Gå til innhold

Hun ble ikke bedt i bursdagen....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

vi bor på et lite sted, og i barnehagen er det ikke så mange unger.Normalt når noen har bursdag der, så ber man aldersklassen eller hele avdelingen (ca 10 barn).

Men idag fikk ikke jenta min på 4 år invitasjon. Det lå lapper i de fleste hyller, men ikke hennes, og hun spurte sårt hvorfor hun ikke fikk lov å komme i bursdag. Jeg skjønte ikke helt, for jeg tenkte jo ikke i det hele tatt at noen kunne ble utelatt. Og bursdagen skulle feires i stort lånt lokale, så plassmangel kan ikke være grunnen.

jeg syns dette er dårlig gjort, men jeg vet ikke helt om jeg reagerer rikitg. Og hva skal jeg fortelle henne.

Hun har for ikke så lenge siden spurt meg om bursdager, om det er sånn at alle får lov, og om hun kan selv velge hvem hun vil ha med. Hun har til og med sagt til lillebroren sin i lek, at om han ikke gjør sånn og sånn, så får han ikke komme i bursdagen hennes. Jeg har sagt, for jeg trodde de fleste gjorde det sånn, at det finnes regler for hvem man kan be, og man kan ikke si sånt til vennene sine. Jeg tenker at dette blir konsekvensen dersom man selv kan velge som skal være med.

men jeg vet ikke jeg, det er vel kanskje sånn det er, det gjorde bare så vondt å se jenta mi være lei seg, hun skjønte at hun ikke hadde fått før jeg oppdaget det.....

Syns det er for tidlig, at de skal lære dette allerede nå....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er du sikker på at det ikke er en feil. Det hender at invitasjoner blir borte.

Skrevet

ja, jeg er ganske sikker. Vet om ei til som ikke ble bedt i avdelingen, tror resten er bedt.

Skrevet

Huff sånt er ikke hyggelig, men dessverre så er det jo en del av livet det der, og noen ganger være den som ikke blir bedt. Har ingen gode råd til deg. Men i de fleste barnehagene jeg har vært borti så har de hatt en regel på at invitasjoner som ikke inkluderte alle skulle deles ut på privaten og ikke i barnehagen, og det syns jeg i grunn var en grei regel jeg.

Skrevet

Kjip situasjon det der da! :( Kjenner jeg blir sint og lei meg på din datters vegne. Ikke noen skal bli holdt utenfor på den måten der synes jeg. Er nesten ikke til å begripe at foreldrene til bursdagsbarnet ikke tenker lengre enn det der.

Gjest Alimka
Skrevet

Veldig, veldig kjipt. Det er dessverre ikke alle foreldre som følger, eller er tilhenger av, "regler" for hvem som inviteres bursdagsfeiringer.

Men ville sagt fra til barnehagen i forhold til det med invitasjoner. Hos oss er de kjempestrenge på det og det fungerer bra. Her inviteres det faktisk stort sett via mail til foreldrene, veldig greit.

Skrevet

Det hender jo at enkelte barn er så krevende at man ikke takler å ha besøk av dem, men da bør man jo helst våge å fortelle det til foreldrene slik at de kan stille opp som ekstrahjelp eller liknende i selskapet.

Det hender jo også at man tror at et barn medtore funksjonhemninger ikke vil kunne ha glede av et selskap, men jeg regner med at det ikke er noe så spessielt i dette tilfelle.

Går ungene godt sammen til vanlig tror jeg jeg ville tatt en telefon og spurt om det var en glipp.

Gjest Morn du
Skrevet

Om foreldrene er med på å utelate et barn i en gruppe, synes jeg de skal kunne takle å få en telefon med spørsmål om hvorfor. For det er sårt å bli utelatt fra en gruppe på den måten.

Skrevet

Spør foreldrene til bursdagsbarnet. Vi opplevde noe lignende nettopp. Minstegutten vår på 4,5 har 3 bestevenner i bhg, og da ene hadde bursdag så fikk ikke gutten vår invitasjon slik som de andre. Jeg synes det var rart og spurte moren da vi hentet samtidig den dagen. Det viste det seg at to av invitasjonene hadde satt seg fast i vesken til moren, så hun fant dem der og var veldig lei seg for misforståelsen.

En tidligere gang var det jeg som fikk telefon fra en bekymret mor der hennes sønn var den eneste som ikke var blitt invitert av alle guttene i klassen. Da viste det seg at hans invitasjon var falt utenfor når vi hadde puttet dem i sekken til gutten vår tidligere på dagen. Vi fant den under kommoden der den hadde seilt under.

Poenget er bare at uhell kan skje. Ikke tenk det verste med en gang, men ta en tlf til foreldrene og spør dem. Tilby evt å være med i besøket dersom barnet ditt er krevende.

Gjest thricane
Skrevet

To ting jeg ville gjort:

1. Spør foreldrene om dette stemmer først. Det kan faktisk skje en feil ved levering av en eller to invitasjoner.

2. Hvis det stemmer at to er utelatt, så ta dette opp med barnehagen. Det er ganske vanlig at man setter som krav hvis ikke alle er bedt at dette da taes utenom barnehage/skole, nettopp for at ikke noen skal oppleve å være eneste uten invitasjon i kurven. Dette er en grei regel som de fleste respekterer og burde forstå.

Lykke til, håper det dukker opp en invitasjon som kom på avveie.

Skrevet

Du må høre med foreldrnene til bursdagsbarnet. Noe lignende skjedde i barnehagen vår. Der var det skjedd en glipp. Etter det deles ikke invitasjoner ut lenger, men sendes på sms/mail.

Skrevet

Takk for svar dere :)

Jeg har tenkt på å spørre henne, men føler liksom at jeg da kanskje maser. Om hun har den regel at datteren hennes får velge selv, så kan jeg liksom ikke si noe på det.... Selv om jeg mener noe annet. Jenta mi er ikke noe bråkete, hun er heller av den sjenerte typen. Derfor får jeg sååå vondt av henne, hun vil jo så gjerne være med....

MEN jeg kan si noe om at jeg syns invitasjonener ikke skal ligge åpenlyst fremme i barnehagen! Fint at dere reagerer som meg, det gir meg styrke til å ta dette opp med barnehagen.

HI

Skrevet

Jeg skal også dobbeltsjekke i morgen, om det er noen lapp der. Sjekket ganske grundig idag.

HI

Skrevet

I barnehagen vår er det regler på det der. Dersom ikke alle blir invitert så får man heller ikke dele ut invitasjoner i barnehagen.

Skrevet

Tror det er veldig vanlig å ha den regelen at enten bes alle eller så må innbydelsene deles ut utenom barnehagen. Sånn er det her også.

Jeg kan ikke fatte de foreldrene som synes det er greit å utelate to barn fra en gruppe på 10 altså, det er helt ubegripelig for meg.

Skrevet

Dette skjedde med oss også. Vi var ganske nye i bhg, så jeg spurte bare ped leder på avdelingen om det ikke var en regel på dette. Hun syntes det var rart og ringte moren til bursdagsbarnet. Det var heldigvis bare en misforståelse, hun trodde gutten min gikk på et annet alderstrinn.

Det er da uansett ganske åpenbart at foreldre må styre hvem barna inviterer så ingen blir utelatt. i bhg vår er det enten alderstrinn (noen inviterer også to alderstrinn), alle guttene/jentene eller hele avdelingen. Hvis det ikke er invitert på en slik måte ville jeg snakket med barnehagen om det hvis du ikke vil ta det opp med foreldrene.

Skrevet

Jeg synes absoultt du må spørre moren om dette kan være rett. Det går bare ikke an å stenge ute to fireåringer, hvis alle de andre i den aldersklassen/avdelingen bli bedt.

Enig med hun over: foreldrene må styre hvem som får komme i bursdager.

Skrevet

Det er uaksetabelt at man utelokker 2 av 10 4 åringer. En 4 åring burde da ikke ha valget med å bestemme selv hvem som skal komme, en fireåring tenker ikke på konsekvensene med å utelokke to stk, det burde derimot foreldrene ha, så jeg synes faktisk det er på sin plass å ta et møte om dette jeg.

Skrevet

Hei,

jeg har funnet ut litt mer, og det er flere enn to som ikke er bedt. Heldigvis, kan man nesten si :) Er vel to til. Det er nok ikke en feiltagelse. Har tatt det opp med barnehagen, og de sa at de egentlig hadde en sånn regel... :)

Men hun som har bursdag er ett år eldre, hun har bedt de som er like gamle, de over seg, og noen utvalgte under seg i avdelingen hennes. Så noen i dattera mi si aldersgruppe har blitt bedt.

HI

Skrevet

Vanskelig det der. På min yngste sin avdeling er det vel 13 gutter, født i 2006, 2007 og 2008.

Jeg ønsket å invitere noen andre nabobarn også, så jeg inviterte ikke de født i 2008. Kan tenke meg at noen ble såret, men barnehagen har ikke ande alternativer enn å henge opp invitasjon på en liten tavle som hvert barn har over plassen sin.

Skrevet

Da stiller jo saken seg litt annerledes heldig vis. Vi gjorde noe liknende sist gang vi hadde bursdag her. Inviterte alle på samme årstrinn som jenta vår og en som var yngre. Det må gå ann å be en som tilhører et annet kull om de er spessielt gode venner.

Skrevet

Hmmm - en liten digresjon. Jeg har valgt nøye ut i forhold til kriterier som er til å forstå for barna i forhold til min datters bursdag. "problemet" mitt er at jeg ikke kommer i kontakt med mammaen til en ny jente i barnehagen som jeg selvsagt gjerne vil inkludere!

Skrevet

Hos oss, både skole og barnehage så er det ikke tillat å levere ut innbydelser hvis ikke alle får. enkelt og greit. Skal kun et lite knippe i selskap så skal dette avtales privat.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...