Babykilo Skrevet 21. mars 2012 #1 Skrevet 21. mars 2012 Usikker på om jeg kan kalle meg søster ennå, må nok være en novise. Anyhow; jeg bor i skuggenes dal, Dvs, mye av Hagen er stort sett skygge fra midt på dagen og utover. Der har forrige hageeier tydeligvis hatt noen fine bedd en gang, men ga faen og planta jukserabarbra overalt. Altså støgge, grønne blader som kvelende legger seg over alt, og bare en stakket stund har noen rosa spjåte-blomster. Jeg har hakket dem opp med vold! Nå lurer jeg bare på hva som skal få bo i beddene. Det må ikke elske sol altfor mye, fins det slike stauder? Dere ga meg gode mosetips i fjor høst, og mosen ble også hakket av med vold! Nå spirer grønne ungspirer der. Takk, gartnerinner!
Himmel og hav Skrevet 21. mars 2012 #2 Skrevet 21. mars 2012 Jeg har et skyggebed, dvs det får litt ettermiddagssol, der har jeg rhododendron, bladlilje, murtorskemunn og småhjerter. De trives som bare det alle sammen
Gjest sug lut Skrevet 21. mars 2012 #3 Skrevet 21. mars 2012 Vel, det står og faller på om du får sol der i det hele tatt. Jeg har sol kun fra soloppgang til nøyaktig tolv, dvs rett østvendt balkong. Det som vokser her vil også kunne vokse i en litt skjermet, ettermiddagsskygget hage. Her vokser i praksis alt, fordi det blir nok soltimer likevel - fordi sola står opp så supertidlig, tross alt, at det holder. (Jeg spurte en gartner og han trodde ikke på meg, men det er altså tilfelle - jeg har full-sol-planter og de får bare halv-sol.) Her vokser da både dagliljer, campanula persiciflora (høye, vakre, digre, åpne blåklokker), geranium (storkenebb) Rozanne, av stauder, og ellers erteblomster, tagetes, pelargonier og pyntekosmos av ettårige. Er det helt skygge kan du gå for sånt som gravmyrt, tror jeg, og hosta og det som Himmel og Hav nevner.
Babykilo Skrevet 21. mars 2012 Forfatter #4 Skrevet 21. mars 2012 Spennende, da er det håp. Gleder meg til å ta fatt!
Gjest amandine Skrevet 21. mars 2012 #5 Skrevet 21. mars 2012 På skyggesiden hos meg, der det aldri er direktesol, trives både storkenebb og nellik,og innerst i kroken står en svær bregne og en hosta. Ikke spes glad i sistnevnte, men den står nå der..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå