Anonym bruker Skrevet 20. mars 2012 #1 Skrevet 20. mars 2012 Bare morsomt å høre om dere ser store forandringer på deres egne foreldre over år;) Mine var skikkelig trauste, alvorlige og seriøse foreldre da jeg vokste opp. De siste 15 årene syns jeg de har hatt merkbar positiv endring. Pappa: Skulle ha hus vasket, tok aldri i en støvsuger eller vaskebørste. Han skulle ha skikkelig middag på bordet hver dag kl 16.00 når han kom fra jobb. Lite lek med barna. Visstnok skiftet ytterst få bleier, det var kvinnfolkarbeid. I dag kan pappa ta fram støvsugeren og er fornøyd med salat til middag. Han tenker litt på linjene.. Han har sagt at han angrer på å ikke ha brukt tid på oss barna da vi vokste opp. Han passer gjerne sine barnebarn, og skifter til og med bleie;) Mamma: Gjorde alt husarbeid og tok seg av oss ungene. Jobbet liten stilling. I dag gjør mamma akkurat som hun vil, jobber fullt, har diverse verv og bruker tid på venninner og barnebarna. Jeg forstår det er pga at samfunnet er i endring men synes det er litt vittig da forandringen er enorm. Selvfølgelig mer enn jeg lister opp her! Flere som ser positiv/negativ forandring hos sine foreldre?
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2012 #2 Skrevet 20. mars 2012 Jeg ser ikke så store forandringer. Syns det er leit at besteforeldene har så lite tid til barnebarna. Ene bestemoren jobber fult, og bruker ellers all tid på seg selv. Hun har en hobby som tar litt tid. Og hun pendler 2 timer hver dag til jobben. Jeg kan jo forstå at det blir lite tid. Helgene bruker hun på hytta. Hun kommer når det er bursdag til barna, og en svært sjelden gang er hun innom en times tid. Hun har jo valgt livet sitt selv. Vi blir av og til invitert på besøk til henne eller på hytta, men da er det gjerne kvelden før, og vi har allerede lagt våre planer. Da blir det sjeldent at vi får besøkt henne, og de gangene vi spør om å komme så er hun alltid opptatt. Hun reiser to ganger i året til syden. Ferien ellers bruker hun bare på seg selv. Hun har kun to barnebarn. To av de andre besteforeldrene har fått redusert helse, og kan ikke delta noe særlig i livet barnebarna. Det blir når vi kommer på besøk. Før i deres yngre dager, gjorde de mye. Så er det min pappa, som er omtrent samme som når jeg vokste opp. Gjorde alt, laget mat, vasket osv. Alt som hører hus og hjem til. Han kan fint passe barnebarn, skifte bleie. Stort sett blir de barnevakt når vi spør. Jeg må si jeg savner engasjerte besteforeldre.
lille sprelle Skrevet 20. mars 2012 #3 Skrevet 20. mars 2012 Har sett lite forandringer i forhold til det du beskriver, men jeg har en far som trillet barnevogn til butikken på midten av 60-tallet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå