Anonym bruker Skrevet 21. mars 2012 #1 Skrevet 21. mars 2012 Når barn får gaver, i hvor stor grad eier de disse tingene selv? Datteren min fikk for eksempel sykkel til 5 årsdagen. Den er nå litt liten, men fin for lillesøster. Er deten selvfølge at lillesøster skal arve syklen eller bør storesøster få selge den. Hun kan sikkert få 200,- for den. Bør jeg eventuelt kjøpe den av henne for å gi til lillesøster?
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2012 #2 Skrevet 21. mars 2012 Når barn får gaver, i hvor stor grad eier de disse tingene selv? Datteren min fikk for eksempel sykkel til 5 årsdagen. Den er nå litt liten, men fin for lillesøster. Er deten selvfølge at lillesøster skal arve syklen eller bør storesøster få selge den. Hun kan sikkert få 200,- for den. Bør jeg eventuelt kjøpe den av henne for å gi til lillesøster? Synes slikt blir litt søkt. Du kjøper for eksempel klær til storesøster, utstyr osv, ingen unger som selger sine brukte klær til småsøskenene vel? Det samme bør gjelde gaver fra andre synes jeg.
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2012 #3 Skrevet 21. mars 2012 Datteren min har lyst til å selge ting hun har vokst fra for å få egne penger. Det er vel ikke så rart? Nevøen min har for eksempel bestandig solgt sitt brukte alpinutstyr tidlig på høsten og så fått mellomlegget til nytt i gave fra besteforeldrene. Lillebror kunne godt ha arvet utstyret eller han kunne brukt samme utstyr mer enn et år. Det hadde blitt billigere for foreldrene.
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2012 #4 Skrevet 21. mars 2012 Det vil si at pengegaver ikke kan røres, jrf annet innlegg, men at ting kan gis bort til andre?
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2012 #5 Skrevet 21. mars 2012 For meg er det en selvfølge at barna arver fra hverandre, i hvert fall når de er små. Anderledes hvis de hadde kjøpt det selv osv. Jeg lar fremdeles mine søsken "arve" ting, og det samme får jeg hos dem. Er kun veldig dyre ting som blir solgt. For oss er dette mer økonomisk.
Mandalas Skrevet 21. mars 2012 #6 Skrevet 21. mars 2012 Etterhvert som de er eldre kan de få oppleve gleden av å selge og tjene penger. Men jeg syns det er unødvendig å lære dem allerede fra barnsben at man kan tjene penger på alt. Da hadde det blitt veldig "min, min, min" her! Og hvis jeg selger sykkelen til sønnen, så tar jeg faktisk pengene. Ofte må jeg jo da samtidig kjøpe nytt utstyr, ny sykkel feks, så hvis han skal ha pengene må han bruke det på sykkel også..
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2012 #7 Skrevet 21. mars 2012 Jeg mener at barn som ikke lærer å gi sine brukte ting til småsøsken og ikke opplever giverglede har stor risiko for å vokse opp og bli egoistiske og selvopptatte. Og en annen ting: la oss si, barnet har fått sykkel. Så selger han/hun den og bruker penger på tull, godis osv. Og foreldrene kjøper ny sykkel til både dette barnet og småsøsken. Intensjon med gaven var at barnet skulle ha noe å sykle med, ikke at barnet skulle bruke penger til masse tull, i så fall hadde man gitt penger. Så jeg synes det er rimelig at småsøsken overtar den gamle sykkelen og barnet selv får ny av foreldrene. forresten, i vår familie har det aldri vært spørsmål om å ikke dele. Verken fra storebror til lillesøster eller andre veien. De er veldig samstemte og gjestfrie unger
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2012 #8 Skrevet 21. mars 2012 Dette tror jeg er et av de rareste innleggene jeg har lest her inne. Kjøpe noe fra den ene ungen (som da sannsynligvis får noe nytt) for å gi til den andre...? Skjønner ikke at man kan komme på noe sånt engang, jeg...
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2012 #9 Skrevet 21. mars 2012 Her er det jeg som har betalt sykkelen til eldste, så at han skal selge den for å tjene lommepenger istedenfor å la lillebror arve har aldri vært noe tema i det hele tatt. Her arver barna hverandre med den største selvfølge, og skal noe selges ville pengene blitt brukt til å kjøpe nytt/større utstyr og ihvertfall ikke blitt "sløsepenger" til barnet.
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2012 #10 Skrevet 21. mars 2012 Hvor gamle tenker dere at de må være før de selv får full eindomsrett til ting de får i gaver? 7? 12? 15? 18?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå