Anonym bruker Skrevet 20. mars 2012 #1 Skrevet 20. mars 2012 Hva tenker vi egentlig på når vi sier at "vi har så lite penger" ? Jeg har nettopp sett en episode av Unge Mødre, hvor en av de unge mødrene forteller om hvor tøft det er økonomisk å være unge mor, og nesten ikke ha noen penger. Dette sier hun mens hun er på handlerunde, og handler brus, chips, sjokolade etc. Jeg tenker da; Hva mener du med at du har lite penger? At du ikke har nok penger til å kjøpe deg sjokolade, brus og chips og kanskje må forsake dette innimellom? Det er nesten det verste jeg ser, folk som klager på at de blakke og ikke har penger, og må gå på lånings og bommeren mot slutten av måneden, men man VET at vedkommende har spist lunsj ute hver dag de første fjorten dagene av måneden, kjøper seg chips og brus og godis hver gang de handler, har kjøpt seg masser av klær og sko, og ha både iphone og ipad. Det vil jeg tørre å kalle dårlig prioritering. Hva synes dere? Har man dårlig råd, når man har råd til en fire-pack pepsi max, en dvd-film og liten haug med godis hver gang man handler?
Skylander Skrevet 20. mars 2012 #2 Skrevet 20. mars 2012 Det er som du sier, det handler om prioriteringer. Jeg har selv vært i klemma og trodd at jeg har lite penger fordi jeg så ikke hvor mye jeg egentlig sløste før jeg fikk ordnet meg et ordentlig budsjett.
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2012 #3 Skrevet 20. mars 2012 Jeg har virkelig hatt lite penger. Hadde heldigvis ikke barn da, men jeg hadde så lite penger at jeg solgte tv, sa opp internett, kjøpte aldri brus eller snop, rasjonerte på brødet, drakk kun vann osv. Det er nok ulikt hva man mener med lite penger og er man vant til å alltid ha mye penger så er kanskje ett par tusen på konto lite penger..... Jeg hadde et matbudsjett på 500,- i mnd. på det verste.
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2012 #4 Skrevet 20. mars 2012 Ja jeg vil påstå man kan ha dårlig råd selv om "man har råd til en fire-pack pepsi max, en dvd-film og liten haug med godis hver gang man handler" Men det er selvsagt ikke noen god prioritering, men forstår prioriteringen om livet føles misserabelt.
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2012 #5 Skrevet 20. mars 2012 jeg har dårlig råd, men merklig nok så er godis skuffen aldri tom. Jeg har tatt vare på alle kvitteringer i tre måneder og fant ut at jeg brukte mellom 3 og 400 på cola og chips/sjokolade i måneden. Andre spiser lunsj ute, går på mcD, kino, bytur, cafe med venner, kjøper nye klær, legger falske negler, handler nips og dyr mar eller går til frisør hver andre måned mens jeg unner meg chips, sjokolade og cola. Det er min eneste luksus, resten av de 3000-6000 går til mat, klær til barna, drivstoff eller sportsutstyr til barna. Kanskje det er en rar prioritering for deg, men jeg drikker ikke kaffe, kan glatt si ifra meg jus, melk, te og biff på lørdager for et enkelt glass med kald cola...
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2012 #6 Skrevet 20. mars 2012 NN #5 her igjen.. Jeg har ALDRI lånt penger av noen selv om jeg har hatt igjen 400kr 10 dager før lønn. Har alltid noe i fryser og skap som jeg kan lage middag evt bake brød selv for å karre meg til neste lønning... MEN jeg har klagd på at jeg har lite penger
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2012 #7 Skrevet 20. mars 2012 Jeg er ung mamma, men jeg klarer fint å betale regninger, husleie og alt gutten trenger. Vi har alltid mat i kjøleskap og fryser. Vi lider ingen nød, men innimellom tenker jeg at det hadde vært deilig med en ekstra 200-lapp. Har et stramt budsjett, ettersom jeg liker å ha kontroll på alt som går inn og ut Har faktisk en vennine med barn som klager på at hun har dårlig råd og vil låne penger støtt og stadig. Men er stor forskjell på å dra på byen hver helg og en gang i halvåret. det handler om prioriteringer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå