Gå til innhold

Samvær, hvordan fungerer dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har kontrakt på at far bare får se barnet under mors oppsyn, ingen overnatting osv.. dette fordi kontrakten ble skrevet når barnet var såppas lite (6 mndr)

nå er barnet 1 år, hvordan fungerer det da?

barnefar har ikke tatt seg av barnet eller tatt kontakt på over 3 uker nå,

og han vil pluttselig ha 50-50..eller i det minste overnatting.. kan han forlange det?

han har ikke et stabilt hjem, han har bosted adresse til mamman sin, men han er aldri der, han er til søskenbarnet sitt å bor der, søskenbarnet drikker flere ganger i uken, og jeg vil ikke at barnet mitt skal være der!

jeg er så redd, og gråter bare ved tanken..

har også separasjonsangst når det gjelder å være borte fra barnet mitt over natten..derfor har jeg nesten aldri hatt barnevakt.

Mulig jeg bare overreagerer, men jeg har faktisk veldig vondt av at jeg kanskje vil få mindre tid med henne... :'((

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Få til en ny mekling på familievernkontoret!

Han kan ikke kreve 50/50 med en ettåring, det er overhodet ikke anbefalt. Men du kan ikke nekte han samvær heller...

Kanskje dere skal prøve få til en myk start hvor han han ungen hos farmor og ikke hos fetteren. Begynn med en hel dag og utvid til en overnatting etterhvert?

Skrevet

Når dere har en skriftlig avtale kan verken den ene eller den andre vike fra denne uten at begge er enig.

Greit nok at han vil ha mer samvær, men da må dere gå til familievernkontoret og få hjelp til å evnt sette opp en ny avtale. Han kan faktisk ikke bare forlange. Men han kan trekke deg til retten om han ønsker det, hvis dere ikke blir enig hos fam.vern..

Det er nå du skal samle på alt av dokumentasjon dersom det skulle bli ubehageligheter... Husk at du ikke er pliktig til å signere noen ny avtale selv om dere møtes til mekling. Skaff deg en advokat, så du har ditt på det rene.

At du vil få mindre tid med henne er desverre slik det bare er. barnet har to foreldre som begge burde være i barnets liv. 50-50 kommer vel ikke til å bli noe alternativ enda uansett, så slapp bare av der.. ønsker deg lykke til.. Det er mange her inne som har erfaring med dette, og som kan komme med flere konkrete råd :)

Gjest Filifjonka
Skrevet

Tørk tårene. Han har skrevet under på en avtale, og han kan ikke komme og "kreve" noe annet helt uten videre. Da må dere forhandle fram en ny avtale som begge skriver under på.

Så samler du alt du kan av dokumentasjon. Skriv opp, så nøytralt du kan. Skriv opp tidspunkter for samvær, når han kom og når han dro igjen. Og enda viktigere, skriv opp om han ikke kommer. Men ikke legg inn masse adjektiver og følelser i beskrivelsene, hold det så kortfattet og saklig som mulig.

For eksempel slik: 24. mars. Avtalt samvær fra kl 12.00 til 15.00 i (adresse). Far dukket ikke opp.

Ikke slik: Nå skjedde det igjen, den %¤ drittsekken dukket ikke opp! Jeg blir gal av den tullingen, han gjør det sikkert bare for å irritere meg!

Hold deg til fakta, ikke spekuler i årsaker. Sender han deg sms eller mail, spar på dem. Ta vare på absolutt alt av skriftlig kommunikasjon dere i mellom. Skriv ned samtaler mellom dere så nøyaktig som du kan så fort som mulig.

Skrevet

Takk for kloke ord og råd!

skal ta til meg alt, og setter så utrolig stor pris på at dere orket å svare meg! :)

-HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...