Gå til innhold

Hvilke matvarer holdt DU deg unna da du var gravid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sikkert spurt om før men...

Jeg er så heldig at jeg har testet positivt i dag!

Det er ikke så lenge siden jeg var gravid sist, men likevel lurer jeg litt på det med matvarer.

Upasteuriserte oster, ikke gjennomstekt mat, alkohol og sånn er jo selvsagt å holde seg unna.

Samtidig husker jeg fra sist at det var noen matvarer som det er litt diskusjon om man kan spise. For eksempel kjøttpålegg - kan man spise kokt skinke, tynnskåret kyllingfilet osv?

Og hva med kaffe - hvor mye synes du er greit å drikke?

Tusen takk for svar - både om det jeg har nevnt her og andre matvarer du måtte komme på at jeg må passe meg for.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan fint spise kokt kjøttpålegg, så lenge pakken er nyåpent (typ 3-5dager) og har en god holdbarhetsdato. :)

Jeg er "heldig", er så kresen at jeg ikke liker eller spiser spekeskinke og div oster til vanlig. :P Er og veldig kresen på åpnede ting og holdbarhetsdato. Så lever igrunn som normalt nå. :P

Skrevet

Følg rådene for gravide på Matportalen så skal du være rimelig trygg.

Skrevet

kaffe(koffein) øker sjangsen for SA.. men går ann i små mengder.. speke mat er nei mat. div fisk som fersk tunnfisk og tropiske fisker hai og sverdfisk og sånn me sjelden spiser i norge er nei mat. vakumpakka mat bør spises i god tid før siste forbruks dato. innmaten i krabbe skallet er det eg kommer på no hvertfall :)

Skrevet

nja, de første seks månedene så holdt jeg meg til grønne epler, chips, tørr kjeks og cola siden jeg slet med inntens svangerskapskvalme...

Etter å ha "sultet i seks måneder ble mat MAT og ble fortært uten andre tanker enn å endelig bli mett...

Man bør holde seg til et sunt kosthold, uten for store mengder av det ene eller andre og råvarer som kjøtt/fisk bør være godt stekt. Spekemat er ikke stekt så det kan man jo la være..

Tror fortsatt helsemyndighetene ikke anbefaler niktion, alkohol eller andre rusmidler.

Gjest tilda med to små <3
Skrevet

Jeg holdt meg til rådene på www.matportalen.no

Det er en "trygg" side, med kvalitetssikrede råd. En ting som er helt sikkert er at jeg ikke hørte på "gud og hvermanns" råd (meninger om hva som er trygt) f.eks på forum som dette ;)

Skrevet

Jeg spiser kun kjøttpålegg som har vært åpnet i maks 1-2 døgn, årsaken er at det surner utrolig fort. Og holdbarhetsdatoen må være god. Holder meg unna salami, annen spekemat, røket/gravet laks, sushi, rakfisk osv, spiser heller ikke reker. Spiser ikke muggoster. Måteholden med koffeinrike drikker.

Ellers spiser jeg for mye søtt, prøver å holde meg unna snacks og veldig salt mat. Jeg SER dagen etter hvis jeg har spist for mye salt; jeg blir hoven i ansiktet. Trener ingenting. Og er ellers veldig avslappet. Vasker hender etter å ha koset med katten.

Gjest Juliea+gullet07.03.11
Skrevet

Holdt meg unna kaffe, fordi jeg ikke klarte smaken..

Drakk lite koffein fra te

Holdt meg unna: salami, ikke gjennomstekt kjøtt, myke oster, ørret over 1 kg og abbor over 25 cm, eller omvendt, tunfisk med mindre den var på boks, alkohol, tobakk, rusmidler,

Gjest Juliea+gullet07.03.11
Skrevet

Spiste forresten masse sushi og kokt skinke, det sa min lege var helt ok,

Skrevet

Holdt meg unna all mat som gravide ikke bør spise.

Skrevet

Jeg er mye mindre nøye nå enn med førstemann.. Spiser alt bortsett fra rått kjøtt, upasteuriserte oster og alkohol..

Kutter ut tunfisk når jeg spiser sushi, og prøver å kutte ned på inntaket av salami (men det er en av få ting jeg har lyst på når kvalmen er som verst..)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...