin fulle og hele form. SOm med alt annet vil jeg tro at ei "Nytann" osm har fått vokst beskyttet under tannkjøtt i 4 år ekstra, vil ha litt mer motstand enn om den "Må ut" tidligere?

 

Og jeg har ikke noe "fakta" om at tannfelling skjer tidligere.Ikke annet enn at de på min alder (gammelkjerringer på mellom 35 og 40) er enige om at da vi begynte på skolen, det året vi fylte 7, var det få som hadde begynt tannfelling. Og ingen hadde mistet flere enn et par tre stykker......

 

Nå ser vi på hverandres barn og andre barn at man starter i barnehagen. Allerede som 4 åringer ser vi at de har mistet tenner, og titt og stadig henges det opp under "dagens begivenhet" at xxx eller yyy mista endelig løstanna si. Det var hans 3./4. eller første, Alt etter som. Og vi vet jo alderen på barna (ikke så stor barnehage), og jeg synes de blir yngre og yngre..Og selv om ingen har tenkt på det, så er alle enige om at det faktisk ER sant...Jeg synes faktisk dette burde forskes på. Jeg synes det er rart at det er blitt sånn...Og etter prat med mamma og bestemor og svigers,- ingen kunne huske at tannfelling var vanlig før skolestart..Det var liksom det året de begynte på skolen, så begynte de....SElvsagt med noen få unntak..

 

Så HI; du som er tannlege..Kan du ikke se litt på dette,- og evt finne ut om det HAR noe innvirkning på senere tannkvalitet og evt åRSAK ti ltidligere tannfelling??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Miryks

Å, jeg kan ikke huske at noen har sett pÅ datteren vÅr sine tenner siden i fjor? Da var de sÅ rene og pene, atte. Var ikke noe Å si pÅ tannstellet der, og hun fÅr bÅde brus og godterier.

 

Hun bruker tanntrÅd selv, nekter Å legge seg (eller gÅ inn pÅ rommet nÅr det er leggetid) uten Å pusse tenner, og om hun sovner pÅ sofaen og vi legger henne i sengen, vÅkner hun etter en halvtime og vil pusse tennene.

 

Eneste tann"problemet" hun har, er ei fortann som fikk seg et slag og som nÅ er mørkere enn de andre.

 

Det er greit at dere tannleger er forferdet over barnas tannhelse, men la irritasjonen for all del ikke gÅ ut over barna under undersøkelsen. Ikke rart barn fÅr tannlegeskrekk, nÅr deres første møter med tannleger ender opp med kjefting for at de har hull og mÅ lære seg Å bruke tanntrÅd.

Det skal dere ta opp med foreldrene.

 

 

Som du sikkert la merke til, sÅ dro jeg nÅ alle tannleger under en kam, akkurat slik du dro alle foreldre under en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart man kan ha fyllinger i melketenner. Jeg har fortsatt tre melketenner jeg (den fjerde måtte trekkes), og har fyllinger i alle tre. De tåler ikke spesielt mye i forhold til "voksen"tennene mine.. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i en del av det du skriver ( men du burde kanskje visst at her inne blir man angrepet om man kommer med den slags utsagn så alt må pakkes godt inn om man ytre slike meninger :-)) .

Barnas tannhelse er nå totalt sett mye bedre enn den var før - for de som vet å passe på barnas tenner. Men for de som ikke tar dette så nøye, er det nok verre enn før pga økt tilgang på mat og drikke som skader tennene. Jeg har også jobbet på tannlegekontor og sett mye ille. Jeg er helt enig i at det grenser til / er omsorgssvikt når man må legge barn i narkose for å trekke tennene deres før de når skolealder.

Mine barn har ikke hatt hull og spiser heller ikke noe særlig godteri. Vi pusser fortsatt tennene på eldstemann som er 8 år. Men det er fint om du kan svare på innlegget over her ang tannstein. Mini her på 3,5 år har en del skjemmende belegg på fortennene nede. Jeg er litt usikker på hvorfor og hva man skal gjøre med det? Det er ikke bare bare å fjerne tannstein på en liten bestemt kar.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...