Gå til innhold

Dere i skatteklasse 2..

("ᴥ")trollmor.og.♪♫♫trollunge

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

jeg lurer på hvor mye dere betaler i skatt?

Jeg er alenemor med en inntekt rundt 400 000kr og betalte i fjor 36% skatt (med vilje) slik at jeg visste at jeg gikk i pluss med god margin. Nå viser det seg at jeg får igjen 28 000 kr og synes dette er lite i forhold til skattetrekket jeg har hatt.

Lurer derfor på hvor mye prosent dere betaler i skatt i året? På skattekortet mitt i fjor sto det at jeg skulle trekkes 18 % men hadde jeg gjort det hadde jeg jo fått restskatt?

Har f.ø. lån på 180 000 kr..

Håper noen orker å svare meg på dette:-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skatter ca 25% (lønn på litt over 500'), men jeg har nesten 2,5 mill i lån, så får en god del fradrag pga rentene. Har to barn, så får fullt foreldrefradrag.

Skatteprosenten din gjenspeiler jo hva du har i lån og andre utgifter også. Er de lave, så kan det godt hende det stemmer at du ikke skal ha igjen mer enn det, men det er vanskelig å si noe om uten å vite hvaor mye du skal ha i fradrag, hvor mange barn du har, osv.

Men har du sjekket at det som står på ligningen stemmer med lønns- og trekkoppgaver + årsoppgaver du har fått av kommune +++, så er det jo sikkert riktig.

Skrevet

Ifht skattekortet på 18% - er du sikker på at opplysningene som lå til grunn for skattekortet var riktige?

Skrevet

Det er boliglånene som senker skatten til folk i Norge... Skatteklasse 2 utgjør maximalt 10-15.000 i skatt, altså ingenting. Det er litt misforstått hvor fantastisk skatteklasse 2 faktisk er. Ut fra det du skriver betaler du 32% noe som er ganske normalt - husk du har høy inntekt. Men pass på å få med alle fradrag, reisefrafrag og foreldrefradrag er det første som slår meg. Kanskje du kan senke skatten din noe. Har du mulighet til å kjøpe bolig? Jeg har gjort det nå, og ved bare å ha eid i 6 måneder har jeg og mannen spart 30.000 i skatt pga null formue og rentefradrag. Utgiftene våre er tilnærmet like.

Skrevet

Ja, jeg ringte til skattekontoret når jeg fikk skattekortet så det stemmer at det skulle være så lavt. har ingen støtte utenom barnetrygd samt barnetilsyn i og med at jeg ikke har noe farsbidrag. derfor skulle dette stemme ifølge dem.

Jeg er jo ikke misfornøyd med det jeg har fått tilbake men jeg lurte i og med at differansen mellom skattekort og trekkprosent var såpass høy;-)

Men skal ta meg en tur å snakke med de for sikkerhets skyld!

Skrevet

Det er boliglånene som senker skatten til folk i Norge... Skatteklasse 2 utgjør maximalt 10-15.000 i skatt, altså ingenting. Det er litt misforstått hvor fantastisk skatteklasse 2 faktisk er. Ut fra det du skriver betaler du 32% noe som er ganske normalt - husk du har høy inntekt. Men pass på å få med alle fradrag, reisefrafrag og foreldrefradrag er det første som slår meg. Kanskje du kan senke skatten din noe. Har du mulighet til å kjøpe bolig? Jeg har gjort det nå, og ved bare å ha eid i 6 måneder har jeg og mannen spart 30.000 i skatt pga null formue og rentefradrag. Utgiftene våre er tilnærmet like.

jeg kunne så absolutt ha kjøpt en bolig, men i og med odelsrett skal jeg ta over eiendommer om noen år. derfor så har det ingen hensikt å skaffe seg nok et hus å passe på i og med at jeg allerede har mye ansvar for husene på eiendommen

Skrevet

Åja, det skjønner jeg jo! Men all den tid du inne har lån vil nok dessverre skatten din oppleves høy. Spesielt om du sammenligner prosent med folk med både lån og lavere inntekt.

Når det gjelder prosenten på skattekorter betyr ikke den stort altså, det er en grunn for at så mange får baksmell hvert eneste år... :/ Skatteetaten har ikke noe ansvar for å betegne prosenten din faktisk, det må man følge med på selv..

Skrevet

Jeg er i skatteklasse 2 og betaler,i følge skattekortet,36% i skatt.

Men jeg er varig ufør da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...