Anonym bruker Skrevet 20. mars 2012 #1 Skrevet 20. mars 2012 Hvis jeg sårer noen med dette innlegget, er det overhodet ikke tilsiktet. Jeg er rett og slett bare nysgjerrig. Ser igjen at jødene i Norge igjen føler seg utrygge, men det kommer aldri frem i media hvem det er som truer dem (kanskje allemennkunnskap som har gått meg hus forbi?). Synes det virker som den generelle "hverdagsrasismen" i Norge i størst grad er rettet mot mennesker fra muslimske land, og noe mot enkelte grupper fra øst-Europa. Er det nynazister, høyreekstreme, venstreekstreme, palestinatilhengere, "hvermannsen" eller noen helt andre? Jeg har selv aldri hørt noen si noe negativt om jøder (har selvfølgelig hørt kritikk av Israel, men det blir noe annet), men hører ofte om de "skumle" muslimene, blant annet av min fremmedfryktende svigermor.
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2012 #2 Skrevet 20. mars 2012 Vil tro at det er islamistiske ekstremister som står for den. Ala han typen som skøt på synagogen i Oslo for noen år siden
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2012 #3 Skrevet 20. mars 2012 Ille uansett at noen skal føle seg forfulgt på grunn av religion og etnisitet.
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2012 #4 Skrevet 20. mars 2012 Jødene føler seg utrygge? Herregud er det noen som føler seg utrygge vil jeg tror det er muslimene. Er det som blir hetset mest her i landet, hører aldri ett vondt ord om jødene. Mens muslimene stakkars, de får virkelig gjennomgå..
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2012 #5 Skrevet 20. mars 2012 Har vel kanskje noe med skytingen i Frankrike for noen dager siden; rettet mot en jødisk skole = jødiske barn
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2012 #6 Skrevet 20. mars 2012 Det er nok skytingen som gjør at det kommer opp i media nå, men det virker som en mer permanent situasjon i ut fra denne artikkelen i Dagbladet http://www.dagbladet...unnet/20756031/ "- Vi er en utsatt gruppe, og skulle gjerne sett at det sto polititjenestemenn permanent her, sier Kohn. Bare den siste måneden har trossamfunnet registrert elleve hendelser, alt fra flaskekasting på synagogen, tegninger av Davidstjerner og hakekors i snøen til drapstrusler mot navngitte personer." Har også lest lignende artikler tidligere, og ut fra disse virker det som jøder i Norge er en spesielt utsatt gruppe. Jeg forstår bare ikke helt hvor truslene kommer fra. Trodde jødene hadde mye støtte i Norge (altså igjen ikke staten Israel, men mer jødene som individer/gruppe) etter det de ble utsatt for under krigen. HI
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2012 #7 Skrevet 20. mars 2012 En marginal gi uppe høyreekstreme står for noen av truslene. Nynazististene som demonstrerte i Trondheim nylig delte ut flygeblader hvor de påstod at jødene har all egentlig makt og derfor skyld for alt som er galt i Norge. En større trussel er arabiske (om de er muslimer er irrelevant, dette har ik med religion å gjøre) innvandrere som ikke skiller mellom jøder og staten Israel. De har aldri hatt holocaust som en del av sin historieundervisning - like lite som andre deler av europeisk historie og det er en utbredt oppfatning at det bare er propaganda som jødene bruker for å oppnå verdens herredømme. Kjernen for deres jødehat og dermed trusler også mot jøder i Norge er Israel -Palestina konflikten. De vil hevne drap på palestinske sivile og dermed sine arabiske /muslimske (alt etter hvem de er) brødrene og enhver jøde er et legitimt mål... Ser du til deler av Øst-Europa har man der aldri tatt et oppgjør med anti - semittiske og den lever derfor i beste velgående...
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2012 #8 Skrevet 20. mars 2012 Trodde jødene hadde mye støtte i Norge (altså igjen ikke staten Israel, men mer jødene som individer/gruppe) etter det de ble utsatt for under krigen. Slik har det vært fram til nå ja, men det tar i større og større grad slutt. Kristne Israelsvenner blir sett på som raringer, og det har flyttet mange muslimer til Oslo-området.
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2012 #10 Skrevet 20. mars 2012 Hendelsene i Toulouse satt til side, jødene føler seg truet over en lav sko. Det skrikes ut om frykt for antisemittisme hver gang det rettes et kritisk blikk mot staten Israel. Folk glemmer at jødene faktisk plyndret og la hundretalls landsbyer øde når de gikk inn i Palestina, også langt utenfor de grensene som var godkjent av FN. 700.000 palestinere ble flyktninger etter andre verdenskrig. Det er ikke rart at folk i Midtøsten har en viss skepsis rettet mot dem.
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2012 #11 Skrevet 20. mars 2012 17:56: Selv om du ser det slik, rettferdiggjør ikke det å plage jøder som bor andre steder, eller å latterliggjøre Holocaust.
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2012 #12 Skrevet 20. mars 2012 17:56 her. Har jeg rettferdiggjort det? Jeg skrev Touoluse satt til side, den hendelsen er jo forferdelig. Det er flere profilerte jøder i Norge som sier de frykter antisemittisme f.eks fordi det oppfordres til å boikotte Israelse varer. Så lenge det er israelsk okkupasjon vil folk reagere og ha sterke meninger om det, det betyr ikke at de er antisemitter. Jeg kjøper ikke varer fra Israel, men jeg er da vitterlig ikke jødehater av den grunn. Nå vet ikke jeg hva du mener med at jeg "ser det slik", men at jødene har okkupert land i Midtøsten og ført nærmere 1 million mennesker på flukt er harde fakta.
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2012 #13 Skrevet 20. mars 2012 Etter krigen har det jødiske samfunnet opparbeidet en fryktkultur, som i varierende grad inngår i den jødiske selvforståelsen. Dette er helt naturlig, men det virker selvsagt rart for oss andre. Her i Norge kommer denne frykten til syne med for eksempel veisperringer og private sikkerhetsvakter utenfor synagogene. I Israel/Palestina har denne fryktkulturen gått adskillig lengre, og ført til mye vondt for mange. (Det skal også nevnes at de er ikke mye bedre på den andre siden av piggtrådgjerdet, og jeg synes det er vanskelig å si at noen har rett i den konflikten.) Denne politiske konflikten, som egentlig har lite med Norge å gjøre, blandes ofte inn i diskusjonen her til lands. Og da blir hele debatten uklar. Noen jøder mener det er antisemittisme å kritisere Israels politikk, mens noen på venstresiden setter likhetstegn mellom israelsk politikk og jødiske nordmenn. Begge deler bidrar til å gjøre vondt verre. I tillegg er det nok mye nedarvet antisemittisme blant norske muslimer. Skytingen mot synagogen i Oslo er ett utslag av dette. Dette forsterker og realiserer selvsagt fryktkulturen, som igjen fører til reaksjoner på andre felter som vi utenforstående lett kan tolke som en litt rar overfølsomhet. Her er et eksempel på ekte antisemittisme: http://www.nrk.no/ny...norge/1.7038008 Og her er ett eksempel på det jeg og mange nok vil mene er overfølsomhet: http://www.nrk.no/ny...pland/1.6746942 Det samlede, opplevde trusselbildet mot jøder i Norge i dag er nok en blanding av reelle trusler og utslag av denne fryktkulturen. Så lenge en folkegruppe utsettes for faktiske trusler og voldsbruk, skal man selvsagt ta det på alvor. Samtidig tror jeg deler av det jødiske miljøet ville tjent på å være mindre bastante når det gjelder saker som kun perifert angår dette spørsmålet. Dette ble langt, men det finnes nok ikke et enkelt svar på dette ...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå