Gå til innhold

Vanskelig valger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg håper dere kloke sjeler kan hjelpe meg i å ta et riktig valg.

Vi er invitert i dobbelkonfirmasjon (de er ikke søsken, men søskenbarn), vi har relativt lite kontakt med begge familiene, selv om vi ikke bor så langt fra hverandre. Begge er mine tantebarn.

Saken er den at faren til ene konfirmanten forgrep seg på meg da jeg var tenåring (han er dømt for forholdene og det er godt kjent innad i familien). Jeg er i utgangspunktet lite interessert i å sitte en hel dag å feire akkurat den familien, samtidig som jeg synes det er noe respektløst av den andre familien å skape et slikt dilemma for meg. Samtidig så er det konfirmantene som skal feires og det er deres dag, men jeg vet det er han som kommer til å styre "showet" for begge konfirmantene. I tillegg så har jeg egentlig ikke noe forhold til de konfirmantene der.

Har dere noen innspill til hva jeg kan gjøre i denne saken?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hm, det må du vel egentlig kjenne etter selv.

Jg tror at ingen vil klandre deg hvis du ikke kommer, men jeg ville sendte en hilsen til den enkelte koknfirmant likevel, ettersom de ikke kan noe for hva faren/onkelen har gjort.

Skrevet

Send gave til konfirmantene og bli hjemme. Ingen skal måtte tvinges til å tilbringe dagen med en overgriper og jeg synes det er hårreisende at vedkommende i det hele tatt er invitert, slik at det er DU som står der med et tungt valg. Hensynsløst, eller i beste fall tanketomt av slekta.

Skrevet

Hadde sendt en liten oppmerksomhet til konfirmantene og blitt hjemme.

Gjest Hemmeliganonym
Skrevet (endret)

Gitt konfirmantene en gave hver, men latt vær å komme

Endret av Hemmeliganonym
Skrevet

Jeg ville sendt en gave og hilsen til begge konfirmantene og blitt hjemme. Hvis du ikke har så mye kontakt med konfirmantene selv i det daglige vil de nok ikke savne deg. Og resten av slekta vil ha full forståelse for at du blir hjemme siden saken er kjent.

Skrevet

Jeg hadde aldri villet være i nærheten av noen som forgrep seg på meg, så enkelt er det. De som ikke forstår det, kan jo bare ha det så godt.

Send konfirmantene en hilsen og oppmerksomhet, og bli hjemme med god samvittighet.

Skrevet

send gave til konfirmantene og bli hjemme!

Den situasjonen er utrolig ekkel og for dine vegne bør du ikke utsette deg for noe ukomfortabelt som denne ..

Jeg stod ansikt til ansikt mot han som utsatte meg for dette, og jeg slet flere dager etter..

lykke til!

Skrevet

Dette synes jeg ikke du skal bruke energi på å tenke på i det hele tatt, det er virkelig helt greit at du ikke går i den konfirmasjonen.

Kjøp en gave og et fint kort til hver av konfirmantene og bli hjemme med god samvittighet.

Om det er pappaen til den ene konfirmanten som forgrep seg på deg skjønner jo folk at han blir nødt til å være der, men alle vil forstå at du ikke ønsker å være der sammen med han.

Skrevet

Takk for mange svar. Det lettet litt nå, vet at det kommer til å bli litt surmuling om vi ikke kommer, men det er det minste jeg bryr meg om.

Jeg trengte vel egentlig bare få bekreftet at det er greit å takke nei til invitasjonen, så får de som blir fornærmet bare bli det (og det er garantert ikke konfirmantene).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...