Gå til innhold

Barns dåpspenger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barn får ofte penger til dåpen. Hvis disse pengene ikke kommer med noen klausul fra giveren, hvordan synes dere foreldrene kan disponere pengene da? Kan de brukes til mat, husleie ol, kan de brukes til større ting som bilstol, tripptrappstol, sykkel ol som foreldrene ellers måtte kjøpt for egne penger, kan de brukes på ferier eller er de en selvfølge at pengene overleveres barnet urørt når det blir 18

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns de utelukkende skal brukes eller spares til barnet. Her tok jeg noen av de og kjøpte noen smykker, da hun fikk lite av dette til dåpen, og ikke hadde noen fra før. Resten ble satt på sparekonto.

å bruke de til daglig forbruk, selv om dette også gagner barnet, syns jeg ikke noe om. Penger til å få hverdagen til å gå rundt bør man skaffe på annet hvis.

Skrevet

Med mindre det har vært spesifisert at dette kan brukes på ting til barna har vi satt det rett inn på konto. Det er barnets penger, ikke deres. Har man ekstremt dårlig råd, så synes jeg man til nød kan bruke pengene på bilsete, vogn, etc, men for meg hadde det virkelig vært aller siste utvei å ta pengene til ungene.

Skrevet

Selvfølgelig kan slike penger brukes til mat når man ikke har penger til det selv! Tror nok at det ikke er noen problemstilling i de fattige landene, her til lands er vi bare bortskjemt og ungene får flere hundre tusen i fanget når de fyller 18, noe mange drikker/fester/tuller bort. Hvor sunt er det?

Skrevet

Selvfølgelig skal en ikke bruke dåpspenger til å kjøpe mat for!! Ærlig talt!

Til kjøp av bilstol og div synes jeg det er helt greit.

Skrevet

Så hvis du plutselig har akutt pengemangel så går du på dynga og leter etter mat til barnet der, istedet for å bruke litt av dåpspengene? Javel...

Skrevet

Hva om man allerede har kjøpt bilstol ol da? Da har man jo allerede betalt for de tingene.

Gjest tilda med to små <3
Skrevet

De setter man enten inn på konto eller bruker på større ting som f.eks tripptrapp-stol (som kan brukes i årevis) eller lignende ting.

De pengene er faktisk barnets penger, og ikke noe foreldrene kan disponere som de ønsker, uansett hvor mye det måtte knipe med penger til mat. Er man pengelens går man til sosialkontoret, ikke til ungenes bankkonto.

Skrevet

En får da klare å få livet til å gå rundt selv uten dåpspenger. Akutt pengemangel? Det er det en har en bufferkonto til.

Hver sin økonomi sier jeg bare. Klarer en ikke styre økonomien sin på en normal måte, så bør en heller ikke få barn før en har kontrollen på akkurat det!

Og da viss en ikke hadde fått dåpspenger da #6, skulle en gå på dynga da?

Skrevet

Vi har satt dåpspenger inn på barnets konto, hvor andre pengegaver også havner. Denne kontoen vil barnet vite om og ha et ansvarsforhold til.

I tillegg har vi en konto hvor vi sparer til han, 200 kroner i måneden. Denne kontoen får han kjennskap til hvis han "skikker seg".. førerkort, innskudd på hus og diverse andre ting ser vi for oss. Barnetrygda brukes til nødvendigheter enn så lenge, hadde ingenting da jeg ble gravid.

Så lenge pengene er en gave til barnet synes jeg ikke foreldrene skal bruke av de.

Skrevet

En får da klare å få livet til å gå rundt selv uten dåpspenger. Akutt pengemangel? Det er det en har en bufferkonto til.

Hver sin økonomi sier jeg bare. Klarer en ikke styre økonomien sin på en normal måte, så bør en heller ikke få barn før en har kontrollen på akkurat det!

Men altså for faen da, si at du er samboer med barnefar og han eier alle tingene i huset siden dere valgte at du ikke jobber mens barna er små. Så dumper han deg til fordel for den horete sekretæren sin. Og da sitter mor igjen med 6 måneders saksbehandlingstid hos NAV, vrang far og null møbler/innbo, og må ut på arbeidsmarkedet igjen, noe som tar tid.

Eller man plutselig blir permittert fordi bedriften er konkurs, ergo null penger i måneden. Det er for svarte ikke noe man kan ta høyde for noen gang! Etter din teori så burde ikke noen ha barn, siden slike ting kan skje hvem som helst! Og de stakkars pengelause som blir uplanlagt gravid må selvfølgelig tvinges til å ta abort.

Skrevet

De setter man enten inn på konto eller bruker på større ting som f.eks tripptrapp-stol (som kan brukes i årevis) eller lignende ting.

De pengene er faktisk barnets penger, og ikke noe foreldrene kan disponere som de ønsker, uansett hvor mye det måtte knipe med penger til mat. Er man pengelens går man til sosialkontoret, ikke til ungenes bankkonto.

Unnskyld, men er du så uopplyst? Så lenge du har sparepenger på konto, om de tilhører barnet eller deg er likegyldig, så får du null og niks fra sosialkontoret. Du får beskjed om å tømme sparekontoen først.

Skrevet

Men altså for faen da, si at du er samboer med barnefar og han eier alle tingene i huset siden dere valgte at du ikke jobber mens barna er små. Så dumper han deg til fordel for den horete sekretæren sin. Og da sitter mor igjen med 6 måneders saksbehandlingstid hos NAV, vrang far og null møbler/innbo, og må ut på arbeidsmarkedet igjen, noe som tar tid.

Eller man plutselig blir permittert fordi bedriften er konkurs, ergo null penger i måneden. Det er for svarte ikke noe man kan ta høyde for noen gang! Etter din teori så burde ikke noen ha barn, siden slike ting kan skje hvem som helst! Og de stakkars pengelause som blir uplanlagt gravid må selvfølgelig tvinges til å ta abort.

Men ikke noe av dette er ting man skal bruke barnets penger på, og ingen av situasjonene du skisserer gir noen grunn til å ta barnets penger. Er man i en situasjon der man ikke har penger til mat og tak over hodet da går man til sosialkontoret. Er det krise finnes det faktisk hjelp og få.

Skrevet

Men ikke noe av dette er ting man skal bruke barnets penger på, og ingen av situasjonene du skisserer gir noen grunn til å ta barnets penger. Er man i en situasjon der man ikke har penger til mat og tak over hodet da går man til sosialkontoret. Er det krise finnes det faktisk hjelp og få.

Svart på hvitt med store bokstaver: MAN FåR INGENTING AV SOSIALKONTORET Så LENGE MAN HAR SPAREPENGER På KONTOEN, BIL ELLER ANDRE TING AV VERDI!!!!!!

Skrevet

Bufferkonto? Og om man på død og liv vil være avhengig av en mann for og greie og forsørge seg selv, så skjønner jeg at mannen forlater en for en horete sekretær, hun jobber og greier seg selv økonomisk iallefall...

Om man "er enig" om at mor skal være hjemme og bli avhengig av mannen for sitt daglige brød, er hun dummer enn et om hun ikke på en eller annen måte forsikrer seg om at hun sitter igjen med noe mannen plutselig bare stikker...

Om man mister jobben, så har man faktisk rett på noe som heter arbeidsledighetstrygd/dagpenger,- som kommer ganske fort....SOm selvstendig næringsdrivende, så har man også forsikringer som dekker opp om det plutselig tar slutt...

Nei, barnas penger, er barnas penger. I familier med knapp råd, synes jeg det er greit og bruke disse til sykkel, ski, tannregulering eller annet som kun blir en gode til barnet,- men man bør prøve i det lengste og unngå det. Til mat, husleie og strøm så bør man greie seg selv. Det er kostnader man bør greie og ta etter som voksen....

Skrevet

Hvorfor i all verden sporer diskusjonen av som den har gjort de siste innleggene...? Står man plutselig i en situasjon hvor man ikke eier nåla i veggen sånn over natta, så er jo det en krisesituasjon for familien og da må man handle deretter.

Nå tror jeg ikke akkurat det var det HI var ute etter, men kun hva folk i helt vanlige tilfeller synes man kan bruke dåpspengene på. Så hvorfor det er nødvendig å trekke inn det å finne mat på dynga er litt ubegripelig for meg, ettersom det vel neppe var det HI ville ha svar på..?

Selv synes jeg at pengene skal få stå på kontoen til ungene, med mindre det er spesifisert at de kan brukes på annet vis. Penger til å kjøpe utstyr til barnet bør foreldrene kunne dekke selv.

Skrevet

Bufferkonto? Og om man på død og liv vil være avhengig av en mann for og greie og forsørge seg selv, så skjønner jeg at mannen forlater en for en horete sekretær, hun jobber og greier seg selv økonomisk iallefall...

Om man "er enig" om at mor skal være hjemme og bli avhengig av mannen for sitt daglige brød, er hun dummer enn et om hun ikke på en eller annen måte forsikrer seg om at hun sitter igjen med noe mannen plutselig bare stikker...

Om man mister jobben, så har man faktisk rett på noe som heter arbeidsledighetstrygd/dagpenger,- som kommer ganske fort....SOm selvstendig næringsdrivende, så har man også forsikringer som dekker opp om det plutselig tar slutt...

Nei, barnas penger, er barnas penger. I familier med knapp råd, synes jeg det er greit og bruke disse til sykkel, ski, tannregulering eller annet som kun blir en gode til barnet,- men man bør prøve i det lengste og unngå det. Til mat, husleie og strøm så bør man greie seg selv. Det er kostnader man bør greie og ta etter som voksen....

Altså, de fleste par avtaler at mor skal være hjemme med barna mens far skal jobbe. Da må han forholde seg til det. å si at du forstår utroskap mot sin kone og sine barns mor, beviser bare hvor lav moral du har. Antagligvis er du sånn homewrecker selv. Man skal ikke elske dama fordi hun er rik eller innehar en bestemt stilling, men fordi man elsker henne. Og da er man ikke utro. At saksbehandlingstid hos NAV på arbeidsledighetstrygd kan være lang på grunn av kø og rot vet vel de fleste.

Og hvis man er alenemor med lav inntekt, hvor i all verden skal man kunne spare både til barna og til en bufferkonto? Tror du at alenemødre i snitt er styrtrike?

Skrevet

Guttenes dåpspenger, og andre gaver de får opp gjennom årene, settes inn på deres konto.

Vi bruker ikke av de pengene til "daglige" utgifter, men hvis de skal ha seg større ting som f.eks ski, sykkel etc kan vi bruke av de pengene. Nå har vi to tette gutter, så mye utstyr må vi kjøpe inn på likt til de. Og det er jo bra, for ellers måtte vi passet på at vi ikke tok av storebrors sparekonto for å kjøpe ting til ham, som lillebror fikk arve etterpå (og derfor aldri måtte betales for).

Hvis vi hadde hatt en krise eller tre økonomisk ville jeg nok vurdert å bruke av deres penger for å få det til å gå rundt, men det er aller siste utvei.

Barnetrygden går forøvrig til den daglige husholdningen her.

Skrevet

Skrevet

Jeg må også få legge til at ting som de har betalt for selv, får de selvsagt også pengene igjen for hvis det blir solgt videre på finn etc.

Skrevet

Det sporer alltid av.. Sånn er det i en hver diskusjon. :P

Jeg står for det jeg mener om at barnets dåpspenger ikke skal gå til mat osv.

#11: Hvilken uforutsett situasjon en har kommet opp i er selvfølgelig ikke noe en kan vite på forhånd. Såpass opplyste må da folk være at den diskusjonen gidder jeg ikke fortsette på.

Ser heller ikke hvordan du får vridd det til at med min terori så kan ingen ha barn... Den diskusjonen får du fortsette i eget hode.

Skrevet

#18: Viss du er alenemor med lav inntekt bør du få deg en bedre jobb!!

J.... mange som mener at det er greit å bruke barnas penger til vanlig forbruk. Feiler det dere noe? Viss dere ikke har fått inn penger som er til barna, hva gjør dere da da? Off.. ærlig talt.

Mange smarte folk..

Skrevet

#18: Viss du er alenemor med lav inntekt bør du få deg en bedre jobb!!

J.... mange som mener at det er greit å bruke barnas penger til vanlig forbruk. Feiler det dere noe? Viss dere ikke har fått inn penger som er til barna, hva gjør dere da da? Off.. ærlig talt.

Mange smarte folk..

Altså, de fleste tar av sin egen lønn på barnas sparekonto. Så det er da ikke urimelig at man låner penger man selv har tjent til å kjøpe mat for? Når man i utgangspunktet eide disse pengene selv?

Blir helt annerledes med dåpsgaver osv, men nå snakker jeg om vanlig sparekonto i foreldres navn der foreldre legger av f eks barnetrygd til barnet.

Skrevet

Det er jo dåpsgaver det i utganspunktet er snakk om her. At en bruker av penger en selv har spart til barnet er noe HELT annet. Mener i alle fall jeg...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...