Gå til innhold

Ukeforvirring - hvilken uke er 5+6?


Førstegangsmini

Anbefalte innlegg

Hei,

 

var hos legen for første gang i dag, og nå trodde jeg at jeg hadde googlet de uke greiene nok til å forstå hvordan det beregnes, men nei:

 

Altså jeg trodde:

Uke 1: 0 uker til og med 6 dager (dag 0 er første dag av siste mens)

Uke 2: 1 uke til og med 6 dager

Uke 3: 2 uker til og med 6 dager

Uke 4: 3 uker til og med 6 dager

Uke 5: 4 uker til og med 6 dager

Uke 6: 5 uker til og med 6 dager

Uke 7: 6 uker til og med 6 dager

 

Hos legen tror jeg de begynte med

Uke 0: 0 uker til 6 dager

Uke 1: 1 uke til 6 dager

Uke 2: 2 uker til 6 dager

 

Hva har dere lært?

 

Jeg trodde det ville være akkurat som vi sa at vi var i det 20.århundre når det var 1990, og 21.århundre i 2010?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

lastet ned en svens app( er ikke norsk app for mobiln) for android idag, og skrev inn siste mensdag. da kom det opp at jeg er i uke 6. men jeg er 5+4.. ikke rart man blir litt forvirra på dette..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lastet ned en svens app( er ikke norsk app for mobiln) for android idag, og skrev inn siste mensdag. da kom det opp at jeg er i uke 6. men jeg er 5+4.. ikke rart man blir litt forvirra på dette..

 

 

Du er da i din 6 uke. så det stemmer. når du blir 6+0 osv, er du i din 7. uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forvirrende. Tror ikke alt henger helt sammen? Dvs når jeg er 6+1 så er det det samme for meg om det heter 6 eller 7 uke..Dvs syvende høres tryggere ut ;) men tror beskrivelsene av hva som skjer i den og den uka ligger en uke foran utviklingen til spiren ii magen om man regner seg som inni neste uke..hvis det ga mening? Her på bim står det at jeg er i syvende uke om at den lille er like stor som en oliven, en til en og en halv cm. I svangerskapsbøkene mine står det om uke 6 ( fra 6+0-6+6) at den lille er 4-8 mm. Altså at man får riktig info hvis man leser om feks uke 8 når bim sier at du er i uke9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenkte på dette selv hos legen i dag. Men det JEG har funnet ut, er at det er BIM som lager rotet. For de mener nemlig at når du er 5+4, så er du i din 6 uke. Men på legekontoren er du 5 uker På VEI. Så det er som du ønsker å se det selv. Og jeg opplever også at det står MYE feil info på deres uke-for uke. Jeg er selv 5+2 i dag, og i følge BIM da i svangerskapuke 6. Og der er jo fosteret nesten ferdiglaget, i forhold til alle andre steder jeg leser om å være 5 uker på vei(6 for det saks skyld.) Iberegnet svangerskapsboken hos legen, som var helt ny. Så jeg tar alt med en klype salt. Som er kjempe kjipt, for man vil jo vite hvor langt man er kommet, og hvordan utviklingen arter seg.. Jeg har valgt å forholde meg til dagboken jeg fikk av legen i dag. Er en uke for uke kalender der, som stemmer bra med de andre 1000 jeg har funnet på nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..Som foreksempel: Jeg er 5+2, hvilket utgjør at frøet er 3+2, som stemmer, men i følge bim, er barnet i 4 uke, hvilket er greit, MEN; det som ikke er greit er at de da skriver under "Det er nå en måned siden du ble befruktet, og allerede er utviklingen av alle organer i gang. Embryoet har fire små knopper som er klare til å utvikle seg til armer og bein, det har anlegg for øyne, ører og ti små anlegg til tenner." Det er aldeles ikke en mnd siden, det er 3 uker. Og det finnes ingen knopper, og har ikke ører og øyer ennå, og er ikke 8 ml langt, men 2. Om de ønsker å kalle det 6 uke, må de da ha riktig info, som tilhører barnet i uke 3 frem til 3+6. For det skjer myye på en uke. veldig iriterende faktisk. I følge dem startet hjertet i begynnelsen av forrige uke, men i følge medisinske bøker, samt dagboken jeg fikk av legen i dag, starter hjertet den 22 dag, altså 5+1 , i går. Og sånn info bør være korrekt. Spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det jeg også mener, at det blir vanskelig å hvite hvilken uke man skal lese på når det er så forskjellig, og når det er forskjellig fra nettsted til nettsted. Men ok, jeg bare godtar at hos legen er 6+0 den sjette uken og ferdig med det. Da får jeg lese informasjonen fra der. Mammanett tror jeg bruker 6+0 = uke 6, kan eventuelt se der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg ville iallefall ikke stolt på det som skrives her.. Hvis du ønsker nøyaktig info, noe jeg tror de fleste mammaer ønsker på dette stadie.

Men, spør legen din om svangerskaps dagboken. Den finner jeg meget korrekt( mtp hva jeg finner rundt omkring..) :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke si at jeg har skjønt dette (se 1. trim... :D). MEN, jeg er nå i min syvende uke (det er da litt usikkert hvordan jeg skriver det ;)). Kan si at jeg er 7+1 da. Det vil si at jeg er i min syvende uke, men siden jeg ikke er 7 fullgåtte uker, så sier legen at jeg er 6 uker på vei. Men jeg leser nå det som skal skje i uke 7, for det er jo det som skal skje i de neste dagene... det er i allefall sånn jeg har forstått det. Jeg tror ikke legene regner med IKKE fullgåtte uker. De ser kun på fullgåtte uker... og da er jeg 6 uker på vei.

 

Men, som sagt, jeg er ingen ekspert :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei mamma i november. Hvis du er 7+1 er du jo syv fullgåtte og så vidt inne i din åttende uke. Sjekker du bim får du beskjed om at du er i din åttend uke,, men info om hva som skjer i magen ligger en uke foran deg. Altså gjør du rett i å lese om uke 7. Håper det var forståelig? Men syv fullgåtte uker har du :)) syv uker og litt siden første dag mens, fem uker og litt ca siden eggløsning og spiren ble til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...