Anonym bruker Skrevet 19. mars 2012 #1 Skrevet 19. mars 2012 16 åringen min pga. mulig hjernerystelse i gymmen. Under ballspill gikk han vist i veggen med hode først. Selv sier 16 åringen at han har bare vondt i hodet. Burde ikke skolen sendt han innom legevakta (som er naboen til skolen)? Og bør jeg nå dra hjem og få han på legevakta? Er ikke helt frisk selv så sitter her og klamrer meg fast på jobben og klarer ikke å tenke helt klart for øyeblikket.
2 hjertegull :) Skrevet 19. mars 2012 #2 Skrevet 19. mars 2012 Synes ikke de nødvendigvis skulle sendt han til legevakta, men kanskje heller ringt å fått deg til å hente han? Synes du skal dra hjem å observere han. De har sikkert gjort dette på skolen også, undersøkt om han er kvalm, svimmel o.l... Er det skolen som har ringt deg? Jeg ville dratt hjem, for å ha muligheten til å se det an.. Når du uansett ikke er helt i form selv heller, så er det vel ikke noe tap
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2012 #3 Skrevet 19. mars 2012 Skolen skulla tatt han med til legevakten, det er og de utgiftene går på når ungene blir skadet på skolen (alle er jo forsikret på skolen) Så hvis guttungen går på legevakta, så hadde jeg levert regninga til skolen dagen etterpå og tatt en skikkelig prat med lærer/rektor. Greit nok at han er 16 og snart voksen, men skolen har fortsatt fullt ansvar for han frem til kl 14.30 Faktisk helt til han kommer inn døra hjemme etter skolen. Så hva om feks han hadde sovnet på sofaen når han kom hjem, og havnet i koma, pga læreren sendte hna hjem uten sjekkk.. at de ikke skjønner at de må ta ansvar... Hadde enten reist hjem (med din syke kropp) og tatt med både sønnen og deg selv på legevakten, eller sendt sønnen selv ned for en sjekk og bedt han ta med kvittering som du gir til skolen. Lykke til.
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2012 #4 Skrevet 19. mars 2012 Skolen skulla tatt han med til legevakten, det er og de utgiftene går på når ungene blir skadet på skolen (alle er jo forsikret på skolen) Så hvis guttungen går på legevakta, så hadde jeg levert regninga til skolen dagen etterpå og tatt en skikkelig prat med lærer/rektor. Greit nok at han er 16 og snart voksen, men skolen har fortsatt fullt ansvar for han frem til kl 14.30 Faktisk helt til han kommer inn døra hjemme etter skolen. Så hva om feks han hadde sovnet på sofaen når han kom hjem, og havnet i koma, pga læreren sendte hna hjem uten sjekkk.. at de ikke skjønner at de må ta ansvar... Hadde enten reist hjem (med din syke kropp) og tatt med både sønnen og deg selv på legevakten, eller sendt sønnen selv ned for en sjekk og bedt han ta med kvittering som du gir til skolen. Lykke til. Kvitering? Barn under 18år har da gratis lege? Gutten burde fått besjed om å ringe legen sinn eller ta seg en tur innom legevakten på vei hjem. En 16åring klarer dette utmerket selv. Gutten må også klare å gi beskjed om hendelsen til sine foreldre selv. En 16åring er 2små år fra å være myndig, og børr behandlet deretter. Husk at mange 16åringer bor for seg selv i en annen by en foreldrene...
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2012 #5 Skrevet 19. mars 2012 Barn under 18 har ikke gratis lege? Har jeg gått glipp av regelendring? Uansett om et barn på 16 år bor alene eller ikke, så skal foreldrene ha beskjed, han er ikke myndig, selv om det "bare er to små år" igjen.. Spørsmålet er ikke om han greier å informere foreldrene selv, for det gjør han helt sikkert, men foreldrene skal ha beskjed fra skolen når han er under 18! Ærlig talt!
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2012 #6 Skrevet 19. mars 2012 Her syns jeg skolen gjorde rett. Følge han på legevakta? Han er da nesten voksen og ikke så skadet at han ikke kan tenke klart? Det er mange ting en på 16 år har ansvar for selv. Foreldrene skal ikke involveres i alt. Legen har f.eks taushetsplikt og har ikke lov å informere foreldre om noe så lenge han ikke samtykker. Når man er 16 år er man ansvarlig for egen helse .
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå