Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en heftig diskusjon med min mor om at min lille tulle ikke har begynt å gå helt enda... Hun er 15 mnd og hun reiser seg opp helt selv midt på gulvet og går 1-2 steg og sirkulerer rundt bord og stoler. Min mor mener at det vil hjelpe å gå med høye sko sm støtter anklene godt og holder føttene stivere, mens jeg mener at det beste er at hun går i strømpebuksa slik at hun får direkte kontakt med gulvet. hun har joggesko sm hun bruker av og til inne men det ser ut for at sålene setter seg "fast" i gulvet og er litt for vanskelige å flytte på(tunge) for lille tuppa.

Har noen tips eller innlegg på dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei sko bør man ikke bruke til de små. Var på undervisning på helsestasjonen med barnefysioterapaut og hun sa at barnet bør gå mest mulig barbeint (eller sokker, gymsokker osv.) uten stive sko. Den støtten de før mente var bra for ankelen har de oppdaget at heller svekker muskulaturen og gjør at barnet bruker foten feil tidlig. Kan føre til ryggproblemer senere i livet. En hører jo ikke om mange som går barbeint på slettene i Afrika eller rundt i Asia som har problemer med rygg? Det er et vestlig problem.

Når du skal kjøpe sko senere bør de være myk i sålen og IKKE støtte ankelen.

Skrevet

Takk... Jeg mente at jeg tok rett. Mn måtte bare forhøre meg om det var noen med erfaringer og tips.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...