Gå til innhold

Utslett i ansikt/nakke på 8 ukers baby, pga melken min?


nelliik m/blå & rosa

Anbefalte innlegg

Er det noe jeg har spist mon tro eller er det hormoner? Hmm...

 

Det ser skikkelig ubehagelig ut, men virker ikke som det irriterer henne. Det er masse nupper og røde prikker tett-i-tett. Både i panne, på kinn, hake, nese, bak ører, på ører, hals, bak i nakke osv.. Hele hodet er dekket av utslettet nærmest! Og folk som ser henne sier at jeg har nok spist noe hun ikke tåler... Men hvis det er det, er det ikke rart at hun ikke har vært urolig, grått eller hatt vondt da..? Hmm, ville jo tro at mat jeg spiser som hun ikke tåler kommer ut i form av magevondt..

 

Husker at gutten min også hadde slik en periode da jeg fullammet han, men vet ikke når det forsvant... Hmm. Noe å gjøre med det uansett? Evt hva kan jeg begynne å utelukke av mat, hvis det kan være det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min lille hadde samme utslett. Smurte han inn med aloe vera, da forsvant det etter to dager:D Har ikke kommet tilbake samme hva jeg spiser;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være atopisk eksem. Hør med helsestasjonen om de har en lege som kan sjekke barnet ditt. Uansett så kan du smøre inn babyen din m feks Aderma krem som du får kjøpt reseptfritt på apoteket. Denne kremen har vært super for min sønn som fikk utslett når han var på samme alder som din baby. Omtrent 20% av alle spedbarn får atopisk eksem.

 

Babyen din kan være plaget med kløe, men er for liten til å si i fra. Det er derfor viktig at dere får rask hjelp.

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snuppa mi fikk slik for to uker siden, hun er seks uker nå. Nå er det på vei vekk og hs sa det var hormonutslett og at det vil forsvinne snart:) hun har sett nærmest brannskadet ut i ansiktet, men nå er pannen og nesa uten prikker og hun flasser det liksom av seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skulle også foreslå hormonutslett :) vårres så heller ikke ut, men det klødde ikke og plaget ikke babyen. Det ble ekstra ille når vi måtte være i sykehuset i en uke da han var 4 uker, tenkte at det var den tørre lufta der som i tillegg tørket ut huden. Men så forsvant det helt av seg selv etter noen uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eller det kan være varmeutslett?

 

Jeg kjenner en som kler på ungen sin alt for mye, to luer og parkdress inni dunposen i vogna. Babyen hennes fikk varmeutslett over nesten hele hodet, spesielt i pannen.

 

Sikkert lett å kle på for mye nå som det er kaldt drag i vinden, men sola steker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun hadde samme utslett da vi var på 6 ukers-kontroll på helsestasjon med barnelege og helsesøster, da sa legen at det var hormonutslett og at det var helt normalt å få rundt 5-7 ukers alder. Det ville forsvinne av seg selv etterhvert.. Min sønn hadde også slikt da han var baby, og det forsvant av seg selv :) Husker bare ikke nårtid..

 

Det er nå to uker siden vi var der, og jeg har ikke tenkt på det som noe unormalt eller rart i det hele tatt før plutselig "alle" spør om det er noe jeg har spist som hun ikke tåler - og da begynner jeg jo å lure om det kan være maten jeg spiser. Men samtidig så er hun jo verdens mest roligste baby <3 Ikke mye røst i henne, veldig lett å tilfredstille om hun gråter så.. ville ikke en baby med smerter vært urolig og grått masse? Hmm...

 

Varmeutslett er det neppe da jeg i følge besteforeldre og oldeforeldre kler på henne ALTFOR lite!!! :P "Hun er jo kald på hendene hele tiden", "ta nå på henne et pledd" osv... og gjør vi det slik at hun faktisk blir for varm, ja sier hun ifra og blir tilfredstilt/rolig med en gang vi kler av henne :)

 

Men er vel bare hormonutslett da... Får prøve aloevera på henne i morgen :) Takk for alle svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg er lege. Jeg syns det høres ut som hormonutslett (og siden helsestasjonen også sier det så tror jeg det stemmer). Atopisk eksem er uvanlig på spedbarn som fullammes, og en kan nærmest utelukke det hvis det ikke finnes atopisk eksem, astma eller allergi hos foreldre eller søsken.

Jeg ville ikke smurt noe på utslettet. Hormonutslett er ufarlig og etter alt å dømme ikke plagsomt for barnet. Man risikerer å påføre huden irritasjon med å smøre noe på det, og det vil jo kun være av kosmetiske grunner. Jeg ville bare latt det være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som det vi kaller for melkeutslett (hormonutslett). Vi har smurt på PureLan (brystvortekrem, ren lanolin uten tilsetningsstoffer) på det, og da har det forsvunnet nærmest over natten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg er lege. Jeg syns det høres ut som hormonutslett (og siden helsestasjonen også sier det så tror jeg det stemmer). Atopisk eksem er uvanlig på spedbarn som fullammes, og en kan nærmest utelukke det hvis det ikke finnes atopisk eksem, astma eller allergi hos foreldre eller søsken.

Jeg ville ikke smurt noe på utslettet. Hormonutslett er ufarlig og etter alt å dømme ikke plagsomt for barnet. Man risikerer å påføre huden irritasjon med å smøre noe på det, og det vil jo kun være av kosmetiske grunner. Jeg ville bare latt det være.

 

At det er uvanlig er vel å overdrive sterkt. Det kan forebygge til en viss grad å fullamme, men er ikke noe man nærmest kan utelukke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg er lege. Jeg syns det høres ut som hormonutslett (og siden helsestasjonen også sier det så tror jeg det stemmer). Atopisk eksem er uvanlig på spedbarn som fullammes, og en kan nærmest utelukke det hvis det ikke finnes atopisk eksem, astma eller allergi hos foreldre eller søsken.

Jeg ville ikke smurt noe på utslettet. Hormonutslett er ufarlig og etter alt å dømme ikke plagsomt for barnet. Man risikerer å påføre huden irritasjon med å smøre noe på det, og det vil jo kun være av kosmetiske grunner. Jeg ville bare latt det være.

 

Jeg fullammet og likevel fikk min sønn atopisk eksem, så det du sier er misvisende.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Mamma4Livet: Det er ikke misvisende å peke på fakta selv om noen få faller utenfor definisjoner og begrepet "de fleste". Slik vil det alltid være innen medisinen. Jeg kunne like gjerne sagt at det er veldig usannsynlig med alvorlige bivirkninger av vaksinene i barnevaksinasjonsprogrammet, selv om det er sant at noen få får det. Men jeg var kanskje litt uklar- det er usannsynlig at barn som fullammes OG som ikke har foreldre/søsken med astma/allergi/eksem, får atopisk eksem i perioden de fullammes. Det betyr ikke det samme som at ingen får det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar igjen :D Har både ren aloe vera og purelan, men har foreløbig ikke smurt noe på det... For det plager henne ikke. Og tror nok selv også at det er hormonutslett! Man blir jo bare så usikker når "alle" sier at det er maten jeg spiser ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Nelliik m/blå & rosa?

Forsvant utslettene på dattra di etter noen dager/uker eller mått det noen behandling til? Jeg ser ut å ha fått det samme utslettene på sønnen min som et 6 uker. De små røde prikkene dekker halsen og går oppover kinnene ved siden av ørene og sluter i pannen. Det er bare rundt nese og øyen han ikke har prikker :(

Det ser helt forferdelig ut, men han virker ikke være særli plaget av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min har/har hatt både hormonutslett og atopisk eksem. Hormonutslettet skal visstnok ikke plage dem, og det virket det ikke som det gjorde her heller. Ikke vits i å smøre på. Men er det eksem så klør det nok. Behandling til atopisk eksem er å tilføre fukt. Smør med feit krem. Vi brukte også aderma her i huset og det fungerte helt utrolig bra. Vi fikk beskjed om å bade henne ofte i oljebad og der har også aderma en helt fantastisk badeolje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...